شناسهٔ خبر: 42425 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاوش زرشناس در چیستی علوم انسانی مدرن

زرشناس معتقد است: علوم انساني محصول مدرنيته و به عبارت دقيق‏تر فرزند جهان‏ بيني عصر به اصطلاح روشنگري است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب "کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن" به همت گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم شهریار زرشناس منتشر شد.

بنا بر این گزارش، این کتاب در سه فصل با عناوین سیری در ماهیت علوم مدرن و بنیان های نظری علوم انسانی، پدران بنیان گذار علوم انسانی و انقلاب اسلامی و علوم انسانی تدوین شده است.

 

نویسنده در بخشی از این کتاب می نویسد: علوم انساني محصول مدرنيته و به عبارت دقيق‏ تر فرزند جهان‏ بيني عصر به اصطلاح روشنگري است (جهان‏ بيني‏ اي که ماهیتی ظلمانی داشت و بيان فرموله خودبنيادي نفساني بود). علوم انساني صورتي از صور تحقق «علم مدرن» است و به تبع عمق‌ يافتن و شدت‌گرفتن بحران ذات علم مدرن، که در قرن بيستم و به ‌ويژه در نيمة دوم اين قرن بيش از پيش ظاهر شده است، «بحران ماهوي علوم انساني» نيز چنان وضوح و شدت ظهوري يافته است که ديگر ساده ‌‏لوح ‏ترين خوش‌‏بينان دلبسته به «علوم انساني مدرن» نيز نمي‏توانند آن را ناديده بگيرند ـ بگذريم از اندک ‌جماعتي که مأمورند و معذور. البته ـ چنان‌‏که ان‏شاء‏الله در اين گفتار خواهيم ديد ـ آنچه به نام علوم انساني تقريباً در دويست ‌و‌ پنجاه سال اخير پديد آمده است از لحظه‏ تولد بحران ‏زده و بيمار بوده است. اين بحران را مي‏توان بحران هويتي علوم انساني دانست. براي شناخت مبنایي و ريشه ‏اي و درک چيستي علوم انساني مقدمتاً بايد درباره‏ ماهيت علم مدرن سخن گفت؛ زيرا علوم انساني تحت «صورت نوعي علم مدرن» پديد آمده است و به لحاظ مبادي و غايات به ساحت فلسفه‏ اومانيستي تعلق دارد ـ از ياد نبريم علم مدرن اساساً از دل فلسفه‏ اومانيستي درآمده است. بنابراين ناگزير براي درک حقيقت علوم انساني بايد از ماهيت علم مدرن و نيز فلسفه‏ مدرن پرسش کرد. بررسي و نقد مبادي و غايات علم مدرن و اصول و مباني آن شامل پرداختن به بنيادهاي فلسفه مدرن نيز می‌‏شود؛ از‌اين‌رو در اين نوشتار، سخن خود را با بررسی علم مدرن و برخي تئوري ‏هاي مطرح در «فلسفه‏ علم» و اشارتي کوتاه به خصايص علم جديد آغاز کرده ‏ايم.

گفتنی است، کتاب "کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن" با بهای ۱۵۰۰۰ تومان به روی پیشخوان کتاب فروشی ها قرار گرفت.

نظر شما