شناسهٔ خبر: 42408 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقد ادبی: شبکه های اجتماعی فضای نقد شعر نیست

شاعر و منتقد ادبی گفت: اگر شاعران بدانند شبکه های اجتماعی مجازی صرفا فضایی برای رو به رو شدن با مخاطب عام است و برای نقد و ارزیابی شعر نیست، این گونه فضاها هم می تواند مفید باشد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ حمیدرضا شکارسری افزود: اگر بحث تجربه را در رویارویی با کلمه و فضاهای شعری روزگارمان کنار بگذاریم، به لحاظ حضور در جامعه ادبی و اشراف بر منابع ادبی و همچنین دسترسی و امکان انتشار اثر، نمی توان تفاوت خاصی بین شاعران جوان و میانسال در نظر گرفت، شاعران جوان هم از همان امکاناتی بهره مند هستند که با تجربه ترها بهره مندند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، وی اظهار کرد: شاعران جوان می توانند در رابطه با مسئله تجربه به علت رویارویی سریع تر با جریان های شعری و اتفاقات ادبی که در روزگارمان رخ می دهد، فاصله موجود با نسل های قبل را سریع تر طی کنند. لذا شاعران جوان ما فرصت درخشش سریع تری را نسبت به شاعران دوره های پیشین دارند.
شکارسری با تاکید بر این که امکاناتی که امروزه در اختیار شاعران جوان است، همچون تیغ دو دم عمل می کند، افزود: این امکانات باعث می شود شاعر سریع تر وارد جریان جدی شعری خود شود و از سوی دیگر برخی شاعران دچار نوعی ذوق زدگی و ذوق مرگی می شوند و درخشش ناگهانی برایشان دولت مستعجل می شود. شاعران جوان علی رغم فضای خوبی که وضعیت روزگار ما برایشان پیش میاورد باید خطرات آن را هم در نظر بگیرند.

** لایک و کامنت ملاک ارزیابی شعر نیست
وی خاطرنشان کرد: تعداد مخاطبان ما در فضای مجازی و کامنت ها و لایک هایی که صاحب اثر می گیرد، ملاک خوبی برای قضاوت نیست. اگر شاعران این موضوع را در نظر بگیرند که شبکه های اجتماعی مجازی، صرفا فضایی برای روبه رو شدن با مخاطب عام است و فضایی برای نقد و ارزیابی شعرهایشان نیست، می تواند مفید باشد. اما اگر فکر کنند هیچ نقدی بر اثرشان وارد نیست و لایک و کامنت ها ملاک ارزیابی اثرشان باشد، قطعا دچار آسیب می شوند.
شاعر مجموعه «رد پا بر لبه تیغ» با بیان این که فضای مجازی، خواه ناخواه نوعی کوتاه نویسی و ساده نویسی را ترویج می کند، اظهار داشت: بین کلاسیک سراهای ما هم گزین گویی و حتی تک بیت و تک مصراع نویسی رواج پیدا می کند. اگر چه خودم طرفدار خلاصه و ساده نویسی هستم، اما این که کسی صرفا برای این که خود را همراه با این فضا کند و تعداد لایکش زیاد شود و پذیرش مخاطب عام را به دست بیاورد، فضای شعرش را سهل کند، شعر از ساده نویسی به سطحی گویی می رسد.

** هنوز هم مخاطب با فضای مجازی مانند کتاب برخورد نمی کند
شکارسری افزود: مخاطب فضاهای مجازی ما هنوز هم یک توریست است و به سرعت می بیند و می گذرد و می رود. هنوز این فرهنگ به وجود نیامده که با فضای مجازی به صورت یک کتاب برخورد کنیم. روزگار ما با وجود فضای مجازی روزگار خرده اطلاعات است، خرده اطلاعات هم فریبنده است و از هر چیزی چیزکی می دانیم و به همین دلیل برای برخی شاعران جوان هم این توهم پیش می آید که دانای کل هستند و این در اثر هنری راه پیدا می کند و اثر هنری ظاهری فریبنده، اما باطنی سطحی خواهد داشت.

** شاعران امروز، فضای فرهنگی کشور را نشان می دهند
به گفته این شاعر، این گونه شعرنویسی پاسخ این روزگار و فضای فرهنگی است و این گونه شعر نوشتن قابل نقد نیست و در واقع این گونه زندگی کردن قابل نقد است. امروزه نمی گوییم چرا شعر مشروطه سطحی است، می گویند شاعرانشان سطحی بوده اند و فضای تجدد آن ها را فریب داده بود. صد سال دیگر نیز کسانی اگر بیایند و شعر این سال ها را بررسی کنند، به راحتی می توانند فضای فرهنگی امروز را تشریح کنند، در واقع شاعران امروز فضای فرهنگی رایج کشور را نشان می دهند.
وی افزود: همه شاعران نمی توانند حکیم و یا مصلح اجتماعی باشند و طبیعی است که در چنین دوره ایی شعر سطحی خواهد بود.
این شاعر با اشاره به این که شاعران این روزگار را باید برای نوشتن آزاد گذاشت، اظهار داشت: درست است که به شاعران جوان توصیه می کنیم مطالعه کنید و یا عمیق باشید، اما اغلب شاعران امروز، صادقانه خود را می نویسند، مطالعه ندارند و انسان های عمیقی نیستند و به همین دلیل هم شعرشان عمیق نخواهد بود و این کمک می کند که ادبیات این دوره، آینه ای از جامعه امروز باشد.

نظر شما