شناسهٔ خبر: 42442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی تصویرگران منتخب ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب بولونیا

تصویرگران منتخب ایران برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب بولونیا در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛  آیین پایانی دومین دوره جشنواره خلق کتاب تصویری، با حضور مسعود کوثری، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی، امیرمسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و اعضای هیئت داوران این مسابقه متشکل از هدی حدادی، کیانوش غریب پور، میترا عبداللهی، علی اصغر سیدآبادی و علی بوذری برگزار شد.
در این مراسم، اثر «یک روز معمولی در قهوه خانه» نوشته پیام ابراهیمی و تصویرگری فاطمه خسرویان از سوی هیات داوران به عنوان برنده نهایی این دوره از جشنواره انتخاب شد. اثر «آقای موش کور خانه نیست» نوشته مهسا لزگی با تصویرگری حمیده خسرویان نیز به عنوان رتبه دوم برگزیده شد.
همچنین آثار «چی لیک ۱، ۲، ۳» نوشته سمیرا قیومی با تصویرگری مریم یکتافر و «قصه یک قصه» نوشته زینب حسینی با تصویرگری زینب عموزاده نیز جزو آثاری بودند که توانستند به مرحله پایانی راه یافته و شایسته تقدیر شناخته شوند.

** برگزیدگان دومین مسابقه خلق کتاب تصویری مشخص شدند. 
آیین پایانی دومین دوره مسابقه خلق کتاب تصویری با حضور تعداد زیادی از علاقه مندان و دست اندرکاران حوزۀ ادبیات کودک در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.
موسسه انتشاراتی علمی، فرهنگی، در ابتدای این مراسم فریدون عموزاده خلیلی مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی دربارۀ چگونگی پایه گذاری این جشنواره گفت: داستان خلق کتاب تصویری از جلسه مشترک موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، معاونت فرهنگی ارشاد، انجمن نویسندگان، انجمن تصویرگران و انتشارات علمی و فرهنگی آغاز شد.
وی افزود: در این جلسه پیشنهاد خلق کتاب تصویری از طرف آقای غریب پور مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد هریک از نهادهای شرکت کننده در جلسه با توجه به امکانات و توانایی هایشان به انجام این برنامه کمک کنند و این تجربه بخصوص از لحاظ اینکه یک کار گروهی محسوب می شود، بسیار قابل توجه است، چرا که معمولا این گونه کارهای گروهی به انشعاب می رسد و موفقیتی کسب نمی کند.
امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران گفت: همزمان شدن تصویرگری و نویسندگی در کتاب های کودک و نوجوان موضع مهمی است و می تواند مورد توجه خاص قرار بگیرد. پیشنهاد من این است که می توان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز با الگوبرداری از همین مسابقه، کارگاه هایی برگزار کرد.
وی بازدید از نمایشگاه بولونیا را زمینه رشد بسیار خوبی برای دست اندرکاران ادبیات کودک قلمداد کرد و گفت: ما به فرصت های حضور در صحنه های نشر جهانی کمتر توجه داشته ایم، چون در کشور ما تامین هزینه چنین سفرهایی مشکل است و ناشران نیز کمتر به این موضوع توجه دارند و می توان گفت ما تا حدودی از صحنه بین الملل دور مانده ایم.
شهرام نیا افزود: هیچ حوزه ای به اندازه حوزه کودک و نوجوان حرف برای گفتن ندارد، به علاوه این حوزه زودبازده است و چون زبان تصویر، یک زبان بین المللی است و متون کتاب های کودک، کوتاه تر است، به لحاط هزینه و زمان با مشکلات کمتری روبرو خواهیم شد.
مسعود کوثری مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم به برگزیدگان این مسابقه وعده داد که کتاب های شان توسط این ناشر به چاپ خواهد رسید.
وی همچنین به همه تصویرگرانی که سال گذشته و امسال در این مسابقه حضور داشتند پیشنهاد کرد یک تصویر به این پروژه هدیه کنند تا از مجموعۀ این تصاویر بتوان نمایشگاه های سالیانه برپا کرد.
کوثری اظهار امیدواری کرد که این برنامه خلق کتاب تصویری به نهادی برای گردهم آیی و دیدن کارهای خوب تبدیل شود و در نهایت بتوان ماحصل کار گروهی این مسابقه را با کمک موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در بولونیا به نمایش گذاشت.

نظر شما