شناسهٔ خبر: 42424 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لغو سه اجرای جشنواره موسيقی فجر در يك روز

لغو سه اجرا در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر در زماني كمتر از ١٢ ساعت، حاشيه‌هاي جديدي را براي اين جشنواره در پنجمين روزش رقم زد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد: لغو سه اجرا در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر در زماني كمتر از ١٢ ساعت، حاشيه‌هاي جديدي را براي اين جشنواره در پنجمين روزش رقم زد. كنسرت كاوه يغمايي كه پيش از اين قرار بود، امروز دوشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شود نخستين اجراي لغو شده در جشنواره موسيقي فجر بود. هرچند گفته مي‌شود لغو اين اجرا به درخواست خود يغمايي صورت گرفته است، اما روز گذشته در برخي اخبار مواردي مانند نقص فني و آماده نبودن گروه براي اجرا به عنوان دلايل لغو اين كنسرت اعلام شد.

 

كاوه يغمايي، خواننده موسيقي راك روز يكشنبه در نشستي كه در تالار وحدت برگزار شد، درباره لغو كنسرتش در جشنواره موسيقي فجر توضيحاتي ارايه داد. او با اشاره به اينكه در خبرها عنوان شده بود اين كنسرت به دليل مشكلات اركستر لغو شده توضيح داد: «اركستر من هيچ مشكل خاصي براي كنسرت نداشت و كاملا براي اجرا در كنسرت آماده بود. فرصت ۱۵ روزه‌اي داشتم تا بتوانم برنامه خود را در جشنواره موسيقي فجر اجرا كنم كه اين كار را مقداري مشكل مي‌كرد اما مي‌دانستم كه با تك‌تك هنرمنداني كه همگي آنها جزو حرفه‌اي‌ترين نوازندگان ايران هستند، مشكلي پيرامون اين ماجرا نخواهم داشت. پس باز هم تكرار مي‌كنم كه بنده هرگونه خبري مبني بر مشكل‌دار بودن اركستر را تكذيب مي‌كنم و اعلام مي‌كنم كه تمام اتفاقات مربوط به لغو كنسرت را بايد به گردن من بيندازيد.»
يغمايي در بخش ديگري از صحبت‌هايش توضيح داد: «هر خسارتي پيرامون برگزار نشدن اين كنسرت وجود داشته باشد، من قبول مي‌كنم. فقط مهم‌ترين نگاه من در اين ماجرا مردم هستند كه من از طرف خودم و گروه اجرايي، از همه آنها معذرت‌خواهي مي‌كنم. فقط بدانيد هيچگونه فشار سياسي در ماجراي لغو كنسرت من وجود نداشته و خواهشي كه در اين فضا از همه اهالي رسانه دارم اين است كه اجازه بدهند اين مساله را به جاي خاصي هدايت نكنيم.»


بر اساس جدول اعلام شده سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر قرار بود «شجاعت حسين‌خان» نيز در پنجمين روز جشنواره موسيقي فجر و در برج ميلاد روي صحنه برود اما براي اين نوازنده هندي رواديد لازم براي ورود به ايران صادر نشد و بنابراين اجراي او در اين دوره از جشنواره لغو شد. ايسنا در گزارشي نوشت كه «وزارت امور خارجه براي صدور رواديد اين هنرمند تلاش‌هايي را كرده، اما اين اقدامات براي رسيدن «شجاعت حسين‌خان» به جشنواره امسال نتيجه نداده است. اين هنرمند هندي اصرار داشت تا مهر رواديد ايران در گذرنامه‌اش نباشد و با گرفتن رواديد كاغذي به كشورمان سفر كند تا براي برگزاري كنسرت در امريكا با مشكل مواجه نشود؛ اما به‌دليل محقق نشدن اين خواسته، شجاعت‌خان نمي‌تواند در جشنواره موسيقي فجر اجرايي داشته باشد.»


گروه تندر سومين گروهي بود كه اجراي آن در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر لغو شد. به گفته اردوان انزابي‌پور، سرپرست گروه تندر، اين كنسرت كه قرار بود روز گذشته در فرهنگسراي ارسباران روي صحنه برود با اعلام مسوولان جشنواره لغو شده است. اردوان انزابي‌پور در اين مورد توضيح داد: «از جشنواره با من تماس گرفته شد و گفتند كه كنسرت ما لغو شده است. متاسفانه علت آن به من اعلام نشده و فقط گفتند ما به مشكل برخورديم. من در تلاشم تا با آقاي نوربخش صحبت كنم و علت دقيق آن را متوجه شوم.»
بر اساس گفته‌هاي حسين سروي، مسوول هماهنگي ستاد برگزاري سي و يكمين جشنواره موسيقي فجر، كساني كه از طريق سامانه‌هاي مربوط به فروش بليت نسبت به خريداري بليت اين كنسرت‌ها اقدام كرده‌اند، مي‌توانند با مراجعه دوباره به سامانه‌هاي مورد نظر، نسبت به عودت مبالغ پرداختي اقدام كنند. به گفته او طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته، ظرف يك هفته بهاي بليت‌ها بازگردانده مي‌شود.


