شناسهٔ خبر: 4246 - سرویس آرشیو
نسخه قابل چاپ

رونمایی از آلبوم علی جعفری پویان

جشن انتشار "رد انگشتان من"

جشن انتشار "رد انگشتان من" <div style="text-align: justify;"> <strong>ناصر چشم آذر</strong>  :" 10 سالی است با علی جعفری پویان همکاری دارم و می توانم بگویم این برنامه حق او بود  چرا که  سال هاست شاهد  زحمات او هستم و خوشحالم  که از طریق منشا علی این جمع ایجاد شد. حضور اهالی موسیقی برای من خوب و ارزشمند بود و امیدوارم شبی باشد که باز تکرار شود. </div>

زینب کریمی
خلق اثر، آفرینشی است که خداوند در وجود هنرمند قرار داده است و بسیاری از هنرمندان برای آفرینشی تلاش می کنند که در یادها وحافظه ها بماند. در این بین موسیقی به عنوان هنری که در سراسر زندگی بشر جاری و ساری است، جایگاه ویژه ای دارد. سکان دار این هنر ارزشمند هنرمندان جوان و البته با پشتکاری خواهند بود تا ساخت و نواخت یک موسیقی ماندگار  را تحقق بخشند.  انتشار آلبوم های موسیقی جوانان،  نقطه روشنی در این مسیر خواهد بود که گزارش پیش رو ، رونمایی یکی از این آلبوم ها است. وقتی که سال ها آموزش، تمرین و ممارست به بار می نشیند و با انتشار یک آلبوم خستگی از تن بیرون می رود و البته بار مسئولیت را دو چندان می کند.آلبوم" رد انگشتان من" عنوان اولین آلبوم بی کلام علی جعفری پویان  است که در سالن شهناز خانه هنرمندان رونمایی می شود. گزارش رونمایی از این آلبوم را خواهید خواند...
 
کودکی حفظ شده
ساعت 17 است و طبق اطلاع رسانی انجام شده، زمان آغاز مراسم فرارسیده است.  اما قبل از شروع مراسم، سالن شهناز مملو از جمعیتی است که برای رونمایی از این آلبوم حضور  پیدا کردند. در میان این جمعیت چهره آهنگسازان مطرحی به چشم می خورد که منتظر آغاز این مراسم هستند. ناصر چشم آذر، حسن ریاحی،  فردین خلعتبری، امیر بکان، داریوش تقی پور، حمیدرضا دیبازر، مانی جعفرزاده، محمدمهدی گورنگی، کیوان هنرمند، دکتر امین هنرمند، محمد فرشته نژاد و  جمعی از هنرمندان و هنرجویان عرصه موسیقی جمع شدند تا در کنار هم ساعاتی را سپری کنند که برای هر جوان هنرمندی ارزشمند است و گامی در موفقیت او به شمار می رود. هرچند استقبال از برنامه به گونه ای است که به نظر می رسد بعضی مجبورند تمام طول برنامه را بایستند. بی آن که امیدوار باشند که کسی از برنامه خسته می شود و از سالن بیرون می رود و می توانند جایش بنشیند؛ اما ظاهرا برنامه خستگی برای آن ها ندارد و با هیجان شاهد مراسم هستند.
برنامه با اجرای علیرضا میرآقا از نوازندگان  فعال موسیقی و دوست جعفری پویان آغازمی شود و درادامه با پخش کلیپی از پیشکسوتان موسیقی و کلیپی از فیلم محاکمه در خیابان به استقبال صحبت های فردین خلعتبری می رویم. خلعتبری ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم،  درباره ی اشتیاق علی جعفری پویان به موسیقی می گوید:"  علی را از کودکی می شناسم  و می بینم با گذشت حدود 30سال از آن دوران، هیجان و نگاه مشتاق او به موسیقی، همچنان حفظ شده است و او برخلاف خیلی از ما که وقتی وارد موسیقی می شویم کودکی مان را گم می کنیم؛ کودکی اش را فراموش نکرده است." درپایان سخنرانی فردین خلعتبری نوبت می رسد به هنرنمایی این نوازنده جوان که به اتفاق کارن همایونفر دو قطعه از دو آهنگساز فرانسوی می نوازد.
چرخ موسیقی ایران در دستان هنرمندان
 "متاسفانه ما نوازندگان ایرانی آینده خودمان را تامین نمی بینیم. هنوز خیلی ها ما نوازندگان را به چشم مطرب می بینند و با ما برخورد صحیحی ندارند. هنوز خیلی از نوازندگان درجه اول ما ساز مناسب ندارند. امکانات ما واقعا اسف بار است. می توانید سری به هنرستان بزنید؛ ساختمانمان، ساز ها، کتابخانه وآرشیو نت ها، همه و همه نشان دهنده این واقعیت است. آقای فخرالدینی روزی حرف جالبی می زد؛ اگر جمعیت ایران به ازای شنیده های سالانه خود تنها ده تومان به حساب موسیقی واریز کند، تمام مشکلات حل می شود، حداقل خیلی از مشکلات، اما افسوس..."  متن پیش رو بخشی از مصاحبه  علی جعفری پویان بود با روزنامه عصرآزادگان در دی ماه سال 78 ، که توسط بهرنگ تنکابنی قرائت شد.  او در ادامه می گوید:" با گذشت 13  سال و اندی هنوز دغدغه علی 21 ساله ی تازه فارغ التحصیل شده، با علی امروز سی و چندساله، خیلی تفاوتی نکرده است و متاسفانه ماجرا تکانی نخورده، جز اینکه او متوجه شده خود هنرمند باید چرخ هنرموسیقی این کشور را بچرخاند. امثال علی که برخلاف تصور دکتر مهندس شدن پدر و مادرهایشان، موسیقی را ابزار معاش خود کردند؛کارشان را ادامه می دهند وبه بهترین موزیسین های ایران تبدیل خواهند شد."
اجرای موسیقی توسط علی جعفری پویان، بصیر فقیه نصیری، سعید حامدی و احسان غلامی بیرق دار از دیگر بخش های این مراسم است که با استقبال خوب مخاطبان روبرو می شود و  در ادامه ضمن سخنرانی بابک چمن آرا مدیر موسسه آوا خورشید، منتشر کننده این آلبوم، از اساتید و آهنگسازان این آلبوم تقدیر و تشکر می شود.
 
 
"رد انگشتان من" حاصل زحمات یک گروه است.
-آقای جعفری پویان از آلبوم تان برایمان بگویید؟
-         انتشار این آلبوم را فقط به نام خود نمی دانم. بلکه حاصل زحمات آهنگسازان ،  نوازندگان و صدابردان خوب ماست. امیدوارم این آلبوم سبب شود مردم ما به گوش کردن موسیقی های بی کلام روی آورند. برای من افتخاری بود که در کنار اساتید برجسته فعالیت کردم  و این آلبوم را یک پیش آلبوم می دانم  نه یک آلبوم اصلی. چراکه جمع آوری بود از  فعالیت های گذشته من. امیدوارم بتوانم در قدم بعدی کار قوی تری داشته باشم و البته خوشحالم که حرفی زدم که به اندازه خودم است.
 
-این آلبوم حاصل چند وقت تلاش شماست؟
حدود 16 ، 17 سال است کار حرفه ای می کنم،  اما  قطعات این آلبوم، مربوط می شود به قطعاتی که طی 7، 8 سال گذشته ضبط شده و حاصل جمع آوری 8 ساله من است. مجموعه ای است از روایت ویولن که بیشتر مربوط به موسیقی فیلم هاست جز 4 قطعه از آن.
-به نظرتان فضای موسیقی ایران چه کاستی هایی دارد؟
 سالن موسیقی خوب،  ساز خوب که باید وارد شود و همینطور نشر موسیقی. همه این ها نیاز های موسیقی ماست.
-صحبت پایانی شما؟
 امیدوارم تمام نوازنده ها، صدابردار ها وآهنگسازها در وضعیت امن بهتری از لحاظ زندگی قرار بگیرند.
 
