شناسهٔ خبر: 42264 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمار آثار ثبت میراث طبیعی از مرز ۳۰۰ اثر گذشت

با ثبت ۱۱ اثر جدید، آمار آثار ثبت شده در فهرست میراث طبیعی کشور از مرز ۳۰۰ اثر گذشت.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: در جلسه اخیر کمیته تخصصی و حریم میراث طبیعی ثبت ۶ اثر از استان خوزستان، ۳ اثر از استان آذربایجان غربی و ۲ اثر از استان مازندران به تصویب رسید. 
فرهاد نظری ثبت، حفاظت و تکثیر گونه های نادر را از جمله راهکارهای ذخیره ژنتیکی گونه های گیاهی دانست که می تواند به تنوع زیستی کمک کند. 
وی درختان کهنسال را نیز ذخیره ژنتیکی زنده نامید که طی سالیان متمادی تغییرات اکولوژیک و شرایط اقلیمی متفاوت را تحمل کرده اند. از این رو به دلیل ژن های مقاوم این درختان، تکثیر آنها جنگل کاری را با مخاطرات کمتری مواجه خواهد ساخت.
بنا بر این گزارش رویشگاه گونه دارویی گاوزبان خوزستانی، درخت کهنسال کنار مرحبا، درخت کهنسال چنار کیقباد با حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت، نرزیتی یا درخت کهنسال زیتون ماریاب دهدز، درخت کهنسال کنار جارو و ارس زار در دهدز از جمله آثار استان خوزستان است که به تازگی در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است. 
رویشگاه گونه گاوزبان خوزستانی تنها رویشگاه منحصربه فرد از گل گاوزبان است که در محدوده های بسیار کوچکی در مسیر جاده اهواز به شوش رویش دارد. 
درخت کهنسال آزاد(آزار) روستای سرخ کلا مربوط به شهرستان سوادکوه بخش شیرگاه و مجموعه آبشارهای اوبن از آثار ثبت شده استان مازندران در فهرست میراث طبیعی است.
درخت کهنسال آزاد با قدمت ۶۵۰ تا ۷۲۰ سال گونه ای ارزشمند برای تحقیقات بیشتر و بویژه جنگل های شمال به شمار می رود.
چمن شناور (چملی گول)؛زندان نبی کندی و زندان برنجه تکاب در استان آذربایجان غربی نیز سه اثر به ثبت رسیده استان آذربایجان غربی به شمار می رود. 
چملی گول از جاذبه های منحصر به فردی است که برای اولین بار در کشور شناسایی شده است. این چمن در محدوده یک هکتار تالابی با قطر ۸۰ متر و چمنی شناور با سطح ۸۰ متر مربع و قطر ۲ متر بر روی آب شناور است.
زندان برنجه تکاب واقع در روستایی به همین نام یکی از دهانه های چند چشمه آهک ساز خشک شده به شکل بیضی با قطر ۱۰۰ در ۵۰ و عمق ۷۰ متر است. کف این سازه آکنده از آب سرد و گاز کربنیک است. 

نظر شما