شناسهٔ خبر: 42401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهار پایتخت با هنر زیبا می‌شود/ جمع‌آوری آثار پس از نوروز

دبیر رویداد «بهارستان» این اتفاق هنری را با هدف افزودن برندی به رویدادهای هنری کشور و همچنین زیبا کردن پایتخت در آستانه بهار دانست.

 

مجسمه شهری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید مجتی موسوی دبیر رویداد هنری «بهارستان» در گفتگویی درباره برگزاری این رویداد با اجرای آثاری میرا در فضای شهر تهران و مقایسه آن با دیگر کشورها، توضیح داد: از همان ابتدا سیاست ما این بود که با برگزاری این رویداد فرصتی را در اختیار آثار خلاقه هنرمندان با شیوه های بیانی متفاوت قرار دهیم. اینگونه آثار با شیوه های متفاوت در بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه هنر معاصر اجرا می شود اما در کشور ما تاکنون فرصتی برای اجرای چنین آثاری یا نبوده و یا به ندرت اتفاق افتاده است و رویداد «بهارستان» این فرصت را برای آثار خلاقه هنرمندان به اشکال مختلف فراهم می کند اما در طول سال، جریان اصلی و حرفه ای مجسمه سازی همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: در دنیای امروز اینگونه آثار و شیوه های بیانی مختلف آن تنها مختص مجسمه سازان نیست و بسیاری از هنرمندان رشته های دیگر با این شیوه آثارشان را در فضای شهری اجرا می کنند‌ که اجرای اینگونه آثار یا در قالب جشنواره و یا به صورت پراکنده صورت می گیرد که گاه این آثار میراست و گاه طول عمری بیشتری دارند، اما لزوماً این آثار به شیوه دائمی اجرا نمی شوند.

موسوی با بیان اینکه هنرمندان نسبت به میرا بودن آثارشان در این رویداد آگاهی دارند، ادامه داد: ما اشاره کرده ایم که عمر این آثار برای دو ماه پیش بینی شده است و بعد از دو ماه از سطح شهر تهران جمع آوری خواهد شد.

نصب و اجرای آثار موقتی است

سرپرست معاونت فرهنگی هنری سازمان زیباسازی با بیان اینکه سایر بخش های این رویداد نیز به آثار موقت اختصاص دارد، یادآور شد: آثار گرافیک روی تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اکران می شود. نقاشی های دیواری نیز که البته طول عمر بیشتری دارند، روی دیوارهای مناطق مختلف تهران اجرا می شود و تخم مرغ های نوروزی نیز در فضای شهری به مناسب ایام نوروز به نمایش در می آید که به طور طبیعی پس از نوروز جمع آوری می شود.

این هنرمند مجسمه ساز همچنین رویداد «بهارستان» را فرصتی برای هنرمندان ذکر کرد که نتیجه آن می تواند برای شهر مناسب و برای شهروندان جذاب باشد.

وی متذکر شد: رویداد «بهارستان» فرصتی بود تا رویداد تازه ای به جریان فعالیت های هنری کشور در بخش آثار شهری اضافه شود و آن را به یک جریان فرهنگ ساز در هنر معاصر ایران تبدیل کند.

موسوی درباره تاثیر اجرای آثار میرا در سطح شهر تهران بیان کرد: نگاه ما به این رویداد، بلندمدت است و احتمالاً بعد از ۲ دوره تاثیرات بلندمدت آن مشخص خواهد شد اما آنچه مدنظر ما بوده، این است که برند دیگری به رویدادهای هنری کشور اضافه شود و از آسیب هایی که در اجرای آثار مربوط به طرح استقبال از بهار در گذشته ها ایجاد شده و انتقاداتی از سوی هنرمندان را به دنبال داشت، جلوگیری کنیم.

موسوی درباره تعامل با سایر شهرهای ایران در زمینه برگزاری رویداد «بهارستان» اظهار کرد: در دیگر شهرها دو اتفاق در جریان است یا تعداد بسیار زیادی از شهرهای کشور در هیچ زمینه هنری در فضای شهری فعالیتی ندارند و یا این فعالیت ها چشم گیر و قابل تامل نیستند.

وی افزود: تعداد محدودی از شهرهای کشور نیز تحت تاثیر جریان های هنری تهران یا دیگر شهرها در قالب طرح استقبال از بهار، اقدام به انتشار فراخوان می کنند و تعدادی از آثار را در فضای شهری اجرا می کنند که بعد از نوروز هم جمع آوری می شود و در حال حاضر الگوی آنها همین روند است اما تاکنون در زمینه رویداد «بهارستان» تعاملی با دیگر شهرها نداشته ایم.

وی تصریح کرد:‌ امکان تعامل با سایر شهرها در زمینه برگزاری رویداد بهارستان وجود دارد، به خصوص زمانی که محصول این رویداد وارد شهر تهران شود که تاثیرگذار باشد و آنگاه می تواند در روندی که سایر شهرها در پیش گرفته اند، موثر عمل کند.

شهرهای مختلف کشور فعالیت چندانی در زمینه هنرهای شهری ندارند

موسوی با اشاره به فعالیت های سایر شهرهای کشور در زمینه نوروز، گفت: متاسفانه شهرستان ها در طول سال فعالیت چندانی در زمینه هنرهای شهری ندارند و تنها فعالیت آنها به طرح های استقبال از بهار، معطوف شده است که سه ماه مانده به بهار فراخوانی را برای اجرای این آثار اعلام می کنند. اما معمولاً به دلیل زمان کوتاهی که برای گردآوری و اجرای این آثار وجود دارد و همچنین نوع برخوردی که در فرایند اجرای این رویدادها صورت می گیرد که مبالغ ناچیزی نیز برای آن در نظر گرفته می شود، هنرمندان حرفه ای و جدی در آن مشارکت نمی کنند و متاسفانه باعث شده هم فضای شهر مخدوش شود و هم تعریف نازلی از هنر شهری را به مردم معرفی کنند که در برخی شهرها نتیجه بلندمدت آن بسیار نامطلوب است.

موسوی تاکید کرد: در برخی از شهرها متاسفانه با برخوردی نامناسب هر اثری را به اسم المان شهری وارد فضای شهر می کنند که نتایج نامطلوبی را به بار می آورد.

دبیر رویداد بهارستان در پایان درباره زمان اجرای بخش های مختلف این رویداد گفت: بخش نقاشی دیواری از ۵ اسفند، مجسمه سازی از ۱۵ اسفند، گرافیک از ۲۵ اسفند و تخم مرغ های نوروزی از ۲۴ و ۲۵ اسفندماه در مناطق مختلف شهر تهران اجرا می شود.

نظر شما