شناسهٔ خبر: 42251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرمت قایق سفالی پیش از میلاد در شوش

قایق سفالی متعلق به ۴۲۰۰ پیش از میلاد در پایگاه میراث جهانی شوش مرمت شد.

 

1454932077483_126870.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ منطقه خوزستان، این مدل سفالی قایق بادبانی بهمن سال ۱۳۹۳در یکی از انبارهای شوش یافت شد.

قایق سفالی متعلق به ۴۲۰۰ پیش از میلاد یکی از آثار به دست آمده از محوطه باستانی شوش است که پس از ساماندهی انبارهای شوش توسط هیات دکتر علی‌زاده به آزمایشگاه و کارگاه مرمت تحویل داده شد و در این کارگاه کلیه اقدامات پاکسازی، قالب‌گیری، بازسازی و موزون‌سازی این قایق سفالی باستانی انجام شد.

محمدحسین ارسطو‌زاده، مدیر پایگاه میراث جهانی شوش، در این باره گفت: این مدل سفالی قایق بادبانی متعلق به ۴۲۰۰ پیش از میلاد است که تصویر ساده شده این قایق در کف آن نقاشی شده و در بهمن سال ۱۳۹۳در یکی از انبارهای قلعه شوش یافت شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش افزود: نمونه‌های جدیدتر این قایق منحصر به فرد فقط روی اثر مهرها دیده شده است مانند پیکرک‌های گلی که این گونه قایق‌ها نیز توسط ماهیگیران و دریانوردان برای برکت و حفظ خود از خطرات به معابد اهدا شد.

ارسطوزاده گفت: بنا به برنامه‌هایی که برای پویایی موزه شوش در نظر گرفته شده کلیه اشیای تاریخی که مرمت می‌شوند به تدریج در موزه مذکور به نمایش گذاشته می‌شوند.

همچنین کارشناس ارشد مرمت اشیای پایگاه میراث جهانی شوش در مورد این اثر بیان کرد: پخت کامل این اثر و استحکام آن سبب ماندگاری آن شده و آسیب‌های آن به جز قسمت داخلی در کف قایق اجرا شده است .

مهسا زمزم ادامه داد: در قسمت انتهایی قایق سوراخی تعبیه شده که به نظر می‌آید محلی برای قرارگیری بادبان می‌باشد که البته این نظریه نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد. تصویر ساده شده این قایق که در کف آن نقاشی شده نیز با توجه به نظر دکتر علی‌زاده و با بررسی نمونه‌های مشابه در قسمت بازسازی انجام شد.

نظر شما