اما در كنسرت‌هاي مهم شنبه‌شب جشنواره موسيقي فجر، اركستر ملي به سفارش وزير راه و شهرسازي و با رهبري لوريس چكناواريان پروژه سوييت سمفوني «سلام» را نواخت. در كنسرت اركستر ملي به رهبري لوريس چكناواريان كه با حضور محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت يازدهم و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، محمود صلاحي، رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد برگزار مي‌شد، در ابتدا قطعه «ايران» اجرا شد. اين قطعه كه با همراهي گروه كر به سرپرستي «عليرضا شفقي نژاد» اجرا شد، درآمدي بر سوييت آرارت به عنوان نخستين بخش برنامه اركستر ملي در اين اجرا بود. چكناواريان كه با شور و حال زياد اين اجرا را رهبري مي‌كرد، توانست هفت قطعه اين سوييت شامل «ستايش خداي را»، «شكرگزاري به درگاه پروردگار»، «رقص شكرانه»، «نوح كبوتر را مي‌فرستد»، «بازگشت كبوتر با شاخه زيتون»، «نوح براي پروردگار محراب مي‌سازد» و «جشن، رقص شادمانه» را با صدادهي مناسب نوازندگان روي صحنه ببرد. در ادامه نيز هفت قسمت از سوييت «آهنگ‌هاي عاشقانه» اجرا شد و بدون آنكه استراحتي بين بخش نخست و بخش دوم داده شود، اركستر با اجراي سه قسمت از سوييت «پرديس و پريسا» به بخش دوم وارد شد.
چكناواريان پيش از اجراي سوييت «سلام» با اين توضيح كه «سوييت شامل ١٥ قسمت است و اجراي آن حدود يك‌ساعت زمان مي‌برد و اين قطعات به سفارش دكتر آخوندي، وزير راه و شهرسازي، ساخته شده» درباره نام سوييت نيز گفت: ««سلام» براي كشور و مردم ما مهم است، چون ما مردمي صلح‌دوست هستيم. اين بخش كه امشب اجرا مي‌شود به اندازه يك مزه از كل قطعات است و مي‌خواهم در بخش آخر، شما هم ما را همراهي كنيد.»
او سپس در اجراي قطعات سلام عاشقانه (آداجيو)، بني‌آدم (شعر سعدي)، مستان سلامت مي‌كنند (شعر مولانا)، شادي صلح و سلام صلح (شعر حافظ) اركستر ملي را رهبري كرد و پس از سه‌بار اجراي قطعه پاياني با همراهي گروه كر فيلارمونيك ايران، رو به حاضران در تالار وحدت كرد و خواست تا همراه گروه كر بخوانند.
چكناواريان كه به‌شكل نمادين مخاطبان را رهبري مي‌كرد، با اصرار از حاضران خواست تا بايستند و با مهر ورزيدن به يكديگر، اين‌گونه بخوانند: «سلامي چو بوي خوش آشنايي، بدان مردم ديده روشنايي». رهبر مهمان اركستر ملي اين شعر حافظ را مانند دنيا زيبا دانست و با اجراي يك قطعه ديگر براي ايران به اين كنسرت پايان داد.


