شناسهٔ خبر: 42281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیین تجلیل از استاد اعوانی در سمنان برگزار شد

آئین تکریم و تجلیل از غلامرضا اعوانی چهره ماندگار و فیلسوف معاصر سه شنبه شب با حضور شماری از مسئولان و فرهیختگان و دانشگاهیان کشوری و استانی در سالن شهید مطهری شهر سمنان برگزار شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان در این آیین گفت : به منظور الگوسازی برای جوانان ، نخبگان کشور مورد تکریم قرار می گیرند. 
محسن شاه رضایی افزود : بنیاد ملی نخبگان با هدف الگوسازی ، عزم جدی برای تکریم چهره های برتر کشور دارد. 
وی اظهار کرد: در کشور تاکنون چهره های ماندگار و نخبه در زمینه های علمی، معنوی و فرهنگی از جمله دکتر شکوهی در بیرجند، آذر یزدی در یزد، و امشب پروفسور غلامرضا اعوانی در سمنان تکریم شده اند. 
وی اضافه کرد : تکریم چهره های نخبه از اتفاقات بسیار خوبی است که در کشور انجام می گیرد و برنامه دفترالگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان ادامه این اتفاق در آینده است. 
شاه رضایی تصریح کرد: دانشمندان متعلق به یک منطقه نیستند بلکه به کل بشریت مرتبط هستند. 
وی خاطرنشان کرد : جوانان باید بدانند نخبگان چه کسانی هستند و اگر این اتفاق بی افتد مسیر زندگی جوان تغییر خواهد کرد. 
رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت: استان سمنان، استانی نخبه پرور است و مراسم تجلیل از چهره های نخبه در سراسر استان انجام می شود.
داود فیض اظهار کرد: نخبه به کسی گفته می شود که تأثیرگذاری وی در جامعه مشهود باشد و پروفسور اعوانی در دنیای علمت أثرگذار هستند و جوامع غربی کتب وی را به چاپ می رسانند.
فیض ادامه داد: پروفسور اعوانی به هفت زبان زنده دنیا مسلط هستند و چهار سال کرسی استادی را در بهترین دانشگاه آسیا در پکن را بر عهده دارند.
رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان خاطرنشان کرد : امشب اولین آیین تکریم از نخبگان این استان انجام شد و در سال آینده این آیین در همه شهرستان های استان برگزار می شود.
قدرت الله خیاطیان عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و رئیس دانشگاه پیام نور استان سمنان نیز افزود: پروفسور اعوانی شخصیت علمی، فرهنگی و فلسفی در دوران معاصر است.
وی اضافه کرد: وی دارای تخصص بسیار بالایی در فلسفه و عرفان، شخصیتی تأثیرگذار در جهان و استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی و اولین چهره ماندگار کشور است.
وی اظهار کرد : پروفسور اعوانی تخصص خاصی در حکمت و فلسفه اسلامی دارند و مقالات بسیار زیادی به زبان فارسی و انگلیسی دارند.
وی ادامه داد: این فیلسوف حکمت نظری ، حکمت عملی و عرفان نظری ، عرفان عملی را ترکیب کرد و مدافع سرسخت فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
خیاطیان تصریح کرد: وی همچنین نقاط مثبت و منفی فلسفه غرب را موردنقد قرارداد و در گفتمان های علمی در جوامع جهانی، از تفکر اسلامی دفاع و آن را توسعه داده است.

**اعوانی چه گفت 
رئیس انجمن حکمت ایران با بیان این که علوم امروزی از حکمت الهی جدا شده است، گفت : علوم امروزی در پی فهم حقیقت انسان نیستند و به ظواهر می پردازد. 
غلامرضا اعوانی شامگاه روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران استان سمنان افزود : علوم امروزی از حکمت الهی جدا شده و فلسفه و حکومت های غربی از حکمت دین جدا شده است 
وی اظهار کرد : تمامی علوم پدیداری به حقیقت توجه ندارند از این رو فلسفه و علوم انسانی که در جست و جوی حقیقت مطلق است بسیار اهمیت دارد. 
وی با بیان این که انسان موجودی بی نهایت، مظهر اسما الهی و قدرت علم بر تمامی اشیا را دارد، خاطرنشان کرد : درگذشته علوم انسانی در تمامی شهرهای متمدن رواج داشته است و در نظام حوزوی فلسفه تدریس می شده است و منحصر به شهر خاصی نبود و مهم تر همه شهرهای متمدن ایران ازجمله تهران، اصفهان، تبریز مرکز فلسفه و حکمت بودند. 
استاد اعوانی اضافه کرد: با ورود فلسفه در سیستم دانشگاهی، فرآیند یادگیری فلسفه به شکل دیگری درآمد، در فلسفه جدید دوستداری حکمت وجود ندارد و بسیار نادرند افرادی که عشق به حکمت دارند. 
وی با تأکید بر اینکه در قدیم تمامی علوم با علم الهی در ارتباط بودند، بیان کرد : علوم دینی و غیردینی امروزی از حکمت الهی جدا شده اند که منجر به نابودی دنیا شده است. 
وی تاکید کرد : این چالش و مسئله باید بررسی شود و علوم مقید تابع علم مطلق شوند. 
وی ادامه داد : حکومت ها و فلسفه غرب از حکمت دینی و حکمت الهی جداشده اند، حکمت نوعی علم به همراه برهان و دلیل است که به تمامی پرسش های نخستین و کلی پاسخ می دهد. 
در این آیین از مجسمه صورت پروفسور غلامرضا اعوانی چهره برتر جهانی در فلسفه و حکمت پرده برداری شد که مقرر شد این مجسمه بر سر در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان نصب می شود.

نظر شما