شناسهٔ خبر: 42375 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

كيوان ساكت: «مشكاتيان شاعر سنتور بود»

كيوان ساكت، نوازنده برجسته تار و سه‌تار است كه در طول سال‌ها تلاش كرده شيوه نوازندگي و نگاه كلنل علينقي وزيري را ادامه و گسترش دهد....

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ كيوان ساكت، نوازنده برجسته تار و سه‌تار است كه در طول سال‌ها تلاش كرده شيوه نوازندگي و نگاه كلنل علينقي وزيري را ادامه و گسترش دهد. كيوان ساكت در سال ٦٩ از طرف پرويز مشكاتيان به گروه عارف دعوت شد و همراه با اين گروه در خلق آثاري چون « افشاري مركب»، «وطن من» و « افق مهر» با خوانندگي زنده‌ياد ايرج بسطامي همكاري كرد. همكاري ساكت با بسطامي با تاسيس گروه وزيري در سال ١٣٧٥ توسط كيوان ساكت ادامه يافت و اين دو آثار ديگري همچون«فسانه» و «بي كاروان كولي» را منتشر كردند. كيوان ساكت در سال‌هاي فعاليت گروه وزيري بارها در خارج از ايران به اجراي كنسرت پرداخته است. از نكات ويژه‌اي كه در مورد ساكت مي‌توان به آن اشاره كرد انتشار آلبوم‌هايي نظير «شرق اندوه» و « ديدار شرق و غرب» است كه در آنها او با تار به اجراي آثاري از بزرگان موسيقي كلاسيك همچون موتسارت پرداخته است. كيوان ساكت و سالار عقيلي در سال‌هاي اخير آثار و اجراهاي موفقي را تجربه كرده‌اند. اين دو بار ديگر ٢٣ بهمن‌ماه امسال در جشنواره موسيقي فجر به صحنه رفتند كه با استقبال گسترده علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

