شناسهٔ خبر: 42376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مريل استريپ: به برابري همه نژادها معتقدم

جشنواره فيلم برلين درگير بحث داغ تنوع نژادي صنعت فيلمسازي شد؛ در نشست خبري افتتاحيه اين جشنواره كه با حضور هيات داوران برگزار شد و «مريل استريپ» بازيگر امريكايي، كه رياست هيات داوران را بر عهده دارد از سوال خبرنگاران درباره هيات داوراني كه همگي سفيدپوست هستند سرباز زد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ جشنواره فيلم برلين درگير بحث داغ تنوع نژادي صنعت فيلمسازي شد؛ در نشست خبري افتتاحيه اين جشنواره كه با حضور هيات داوران برگزار شد و «مريل استريپ» بازيگر امريكايي، كه رياست هيات داوران را بر عهده دارد از سوال خبرنگاران درباره هيات داوراني كه همگي سفيدپوست هستند سرباز زد و به اين جمله بسنده كرد: «راستش همه ما آفريقايي هستيم.»  استريپ كه براي نخستين‌بار رياست هيات داوران يك جشنواره را بر عهده دارد، گفت: «به برابري و دربرگيري تمامي جنسيت‌ها، نژادها، اقليت‌ها و مذهب‌ها معتقدم. » هفت عضوي كه زيرنظر استريپ فعاليت خواهند كرد شامل بازيگر آلماني «لارس ايدينگر»، منتقد فيلم بريتانيايي «نيك جيمز»، عكاس فرانسوي «بريگيت لاكومب»، بازيگر بريتانيايي «كلايو اوون»، بازيگر ايتاليايي «آلبا رورواشر» و كارگردان لهستاني «مالگورزاتا زوموفسكا» مي‌شود.
استريپ در اين نشست گفت: «هيات داوران اين جشنواره حداقل به اين موضوع گواهي مي‌دهد كه زنان در اين جشنواره حضور دارند و در واقع هيات داوران تحت تسلط آنهاست و همين موضوع در اذهان مردمي كه تصميم‌گيري را بر عهده دارند، شرايط غيرمعمولي است. در نتيجه فكر مي‌كنم برليناله از بحث‌هاي داغ اين روزها جلوتر افتاده است.»
در اين نشست سه بار سوال تنوع نژادي پرسيده شد. سوال‌هايي كه انگيزه‌ خود را از هياهويي كه آكادمي علوم و هنرهاي سينما ماه پيش با اعلام نامزدهاي خود به پا كرد، مي‌گرفت؛ آكادمي اسكار تمامي نامزدهاي بخش بازيگري را سفيدپوست معرفي كرده است و در پي هياهوي به پا شده، قوانين مربوط به اعضاي راي‌دهنده را تغيير داد.
استريپ تا به حال سه جايزه اسكار به خانه برده و بيش از ١٦ بار نامزد دريافت اين جايزه شده است و حالا به جايگاهش در جشنواره برلين افتخار مي‌كند؛ جايگاهي كه قدرت انتخاب برندگان جوايز معتبري همچون خرس طلايي و خرس نقره‌اي را در جشنواره اروپايي معتبر به او مي‌دهد.
استريپ در اين باره مي‌گويد: «اصلا نمي‌دانم چطور بايد يك هيات را اداره كنم. اما اداره برخي پروژه‌ها، خانواده و چيزهاي ديگري را بر عهده داشته‌ام. در اينجا هم با انجام وظايفم، كارم را ياد مي‌گيرم.»  وقتي خبرنگار مصري از استريپ پرسيد او فيلم‌هاي جهان عرب و شمال آفريقا را درك مي‌كند، استريپ جواب داد: «درباره اين منطقه چيز زيادي نمي‌دانم اما من نقش شخصيت‌هاي مختلفي را از فرهنگ‌هاي مختلف ايفا كرده‌ام. در هر فرهنگي هسته‌اي انساني سير مي‌كند كه در نهايت متوجه مي‌شويم اصالت ما از آفريقا است.» او در ادامه با مكث‌هاي طولاني اضافه كرد: «مي‌دانيد، برليني‌ها، همه ما آفريقايي هستيم.»
اين فستيوال روز پنجشنبه با نمايش فيلم «درود سزار» ساخته برادران «كوئن» و با بازي «جورج كلوني» و «جاش برولين» كار خود را آغاز كرد. در شصت‌وششمين جشنواره فيلم برلين كه از يازدهم تا بيست‌ويكم فوريه داير است، ١٨ فيلم براي دستيابي به تنديس خرس طلايي اين جشنواره با يكديگر در رقابت هستند كه از ايران ماني حقيقي با فيلم «اژدها وارد مي‌شود» در اين بخش حضور دارد. «ديتر كاسليك» دبير اين جشنواره معتقد است: «اكثر فيلم‌هاي شركت‌كننده در اين رويداد هنري، نشاني از جست‌وجوي شادي و مهاجرت به اشكال متفاوت دارند.»

نظر شما