شناسهٔ خبر: 42374 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلسه نقد و بررسی كتاب «قواعد تفسير قرآن» برگزار می شود

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاری مركز فقهی ائمه اطهار(ع) جلسه نقد و بررسی كتاب «قواعد تفسير قرآن» را امروز يكشنبه ۲۵ بهمن برگزار می كند.

 

جلسه تفسیر قرآن

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ كتاب «قواعد تفسير قرآن» تأليف حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر بابايي دانشيار گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. اين كتاب كه با مشاركت سازمان سمت چاپ و منتشر شده است به عنوان متن درسي پژوهش محور براي دانشجويان و طلاب رشته هاي قرآن و حديث، تفسير و علوم قرآني در مقاطع تحصيلات تكميلي تدوين شده است.

در چكيده اين كتاب مي خوانيم: يكي از علوم پيش نياز بسيار مهم براي ورود به تفسير قرآن شناخت قواعد تفسيري مبتني بر مباني متقن عقلي، نقلي يا عقلايي است كه هم بر اساس آن قواعد تفسير ضابطه مند و قابل ارزيابي باشد و هم با رعايت آنها خطاهاي تفسيري كاهش يابد. اين كتاب براي تأمين اين نياز تصنيف و در آن چهل و هفت قاعده تفسيري بر پايه سيره عقلا در فهم متون و دلائل عقلي و نقلي تبيين شده است.

در اين كتاب براي فرآيند تفسير پنچ گام تصور و قواعد تفسيري بر اساس آن گام ها دسته بندي شده است و از اين رو كتاب هفت فصل دارد. فصل نخست، به مباحث مقدماتي و فصل هاي دوم تا ششم به قواعد تفسيري مخصوص به هرگام از گام هاي پنچ گانه تفسير و فصل هفتم به قواعدي كه در تمامي گام هاي تفسير كاربرد دارد، اختصاص يافته است.

ناقدان اين اثر وزين علمي، حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد فاكر ميبدي استاد گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و دكتر محمدكاظم شاكر استاد گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه قم هستند.

دبير علمي جلسه نقد ياد شده حجت الاسلام و المسلمين محسن قمرزاده پژوهشگر علوم قرآني است.

جلسه نقد و بررسي كتاب «قواعد تفسير قرآن» امروز يكشنبه ۲۵ بهمن از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در سالن امام خميني(ره) مجتمع فقهي ائمه اطهار(ع) به نشاني، قم، ميدان معلم برگزار مي شود و شركت در آن براي كليه دانشجويان و طلاب آزاد است.

نظر شما