شناسهٔ خبر: 42460 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلایل عدم امکان واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی دلایل عدم امکان واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت را تشریح کرد.

 

علی فتحی آشتیانی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ علی فتحی آشتیانی در خصوص آخرین وضعیت واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: امکان اینکه این رشته از وزارت علوم جدا شده  به وزارت بهداشت واگذار شود، وجود ندارد.

وی ادامه داد: به نظر من دوره های این رشته را می توان بیشتر به شکل تفاهمی بین دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار کرد.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی افزود: دانشگاه های دو وزارت خانه علوم و بهداشت می توانند از امکانات هم برای برگزاری این دوره استفاده کنند، وزارت علوم می تواند از فرصت بالینی بیمارستانی وزارت بهداشت استفاده کرده و همکاران ما در وزارت بهداشت نیز می توانند از امکانات، آزمایشگاه‌ها و اساتید وزارت علوم دراین زمینه استفاده کنند.

وی به برخی از دلایل عدم واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: نگاه به انسان یک نگاه تک بعدی نیست، انسان را در روانشناسی از زاویه زیستی، روانی، اجتماعی، معنوی دیده شده و تعریف می شود و این تعریف با رویکرد جدید روانشناسی هماهنگ است و نگاه تک بعدی به انسان آن هم از زاویه زیست پزشکی که در وزارت بهداشت وجود دارد از نظر ما مورد قبول نیست.  

فتحی آشتیانی افزود: امکانات هیات علمی، آزمایشگاه‌ها و فضای لازم برای این رشته در وزارت علوم فراهم شده است. نمی توان این فرصت ها را نادیده گرفت و دانشجویان وزارت علوم دراین رشته را به وزارت بهداشت سوق دهیم.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی افزود: براساس آمار سال ۹۳ تعداد دانشجویان درحال تحصیل دراین رشته در وزارت علوم ۲۰ هزار و ۲۷۶ نفر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و در مقابل فرصت ۳۷۷ دانشجو در وزارت بهداشت تحصیل می کنند و فرصت هایی که برای این دانشجویان در وزارت علوم فراهم شده بسیار بیشتر از وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی صرفا درمان نیست، آنها در کنار فعالیت درمانی، فعالیت آموزشی، پژوهشی بر روی پیشگیری سطح اول نیز تمرکز دارند که با ارایه خدمات مراکز خدمات مشاوره، می توانند کمک بسیار زیادی برای پیشگیری سطح اول داشته باشند.

رئیس کارگروه روانشناسی و علوم انسانی یادآورشد: محتوای درسی روانشناسی بالینی در کارشناسی ارشد، و دکتری کمتر رنگ بوی پزشکی دارد و عمدتا در چارچوب علوم انسانی بوده، چون موضوع آن انسان است و به انسان باید از این زواریه توجه شود تا نگاه زیست پزشکی که در  وزارت بهداشت وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این مسایل ما اعتقاد داریم امکان اینکه رشته های روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، و روانشناسی بالینی کودک نوجوانان از وزارت علوم جدا شوند، وجود ندارد.

فتحی آشتیانی افزود: پیشنهاد من است که با تفاهم و همکاری و یک دست کردن سرفصل‌ها و همچنین همکاری در تربیت دانشجو و استفاده از فرصت ها و امکانات دو وزارت خانه می توان به نتیجه معقول و رسید.

وی افزود: درحال حاضر رسیدگی به این مساله در دستور کار این دو وزارت خانه علوم و بهداشت قرار دارد.

نظر شما