  امسال جشنواره فجر با تغييرات گسترده‌اي در حال برگزاري است. به عنوان يك آهنگساز كه در دوره‌هاي ديگري هم حضور داشته‌ايد آيا اين تغييرات محسوس  است؟
بله! قطعا تغييراتي صورت گرفته كه كاملا مشهود است. يكي از اتفاقات خوبي كه امسال در جشنواره فجر افتاده اين است كه بسيار منظم اجرا مي‌شود. يكي ديگر از تغييرات بسيار درخشان جشنواره هنرمندان برجسته‌اي هستند كه در اين دوره حضور دارند. تقريبا همگي از هنرمندان تراز اول موسيقي ايراني هستند و اين نكته‌اي است كه خود به خود كيفيت جشنواره را بالا مي‌برد.
  فكر مي‌كنيد چگونه مي‌توان ظرفيت‌ها و دستاوردهاي جشنواره موسيقي فجر را براي موسيقي ايران بالا برد؟
واقعيت اين است كه اين امر در سطوح مختلفي مي‌تواند اتفاق بيفتد. در سطح مديريت كلان موسيقي، حضور اساتيد و تعريف يك خط مشي مشخص. اما يكي از مهم‌ترين نكاتي كه فكر مي‌كنم مي‌تواند سطح جشنواره را بالاتر ببرد افزودن امكانات مالي به اين جشنواره است. هيچ دليلي ندارد كه جشنواره موسيقي فجر كمتر از جشنواره فجر تئاتر و سينما هزينه داشته باشد. اين هيچ معنايي ندارد. موسيقي در همه هنرهاي ديگر حضور دارد و اين به تنهايي مي‌تواند نشان‌دهنده اين هنر يگانه باشد. افزايش بودجه جشنواره به نظرم تاثير بسزايي در بهتر شدن كيفيت جشنواره خواهد داشت.
  شما با خوانندگان مختلفي از جمله زنده‌ياد ايرج بسطامي كار كرده‌ايد. سالار عقيلي نيز جزو كساني است كه در سال‌هاي اخير همكاري متعددي با او داشته‌ايد. چه ويژگي در خوانندگي سالار عقيلي باعث تداوم    اين  همكاري شد؟  
سالار عقيلي خواننده تراز اولي است و كارهاي من روي صداي ايشان خيلي خوب مي‌نشيند. از طرف ديگر صداي او شباهت زيادي به صداي استاد بنان دارد. آقاي عقيلي قطعات و كارها را خيلي راحت ياد مي‌گيرد و راحت هم مي‌خواند. او مي‌تواند اجراهاي سختي مثل اجراي ما در جشنواره موسيقي امسال را به راحتي و با قدرت اجرا كند. ضمن اينكه حس خاصي در او هست. همه اينها در كنار هم براي يك آهنگساز خيلي مهم است.
 كيوان ساكت را با گروه وزيري و شيوه‌ نوازندگي مي‌شناسند كه يادآور تار نواختن كلنل علينقي وزيري است. شيوه نوازندگي شما سال‌ها مورد بحث بود اما شما راه خودتان را رفتيد. با گذشت اين همه سال هنوز هم بر سر عقايدتان درباره موسيقي ايراني و نوازندگي تار هستيد؟
به هر حال من يك طرز تفكر و نگاهي به موسيقي دارم كه به وسيله نت‌هاي موسيقي از سرپنجه‌هاي من تراوش مي‌كند و شنيده مي‌شود. و خب اعتقاد من هميشه همين بود و سعي كردم به مرور زمان آن را ارتقا بدهم. با اين حال تاريخ بهترين قضاوت را درباره پديده‌ها و سبك‌هاي هنري خواهد كرد. درباره كار و آثار من هم به نظرم در طول زمان مشخص خواهد شد. خوب يا بد.
 در سال‌هاي گذشته شما در كشورهاي مختلفي اجراي موسيقي داشتيد. از سوي ديگر ظرفيت موسيقي ايراني براي جهاني شدن هم يكي از چالش‌ها و مسائل مهم دو دهه اخير بوده است. فكر مي‌كنيد اين ظرفيت در موسيقي ايراني وجود دارد؟
اگر همين موسيقي كه وجود دارد به شكل صحيحش بيان و اجرا شود قطعا مي‌تواند جهاني شود. اما بايد به شكلي اجرا شود كه مردم آن را بفهمند. من به كشورهاي مختلفي مي‌روم و ديده‌ام كه مردم اين كشورها به نوع و نگاه موسيقي ما علاقه‌مند هستند. اگر موسيقي خيلي كهنه نباشد و صرفا نگاه موزه‌اي به موسيقي نداشته باشيم فكر مي‌كنم ما هم مي‌توانيم مثل موسيقي هند، بُعد پهناورتري به موسيقي خودمان ببخشيم.
  زمان زيادي در كنار پرويز مشكاتيان و در گروه عارف بوديد. به زعم شما جايگاه مشكاتيان در موسيقي ما كجاست؟
خيلي دوست دارم درباره مشكاتيان حرف بزنم. چون در كنارش بوده‌ام و آثارش را تجزيه و تحليل كرده‌ام. اما در پاسخي كوتاه به اين سوال مي‌توانم اين را بگويم كه پرويز مشكاتيان يك نابغه ريتم و موسيقي بود. به نظرم بهتر است بگوييم «شاعر سنتور» بود. نبودش براي موسيقي ايراني يك فاجعه است و همين كلام به نظرم كفايت مي‌كند.
   آثاري آماده چاپ و نشر داريد؟
بله چند كتاب جديد دارم كه اميدوارم به زودي چاپ شود. همچنين دو آلبوم موسيقي هم در دست انتشار دارم كه يكي با صداي سالار عقيلي است و ديگري هم يك آلبوم تك نوازي است. اميدوارم اين آثار قبل از عيد به دست مردم و علاقه‌مندان برسد.

نظر شما