شناسهٔ خبر: 42262 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عرضه اولین رمان اورهان پاموک در ایران

رمان «جودت بیک و پسران» اولین رمان اورهان پاموک نویسنده ترکیه‌ای برنده جایزه ادبی نوبل، در کتابفروشی‌های کشور عرضه شده است.

 

جودت بیک و پسران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اورهان پاموک نویسنده ترکیه‌ای و برنده جایزه ادبی نوبل در رمان «جودت بیک و پسران» توانایی خود را در آفرینش رمان کلاسیک به رخ می‌کشد. دغدغه‌های همیشگی نویسنده یعنی موضوع برخورد شرق و غرب، سنت و مدرنیته، دموکراسی و پدرسالاری در لابه‌لای سطور و صفحات این رمان نیز حس می‌شود.

رمان یادشده که سرگذشت و ماجراهای سه نسل از خانواده‌ای اهل استانبول را روایت می‌کند، با تصویری که  از رنگ‌های درونی خانه‌ها و سیلان زمان به دست می‌دهد و نیز شخصیت‌هایی که دیالوگ‌های روزمره‌شان از حافظه‌ها پاک نمی‌شود، لذت خوانش رمان را تمام و کمال به خواننده عرضه می‌کند.

«جودت بیک و پسران» را ارسلان فصیحی، مترجم ادبیات ترکی استانبولی، به فارسی ترجمه و «کتاب نشر نیکا» آن را منتشر کرده است. فصیحی پس از اتمام ترجمه این اثر و پیش از انتشار آن، درباره کتاب یادشده به خبرنگار مهر گفته بود: رمان «جودت بیک و پسران»، داستانی تاریخی دارد و روایت سرگذشت سه نسل از مردم ترکیه است؛ نسل نخست به دوران مشروطیت در ترکیه و سال ۱۹۰۵ و پس از آن باز می‌گردد. نسل دوم به دوران جمهوریت ترکیه مربوط می‌شود که در سال‌های دهه ۱۹۳۰ رخ داده است و نسل سوم نیز به سال‌های دهه ۱۹۸۰.

«جودت بیک و پسران» در واقع اولین رمان اورهان پاموک است و او در این کتاب به دغدغه‌هایی پرداخته که بعدها در رمان‌های دیگرش نیز به آنها توجه کرده است. در «جودت بیک و پسران»، بیشتر خصلت‌های رمان‌های قرن نوزدهمی دیده می‌شود و از این حیث این رمان با رمان‌های بعدی پاموک، که در آنها به شیوه‌‌های مدرن‌تر رمان‌نویسی توجه شده، متفاوت است. پاموک با همین اولین رمانش برنده چندین جایزه ادبی از جمله جایزه رمان اورهان کمال، جایزه رمان ملیت شد.

در بخشی از «جودت بیک و پسران» می‌خوانیم: «فوادبیک سال آشنایی‌اش با جودت‌بیک را تعریف کرده و به سال‌های بعدی رسیده بود. داشت ماجرای مشروطیت و سکه‌شدن کاروبار بعد از مشروطیت را تعریف می‌کرد و می‌گفت جودت‌بیک خدابیامرز در آن سال‌ها چقدر کار می‌کرده و زحمت می‌کشیده. رفیق به این داستان‌ها که موقع زنده‌بودن پدرش هم از فوادبیک شنیده بود، باز با دقت گوش می‌داد و هرازگاه نتیجه‌گیری‌هایی هم می‌کرد. این اواخر، مثل آدم‌هایی که خودشان را مقصر می‌دانند، زندگی خودش را با زندگی دیگران مقایسه می‌کرد و برای آن‌که بفهمد کجا اشتباه کرده، همین‌طور برای آن‌که اشتباه دیگری نکند، از زندگی دیگران نتیجه‌گیری‌هایی می‌کرد که باید سرمشق قرارشان می‌داد، و می‌دانست بیش‌تر وقت‌ها خودش هم متوجه نیست که دارد این کار را می‌کند...».

رمان «جودت بیک و پسران» در ۱۵۰۰ نسخه و با بهای ۵۴ هزار تومان از سوی «کتاب نشر نیکا» راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما