شناسهٔ خبر: 42430 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تاریخ اندیشه‌ی سیاسی در ایران ملاحظاتی در مبانی نظری

اندیشه سیاسی زمانه‌ی ایدئولوژی‌زده‌ی ما عصر سیاسی‌بافی‌های بی‌رویه است و گمان می کنیم که هر مخالف‌خوانی و سیاسی‌بافی را می‌توان به مرتبه‌ی اندیشه ارتقاء داد.. خلأ اندیشه را نمی‌توان با خلأ نیندیشیدن پر کرد و با میراث‌سازی‌هایی که مرده‌ریگی پشتوانه‌ی آن نیست، تنها می‌توان اصل میراث را نابود کرد.

تاریخ اندیشه‌ی سیاسی در ایران

ملاحظاتی در مبانی نظری

جواد طباطبایی

ناشر: مینوی خرد

تعداد صفحات: ۴۳۲ صفحه

قیمت: ۳۹ هزار تومان

 

 

این اثر بازنویسه‌ی کتابی است که ویراست نخست آن دو دهه پیش با عنوان «درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران» انتشار یافت و از آن پس بی هیچ تصرفی  در تحریر نخست و با تصرفاتی در ویراست دوم، به چاپ‌های متعدد رسید. اندیشه سیاسی ناشناخته‌ترین ناحیه در قلمرو تاریخ اندیشه در ایران است. تحصیل و تحقیق نویسنده درباره‌ی اندیشه سیاسی در اروپا و آشنایی با پژوهش‌هایی که غربیان درباره‌ی جنبه‌های سیاسی نوشته‌های ادبی اروپا کرده‌اند، افق‌های جدیدی را در برابر نویسنده گشود تا در این اثر خود با رویکردی نو به بررسی بخش‌هایی از نوشته های ادبی فارسی، بپردازد.  

این کتاب شامل ده فصل می‌شود. عناوین فصول ده‌گانه این اثر به ترتیب عبارت است از: «فصل نخست: ملاحظاتی در اندیشه‌ی سیاسی از اسلام تا ایران»، «فصل دوم: صورت‌های اندیشیدن سیاسی در دوره‌ی اسلامی»، «فصل سوم :ابن مقفع و تجدید اندیشه‌ی سیاسی ایرانشهری»، «فصل چهارم: نظام الملک و اندیشه ی سیاسی ایرانشهری»، «فصل پنجم: منحنی تحول اندیشه‌ی سیاسی غزالی»، «فصل ششم: امتناع تاسیس اندیشه‌ی سیاسی بر مبنای اندیشه‌ی عرفانی»، «فصل هفتم: تفسیر عرفانی اندیشه‌ی سیاسی ایرانشهری»، «فصل هشتم: اندرزنامه‌نویسیِ خلاف‌آمد عادت سعدی»، «فصل نهم: ملاحظاتی سیاسی در اندیشه‌ی ناسیاسی عبید زاکانی»، «فصل دهم: فضل الله روزبهان و تجدید نظریه‌ی خلافت».

 

نظر شما