شناسهٔ خبر: 42257 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۲۵۰ بورسیه برای تحصیل دانشجویان تاجیکستان در ایران

یک مقام وزارت علوم و معارف تاجیکستان گفت: ایران برای تحصیل دانشجویان تاجیک در دانشگاههای خود ۲۵۰ بورسیه اختصاص داده است که در حال گزینش دانشجو برای استفاده از این میزان سهمیه هستیم.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ «عصمت الله شادیو»رئیس مرکز برنامه های بین المللی وزارت علوم ومعارف تاجیکستان گفت:این کشور آن نوع رشته های تحصیلی را برای بورسیه از ایران درخواست کرده است که برای اقتصاد تاجیکستان ضروری است و از طرفی امکان تربیت این گونه متخصصان در داخل کشور وجود ندارد.
وی تصریح کرد: برهمین اساس ما بیشتر رشته های مربوط به علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، پزشکی و مهندسی را پیشنهاد داده ایم زیرا دانشگاه های ایران در این بخش هاخیلی پیشرفته هستند و متخصصانی در سطح بین المللی تربیت می کنند.
این مقام وزارت علوم تاجیکستان تصریح کرد: بورسیه های اختصاص داده شده ایران درمجموع در ۵۶ رشته هستند که بیشتر رشته های مهندسی شیمی، فیزیک، فنی، کشاورزی و علوم ریاضی و تجربی را شامل می شود.
وی گفت: علاوه بر این علوم رشته هایی نظیر مجسمه سازی و طراحی نیز وجود دارد.
عصمت الله شادیو گفت: هم اکنون در حال اقدامات لازم برای گزینش علمی از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه علمی جهت پذیرش داوطلبان برتر و واجد شرایط جهت استفاده از این میزان بورسیه و اعزام به دانشگاههای ایران هستیم.
این مسئول وزارت علوم و معارف تاجکستان یادآور شد: سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ایران نیز برای شهروندان تاجیکستان ۲۵۰ بورسیه اختصاص داده بود، اما از آن سهمه تاکنون فقط ۴۱ نفر اعزام شده اند و ایران هنوز به تعهد خود برای عملی شدن مابقی بورسیه ها عمل نکرده است.
براساس آخرین آمار وزارت علوم تاجیکستان طی سه سال گذشته تاکنون تنها ۹۱ دانشجوی تاجیک برای تحصیل به دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران اعزام شده اند. 

نظر شما