در کنار اساتید موسیقی
حسن ریاحی که از اساتید دعوت شده به این برنامه است درباره مراسم رونمایی می گوید:" علی جعفری پویان از هنرمندان خوب ، قابل احترام و دوست داشتنی است که من به خاطر او آمدم و چون با نوازندگی او  آشنا هستم خوشحالم که موفق شد آلبومی منتشر کند. افرادی که اینجا حضور داشتند هم، هنرمند و دوست داشتنی بودند و من امروز عصر خوبی  را سپری کردم. او درباره آلبوم و مراسم رونمایی از آن می گوید:"بخشی از آلبوم را شنیدم که فکر می کنم خیلی برای مردم ما خوب باشد. این برنامه بسیار خوب بود اما به عقیده من کافی نیست. بایدمردم، هنرمندان نسل جوان را تشویق و همراهی کنند. من آینده را خوب می بینم و اگر واقعا از هنرمندان حمایت شود، آینده روشنی در انتظارمان خواهد بود"
کارن همایونفر هم تاثیر برپایی برنامه هایی از این دست را بسیار موثر می داند:" اگر چنین برنامه هایی جای خود را باز کند می تواند خیلی تاثیر داشته باشد. از هنرمندان موسیقی می خواهم خوب کار کنند و سخت تمرین داشته باشند تا شاهد موفقیت خود باشند"
ناصر چشم آذر  درباره این برنامه می گوید:" 10 سالی است با علی همکاری دارم و می توانم بگویم این برنامه حق علی جعفری پویان بود  چرا که  سال هاست شاهد  زحمات او هستم و خوشحالم  که از طریق منشا علی این جمع ایجاد شد. حضور اهالی موسیقی برای من خوب و ارزشمند بود و امیدوارم شبی باشد که باز تکرار شود. در هر صورت برنامه های این چنینی بسیار موثر است و با توجه به حضور عموم مردم اگر سالن های بهتری به این منظور در نظر گرفته شود که گنجایش  بیشتری داشته باشد موفق تر هم خواهد بود. " چشم آذر درباره آلبوم می گوید:"آلبوم را هنوز نشنیدم اما  حضور 27 آهنگساز در این آلبوم برایم بسیار جالب بود وامیدوارم آلبوم خوبی باشد."
یکسال  پیگیری مستمر
بابک چمن آرا مدیر موسسه نشر" آوا خورشید"  که انتشار این آلبوم را انجام داده است؛ درباره انتشار این آلبوم می گوید:" موسسه آوا خورشید با فعالیت خود ازسال 83 حدود90 آلبوم در ژانر های مختلف  منتشر کرده است و به هر حال نشر کار ماست.  درباره نشر این آلبوم باید بگویم علی جعفری از دوستان من است و ما با هم بزرگ شدیم. انتشار آلبوم پیشنهاد او بود و بعد از گذشت حدود یکسال از زمان ایده اولیه تا صدور مجوز ونشر و پیگیری های دیگر،  این آلبوم  منتشر شد و تا این لحظه همه چیز رضایت بخش بوده است. امیدوارم مردم لذت ببردند والبته کپی هم نکنند." چمن آرا درباره قیمت آلبوم توضیح می دهد:" قیمت آلبوم  ها طبق مصوبه ناشران آلبوم های تک سی دی به قیمت  8 هزار تومان و آلبوم های دو سی دی 14 هزار تومان است."
علی جعفری پویان تا امروز...
متولد 1357 در تهران
فراگیری مبانی موسیقی نزد اساتیدی همچون محسن الهامیان، شریف لطفی، فرهاد فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب و محمدرضا اخوان
ورود به هنرستان موسیقی  تهران در سال 69 و فراگیری و یولن نزد ابراهیم لطفی، داود فلاحتی، حسن ریاحی، غلامحسین فخیمی و بهروز وحیدی آذر
مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسی ارشد نوازندگی ویولن از دانشگاه هنر
حضور در ارکستر سمفونیک صدا وسیما، ارکستر ملی، ارکستر زهی نیاوران، ارکستر سمفونیک تهران(نوازنده میهمان)، ارکستر سمفونیک ج.انان جهان، ارکستر زهی تهران، ارکستر فلارمونیک تهران و ارکستر زهی پارسیان.
تدریس در هنرستان های موسیقی دختران وپسران،  دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده صدا و سیما.
حضور در ضبط بسیاری از آثار منتشر شده موسیقی