شناسهٔ خبر: 42435 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه ۱۱ جلدی کتاب تاریخ کهن و معاصر ایران زمین رونمایی شد

مجموعه ۱۱ جلدی کتاب تاریخ کهن و معاصر ایران زمین و جلد یکم دانشنامه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران نوشته علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، سید حسین هاشمی استاندار تهران و جمعی از شخصیت های فرهنگی و اجتماعی رونمایی شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ در این مراسم که روز دوشنبه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی ، ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسین شیخ الاسلام مشاور رییس مجلس شورای اسلامی شرکت داشتند.
علی مومنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و جعفری جوزانی کارگردان از دیگر شرکت کنندگان در این مراسم بودند. 
از ویژگی های مجموعه ۱۱ جلدی کتاب تاریخ کهن و معاصر ایران زمین در بخش دوره معاصر به دوره رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پرداخته شده است.
از جمله جلدهای این مجموعه می توان به ایران در زمان رهبری حضرت امام (ره) از۱۳۴۰تا۱۳۶۸و ایران در زمان رهبری رهبر معظم انقلاب از ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲ اشاره کرد.
مجموعۀ تاریخ کهن و معاصر ایران زمین جستجویی است در زمان برای یافتن مظاهر تمدنی و عناصر پیوستۀ تاریخی که فرهنگ و تمدن امروز ایرانیان را شکل داده است. این مجموعه جمعاً ۱۴ جلد را دربر خواهد گرفت که هرکدام، متناسب با دوره یا دوره های تاریخی ای که محتوی آن است، عنوانی مستقل دارند تا کتاب خوان و دانشجوی علاقه مند به یک دورۀ تاریخی بتواند همان مجلد را ابتیاع کند و مورد استفاده قرار دهد. 
این عناوین عبارتند از:
۱.تاریخ ایران پیش از اسلام (چاپ شده)
۲.ایران از آغاز دوران اسلامی تا حملۀ مغول (چاپ شده)
۳.ایران از حملۀ مغول تا پایان تیموریان (چاپ شده)
۴.ایران در عصر صفوی (چاپ شده)
۵.ایران در عصر افشاریان و زندیان (چاپ شده)
۶.ایران در عصر قاجار تا آستانۀ مشروطیت (چاپ شده)
۷.ایران از آستانۀ مشروطیت تا کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ (چاپ شده)
۸.ایران از کودتا تا اشغال (اسفند ۱۲۹۹ تا شهریور ۱۳۲۰) (چاپ شده)
۹.ایران از اشغال تا کودتا (چاپ شده)
۱۰.ایران از کودتا تا انقلاب اسلامی (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا بهمن ۱۳۵۷) (چاپ شده)
۱۱.ایران در زمان رهبری امام خمینی: بخش اول (۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷)
۱۲.ایران در زمان رهبری امام خمینی: بخش دوم (۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸) (چاپ شده)
۱۳.ایران در زمان رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲)
۱۴.ایران در زمان رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲)
سه مجلد ۱۱ و ۱۳ و ۱۴ زیر چاپ هستند و به زودی به بازار کتاب عرضه خواهند شد.
ویژگی های مجموعۀ تاریخ کهن و معاصر ایران زمین:
۱.دیدگاه فرهنگ و تمدنی به تاریخ ایران که از این نظر، تاریخ ایران یک سلسله حوادث بی ربط از ظهور و سقوط دولت ها نیست، بلکه زنجیرۀ پیوسته ای از تلاش های یک ملت برای دست یابی به یک مدینۀ فاضله است که در این طریق، با موانعی نیز برخورد کرده، اما همچنان، خط سیر پیوستۀ خود را حفظ کرده است.
۲.تکیه بر آراء متقدمین، در کنار بهره بردن از جدیدترین پژوهش های علمی روز
۳.هیچ مجموعۀ کاملی دربارۀ تاریخ ایران تا پیش از انتشار این مجموعه به قلم ایرانیان به این شکل و شمایل (یعنی با مجلدات متعدد) نگاشته نشده. آنچه موجود است، تاریخ ایران کمبریج است که البته همگان واقفند که به سبب مشکلات مالی مجموعۀ ایران شناسی دانشگاه کمبریج، برخلاف بخش های مربوط به ایران پیش از اسلام و آغاز دوران اسلامی، مجلدات اخیر آن بسیار ضعیف هستند.
۴.چهار مجلد آخر این مجموعه از ویژگی خاصی برخوردارند و آن ویژگی این است که نویسنده، خود از نقش آفرینان اصلی بسیاری از حوادث تاریخی دوران انقلاب اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی بوده است و از نزدیک شاهد بسیاری از تحولات سیاسی و تاریخی بوده است. از این نظر، این چهار مجلد سندی کم نظیر است که به زودی جایگاه تاریخی خود را در میان اسناد تاریخی دوران معاصر ایران باز خواهد کرد.
علی اکبر ولایتی، همچنین، در حین تألیف تاریخ جامعی برای ایران، از تألیف دانشنامه ای نیز در حوزۀ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بازنمانده و حاصل سال ها مطالعه و مداقه در متون کهن و معاصر را در مجموعه ای تحت عنوان «دانشنامۀ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گردآورده که هم اکنون شاهد رونمایی مجلد نخست آن با عنوان «معرفت تاریخی و تاریخ نگاری» هستیم. مجلد دوم این مجموعه، «جغرافیای جهان اسلام و جغرافیانگاری» نام دارد.
ویژگی های این دانشنامه عبارتند از:
۱.برای کتاب خوان و دانشجوی علاقه مند به یک حوزۀ علمی، این تسهیل فراهم آمده که مجلدی مستقل دربارۀ همان رشتۀ علمی را تهیه کند و برای تهیۀ یک دانشنامۀ بزرگ (از الف تا ی) به مشقت نیفتد. هر جلد دانشنامه، مستقل و از الف تا ی مقالات را دربر می گیرد.
۲.کوشش شده در پایان هر مقاله کل مستندات و ارجاعات بیاید تا محقق به سهولت منبع مطلب مورد نظر خود را بیاید.
۳.مطالب بسیار مستند و دقیق و مبتنی بر جدیدترین یافته های علمی در هر رشته است.
۴.عناوین مداخل به نحوی تعیین شده که دربردارندۀ بیشتری تعداد موضوعات باشد. از این نظیر این دانشنامه در میان دانشنامه های فارسی بی نظیر است. بسیاری از کتاب ها و شخصیت هایی که در این دانشنامه مدخل محسوب می شوند، در هیچ دانشنامۀ فارسی مقاله ای درباره شان نوشته نشده و بعضاً نخستین بار است که مطلبی به فارسی دربارۀ ایشان منتشر می شود.

نظر شما