شناسهٔ خبر: 42346 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار شماره جدید فصلنامه «نقد کتاب میراث»

ششمین و هفتمین شماره فصلنامه «نقد کتاب میراث» با سردبیری مجید غلامی‌جلیسه از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

 

انتشار شماره جدید فصلنامه «نقد کتاب میراث»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  در بخش سخن سردبیر این فصلنامه آمده است: «بخشی از میراث ما در قالب تک‌برگ‌هایی است که از گذر زمان برجای‌مانده و امروزه در گوشه گوشه ایران و جهان چشم‌انتظار توجه و عنایت اهل تحقیق است. مراکز گوناگونی در ایران چون کتابخانه ملی، آستان قدس رضوی، مجلس شورای اسلامی، کاخ گلستان، وزارت امور خارجه و... حجم قابل‌توجهی از این اسناد را در خود جای داده‌اند و این درحالی است که شاید به همین اندازه، مردم و یا مجموعه‌داران خصوصی اسنادی نزد خود دارند.»
 در ادامه سخن سردبیر آمده است: «جالب آنکه بخشی از مشکلات پژوهش‌های امروزی ما به‌واسطه عدم اطلاع یا بهره‌گیری از منبعی پژوهشی با نام سند است. بدین معنا که متأسفانه کم نیستند پژوهشگرانی که موضوع و حوزه تحقیق آنها کاملاً مرتبط با این دست از منابع است اما به دلایل مختلف اصلاً از منابع سندی بهره نمی‌برند. پژوهش‌ها و تألیفات ما در استفاده از این منابع ارزشمند جدا در مضیقه است و به جهت عدم بهره‌گیری از این نوع منابع گاه شاهد نتایج تاریخی و پژوهشی غلطی هستیم...»
 در شماره ۶ و ۷ فصلنامه «نقد کتاب میراث» مقاله‌هایی با عنوان‌های «پهلوان محمود، پوریای ولی و قتالی نیست»، «کهن‌ترین نسخه‌های خطی گلزار ابراهیم در یزد»، «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مرکزی (ملی) تبریز»، «فهرست کتاب‌های سنگی چاپ شبه‌قاره در مرکز احیاء میراث اسلامی قم» و... آمده است.
 همچنین، در این شماره از فصلنامه «نقد کتاب میراث» آثاری از حسین مسرت، علی بوذری، سیده طرفه ابطحی‌نژاد مقدم، محمد تفرشی، محسن شریفی‌صحی و... ارائه شده است.
 فصلنامه «نقد کتاب میراث» با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می‌کند. شماره ۶ و ۷ این فصلنامه به بهای ۶ هزار تومان از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما