شناسهٔ خبر: 42372 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باید برای گسترش زبان فارسی در عراق طراحی ویژه داشته باشیم

رییس بنیاد سعدی گفت: با توجه به قرابت فرهنگی، دینی، اقتصادی و امنیتی با کشور عراق، باید برای آموزش و گسترش زبان فارسی در این کشور یک طراحی ویژه داشته باشیم.

 

حداد عادل

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامعلی حدادعادل در مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی استادان زبان فارسی دانشگاه بغداد با بیان اینکه مردم ایران به مردم عراق به چشم مردم یک کشور خارجی نگاه نمی‌کنند، گفت: اگر مشکل زبان نباشد، شما نزدیک‌ترین مردم به ایرانی‌ها هستید و شیعیان ایران همیشه علاقمند بودند در کشور عراق باشند و حتی پس از مرگ در آنجا به خاک سپرده شوند.

وی با بیان اینکه امروز ایران و عراق در شرایطی قرار دارند که فرصت برای همکاری مشترک فراهم است، تاکید کرد: نام‌های فامیل همچون نجفی، کربلایی، حائری و ... در مردم ایران وجود دارد که نشان می‌دهد ایران و عراق پیوند عمیق دارند و می‌توانند بسیاری از گره‌های منطقه را باز کنند.

رییس بنیاد سعدی افزود: برای آموزش زبان فارسی در کشور عراق لازم است برنامه ویژه داشته باشیم برای این منظور می‌توان ۴ مرحله در نظر گرفت که یکی حضور فارسی آموزان در دوره دانش افزایی در ایران باشد، دیگری حضور استادان زبان فارسی و دانشجویان فارسی‌آموز در دوره‌های دانش افزایی کوتاه مدت، مرحله دیگر فرستادن استادان زبان فارسی به عراق و سپس تربیت معلم زبان فارسی از خود کشور عراق است.

حدادعادل با اشاره به اماکن متبرکه در ایران و عراق و حضور زائران در هر دو کشور گفت: زبان فارسی میدان گستره زیادی در این دو کشور دارد و انواع مخاطب وجود دارند که لازم است بسته‌های آموزشی مناسب برای آنها آماده شود.

در این مراسم استادان زبان فارسی دانشگاه بغداد نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور دردوره دانش افزایی و کلاس‌های آموزشی و بازدیدهایی که از نقاط دیدنی تهران و ایران داشته‌اند، خواستار اعزام استاد ایرانی برای تدریس در دانشگاه‌های عراق و به‌روزرسانی کتاب‌ها و منابع جدید زبان و ادبیات فارسی در کشورشان شدند.

همچنین فارسی آموزان از حضور همزمانشان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اظهار خوشبختی و عنوان کردند، با بازدید از موزه دفاع مقدس بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در پایان این جلسه، گواهی نامه گذراندن دوره دانش‌افزایی به همراه هدایا و یادبود از سوی رییس بنیاد به استادان دانشگاه بغداد تقدیم شد.

نظر شما