شنبه شب اميل تاباكوف، موسيقيدان بلغاري، نيز به عنوان رهبر مهمان اركستر سمفونيك تهران چهار نغمه محلي گرگاني را از سعيد شريفيان اجرا كرد. اما پس از كنسرت اركستر ملي؛ اركستر سمفونيك تهران به رهبري اميل تاباكوف در تالار وحدت روي صحنه رفت. بخش اول كنسرت شنبه‌‌شب اركستر سمفونيك تهران به اجراي چهار قطعه از «سعيد شريفيان» اختصاص داشت كه «زيبا جان»، «نواي عروسي»، «نرگس غله‌فاني» و «ورساقي» نام داشتند. اين قطعات كه در سال ١٣٦٩ در تهران نوشته شده براساس چهار ملودي از موسيقي خطه گرگان ساخته شده و از ملودي مازندران در كتاب مرحوم روح‌الله خالقي انتخاب و استخراج شده و اين در حالي بود كه هركدام در اصل چند ميزان بيشتر نبودند.
پس از پايان اين بخش محمدسعيد شريفيان سازنده اين چهار نغمه محلي گرگاني با دعوت اميل تاباكوف روي صحنه آمد و در ادامه با اداي احترام به حاضران در سالن كه با شوقي مثال‌زدني تشويقش مي‌كردند صحنه را ترك كرد تا اركستر براي اجراي بخش‌هاي بعدي كنسرت آماده شود.
در ادامه نوبت به اجراي اورتور رومئو و ژوليت از آثار تاثيرگذار پيوتر ايليچ چايكوفسكي آهنگساز شهير روسي رسيد. نكته مهم در اجراي اين بخش، رهبري مثال‌زدني اميل ناباكوف رهبر بلغاري اين اركستر بود كه درست همانند ويژگي‌هاي آهنگسازي چايكوفسكي، به‌شدت با احساس و رمانتيك اركستر را رهبري كرد.
نكته قابل توجه در اجراهاي اركستر ملي و سمفونيك حضور حسن رياحي دبير اين دوره از جشنواره موسيقي فجر بعد از سه روز غيبت در تالارهاي جشنواره بود. رياحي كه با حضور در رديف اول تالار وحدت براي تماشاي اجراي كنسرت اركستر موسيقي ملي به رهبري لوريس چكناواريان حاضر شده بود، در اجراي بعدي به جايگاه ويژه خبرنگاران رفت و در آنجا از كنسرت اركستر سمفونيك تهران به رهبري اميل تاباكوف ديدن كرد.

 

اجراي گروه‌نوازي كمانچه به سرپرستي نويد دهقان در تالار رودكي كه با تجليل از اردشير كامكار هم همراه بود يكي ديگر از برنامه‌هاي روز چهارم جشنواره موسيقي بود. در بخش نخست اين اجرا كه شامل تكنوازي و دونوازي كمانچه و تمبك بود، نويد دهقان (كمانچه) و فرهاد صفري (تمبك) به اجراي برنامه‌اي پرداختند كه مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت. در ابتداي بخش دوم اين اجرا كه گروه‌نوازي ١٥ نفره كمانچه را شامل مي‌شد، نويد دهقان با تشكر از حضور هنرمنداني چون بيژن و اردشير كامكار، در صحبت‌هايي با اشاره به اينكه «جايگاه امروز كمانچه، مرهون مداومت و فداكاري‌هاي استاد اردشير كامكار است» با دعوت از اين نوازنده پيشكسوت به روي صحنه، با اهداي هديه و دسته گل، از مقام هنري و حضور او تجليل كرد.

 

شنبه‌شب و با اجراي محمد عليزاده در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي بخش پاپ سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر هم كليد خورد. عليزاده قطعه «خيلي برام عزيزه خاطرت» را به عنوان نخستين اثر به شنوندگان حاضر در سالن ميلاد تقديم كرد و پس از آن قطعه «هواتو كردم» را كه تيتراژ سريال تلويزيوني «خروس» بود با همراهي مخاطبان اجرا كرد. قطعات «احساس»، «زخم»، «كجا ميري»، «فكرشم نكن» و «حس آرامش»، ديگر قطعاتي بودند كه پس از قطعه «هواتو كردم» اجرا شدند. گروه «پالت» نيز در اجرايش در برج ميلاد در حالي روي صحنه رفت كه يكي از قطعات موسيقي خود را به نويد محمدزاده، برنده سيمرغ بلورين نقش مكمل مرد و يكي ديگر از قطعاتش را به مردمي تقديم كرد كه قيافه شهرهاي‌شان به ‌دليل جنگ تغيير كرده است.   اميد نعمتي، خواننده گروه پالت كه در بين قطعات توضيحاتي را ارايه مي‌كرد در بخشي از اين اجرا به گروهي از كودكان كار كه به كنسرت پالت آمده بودند، سلام كرد و خطاب به آنها گفت، اميدوارم در آينده موزيسين شويد.  يك قطعه ديگر كه از سوي اين گروه موسيقي تقديم شد، «برادرا» بود كه نعمتي پيش از اجراي آن گفت: «عواملي مانند جنگ، بيماري و مهاجرت چهره برخي شهرها را تغييرداده‌اند. ما اين قطعه را به كساني تقديم مي‌كنيم كه براثر همين مسائل، قيافه شهرشان عوض شده و ديگر شبيه شهر آنها نيست. » «نرو بمان» پايان‌بخش كنسرت گروه پالت بود كه بخش‌هايي از آن با تشويق ادامه‌دار مخاطبان، چندبار اجرا شد.

نظر شما