شناسهٔ خبر: 42337 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عرضه آنلاین نشریات نایاب ایرانی در کتابخانه دانشگاه منچستر

کتابخانه دانشگاه منچستر در تارنمای خود اعلام کرد که آرشیوی از نشریات مرتبط با تاریخ معاصر ایران را گردآوری کرده و به صورت رایگان و آنلاین در اختیار محققان و پژوهشگران مسایل ایران قرار داده است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ به گفته دانشگاه منچستر، این آرشیو دیجیتال بالغ بر ۱۲ هزار صفحه از منشورات نایاب و منحصر بفرد ایرانی مربوط به سه دوره زمانی «کودتای مرداد ۱۳۳۲، انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و تحولات اصلاح طلبانه سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱ »را در خود جای داده است.
گفته می شود در این آرشیو دیجیتال نسخه های کمیاب یا نایابی از مجلاتی که تاکنون در خارج از ایران دیده نشده اند، موجود است.
دانشگاه منچستر این آرشیو را اقدامی «منحصر بفرد» می خواند که برای اجرای آن منابع و زمان زیادی صرف کرده است. 
این دانشگاه علت اجرای این پروژه را چنین بیان کرده است: مطالعات خاورمیانه ای در این دانشگاه عمری بیش از صد و پنجاه سال دارد و بخش ایران، «جایگاه ویژه ای از اواخر قرن نوزدهم» در آن پیدا کرده است.
دانشگاه منچستر می افزاید: این آرشیو آنلاین «به منظور تسهیل کار دانشجویان، اساتید و محققانی است که در حوزه تاریخ معاصر ایران فعالیت می کنند.»؛ هدف، دسترسی آسان محققان به تاریخ حوادث تاریخی است که در این نشریات ثبت شده است.
این دانشگاه همچنین با اشاره به وجود آرشیو مقالات و جزوات چاپ ایران در دانشگاهایی مثل آکسفورد، کمبریج، سواز و دورهام نوشته است: اما آرشیو جامعی از مقالات و نشریات ایرانی حتی در این دانشگاه ها، که به داشتن رشته های مطالعات خاورمیانه شناسی معروف هستند، وجود ندارد.
دانشگاه منچستر ادامه می دهد: «پژوهشگران حوزه ایران که نیاز به دسترسی به نشریات فارسی زبان دارند مجبور به سفر به کشورهای ایران، آمریکا یا دیگر کشورهای اروپایی هستند تا منابع مورد نیاز را در کتابخانه های دیگر یا در کلکسیون های شخصی بیابند».
این دانشگاه اعلام کرد که این پروژه قرار است ضعف موجود در منابع مربوط به مطالعات حوزه ایران شناسی در انگلیس را از بین ببرد و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد. 
دکتر سیاوش رنجبر استاد ایران شناسی دانشگاه منچستر و از متصدیان اجرای این پروژه می گوید: در حالی که کتابخانه های انگلیس طی دهه های گذشته اقدام به گرد آوری شماری زیادی از کتاب های ایرانی کرده اند اما توجهی به منشورات ایرانی که برای تحقیق درباره تاریخ سیاسی ایران مهم است، نشده است. 
وی افزود: کلیدی ترین ادوار تاریخ ایران مربوط می شود به دوران پیش از کودتای علیه مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، انقلاب و دوران پس از آن است.
دکتر رنجبر با بیان اینکه «این پروژه به منظور تکمیل نقاط ضعف منابع مربوط به مطالعات حوزه ایران شناسی در انگلیس است» گفت: این آرشیو تلاشی برای گسترش همکاری با سایر موسسات انگلیسی و در خارج است که با ادغام منابع مان، آن را برای بهره برداری امروز و آیندگان فراهم سازیم. 
دانشگاه منچستر اجرای این پروژه را ادامه دار بیان کرده و در تارنمایش نوشته است: ما امیدواریم که به کلکسیونمان بیفزاییم تا بتوانیم از دانشجویان و محققان حمایت کنیم. 
تمام نشریات این پروژه در تارنمای دانشگاه منچستر و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.
دانشگاه منچستر در سال ۱۸۲۹ تأسیس شده است و پردیس اصلی آن در شهر منچستر قرار دارد. این دانشگاه رتبه پنجم در انگلستان (پس از آکسفورد، کمبریج، دانشگاه کالج لندن و امپریال کالج لندن) و هفتم اروپا گرفته است.
کتابخانه دانشگاه منچستر با بیش از ۴میلیون کتاب چاپی و دستنویس، نیم میلیون کتاب الکترونیک و ۴۱ هزار نشریه الکترونیک، یکی از مجهزترین کتابخانه های دانشگاهی انگلستان بشمار می آید.

نظر شما