شناسهٔ خبر: 42483 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سينما پس از جشنواره سي‌وچهارم فيلم فجر

هيچ جشنواره‌ يا همايشي نمي‌تواند نظر مساعد همه مخاطبان خود را جلب كند. جشنواره فيلم فجر هم از اين قاعده مستثني نيست و بي‌شك انتقادهايي به نحوه برگزاري، توزيع جوايز و نمايش فيلم‌ها وارد است كه طبيعتا برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي درباره اين جشنواره هم در اين بين مطرح مي‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛  چند روزي است پرونده سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر بسته شده و سيمرغ‌هاي اين دوره در آشيانه‌هاي خود نشسته‌اند. از جشنواره فيلم فجر به عنوان جشن خانواده سينما و آغاز سال جديد سينمايي كشور ياد مي‌شود و فيلم‌ها به ترتيب در نوبت اكران قرار مي‌گيرند تا سال جديدي را در نمايش آثار بر پرده نقره‌اي رقم بزنند. اما پايان هر جشنواره‌اي سرآغاز بحث و بررسي‌ها و خبرهاي جديد است. به‌ويژه آنكه هيچ جشنواره‌ يا همايشي نمي‌تواند نظر مساعد همه مخاطبان خود را جلب كند. جشنواره فيلم فجر هم از اين قاعده مستثني نيست و بي‌شك انتقادهايي به نحوه برگزاري، توزيع جوايز و نمايش فيلم‌ها وارد است كه طبيعتا برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي درباره اين جشنواره هم در اين بين مطرح مي‌شود.

در همين راستا هيات‌مديره خانه سينما، پيرو انتقادهايي كه به نحوه برگزاري اين دوره از جشنواره فيلم فجر دريافت كرده است، به زودي نشست‌هاي تخصصي با موضوع «آسيب‌شناسي برگزاري جشنواره فيلم فجر» را در خانه سينما برگزار مي‌كند. آتيلا پسياني، سخنگوي خانه سينما ضمن اعلام اين خبر از طرف هيات‌مديره خانه سينما از علي آشتياني‌پور، مدير ستاد انتخاب بهترين فيلم از نگاه تماشاگران جشنواره فيلم فجر و بازرسان و همكاران او در خانه سينما به خاطر برگزاري مطلوب و مناسب اين بخش در جشنواره امسال تشكر كرده است.

از سوي ديگر در جشنواره امسال سيمرغ بهترين فيلمنامه در بخش «نگاه نو» حذف شد و تنها جوايز اين بخش شامل بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و جايزه ويژه بود. شوراي مركزي كانون فيلمنامه‌نويسان در نامه‌اي از حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي كشور درخواست كرده‌ تا «سيمرغ فيلمنامه در بخش نگاه نو» را دوباره احيا و به اين بخش اضافه كنند. در بخشي از اين نامه آمده است: «با انتشار دفترچه سياست‌هاي سينمايي در سالي كه رو به پايان است نويد آن مي‌رفت توجه ويژه به فيلمنامه‌نويسي در دستور كار مسوولان سينمايي كشور قرار گيرد. اما حذف جايزه سيمرغ فيلمنامه از بخش نگاه نو جشنواره فيلم فجر با اين رويكرد همخواني ندارد. همكاري فيلمنامه‌نويسان حرفه‌اي با كارگردانان جوان مي‌تواند در ارتقاي سطح كيفي فيلم‌ها نقش موثري داشته باشد و سازمان سينمايي بايد با سياست‌هاي تشويقي، انگيزه‌هاي اين همكاري را تقويت كند و نه اينكه از آن بكاهد.»

با اتمام جشنواره فيلم فجر در تهران، نمايش فيلم‌ها در بعضي استان‌ها تا سه‌شنبه (٢٧ بهمن) همچنان ادامه داشت. غلامرضا موسوي، رييس شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينما در اين زمينه به «ايلنا» گفته بود: «در برنامه نمايش فيلم‌هاي منتخب جشنواره در شهر زاهدان ۶ فيلم، در مشهد ۱۵ فيلم، در شيراز ۱۰ فيلم، در اصفهان ۲۲ فيلم به نمايش درآمده و هر فيلم حداكثر در سه نوبت نمايش داده شد.»

در اين چند روزي كه از جشنواره سي‌و‌چهارم گذشته است شبكه مستند پخش پشت صحنه فيلم‌هاي سينمايي اين دوره از جشنواره را در دستور كار خودش قرار داده است. امير تاجيك، مدير شبكه مستند، در توضيح اين كار به «ايسنا» گفته است: «پيش از جشنواره با تعدادي از كارگردان‌ها و تهيه‌كننده‌ها صحبت كرديم تا فيلم‌هاي‌شان را براي پشت صحنه در تايم‌هاي كوتاه ١٠ تا ١٢ دقيقه‌اي آماده پخش كنند.» تاكنون در اين شبكه پشت صحنه فيلم‌ «باديگارد» ابراهيم حاتمي‌كيا روي آنتن رفته است. پشت صحنه فيلم «امكان مينا» نيز ساعت ١٩:١٥ ديروز (٢٧ بهمن) به مدت ١١ دقيقه از شبكه مستند سيما روي آنتن رفت و بازپخش آن عصر امروز ساعت ١٦:٤٥ است. همچنين قرار است طي چند روز آينده پشت صحنه فيلم «نفس» نرگس آبيار پخش شود. به گفته تاجيك پشت صحنه فيلم‌هاي سينمايي از كارگردانان و تهيه‌كنندگان آثار خريداري نشده است و «پشت صحنه فيلم‌هاي سينمايي توسط تهيه‌كنندگان به شبكه مستند ارايه مي‌شود و ما فقط پخش‌كننده هستيم و اين اتفاق به شكل توافقي انجام گرفته است.»

اين روزها شصت‌و ششمين دوره جشنواره فيلم برلين در حال برگزاري است و تا يكشنبه هفته آينده ادامه دارد. در اين جشنواره چهار فيلم «اژدها وارد مي‌شود»، «لانتوري»، «روياهاي دم صبح» و «والدراما» از ايران نيز حضور دارند. فيلم سينمايي «لانتوري» ساخته رضا درميشيان كه در جشنواره فيلم فجر امسال حضور داشت در بخش پانوراماي اين دوره از جشنواره فيلم برلين به نمايش درآمد. باران كوثري، نويد محمدزاده و مريم پاليزبان (بازيگران)، محمدرضا دلپاك (طراح صدا)، هايده صفي‌ياري (تدوينگر) از عواملي هستند كه به نمايندگي از فيلم «لانتوري» در جشنواره فيلم برلين حضور دارند. آخرين اكران اين فيلم در جشنواره برلين روز يكم اسفند است. عباس اميني، كارگردان و مجيد برزگر تهيه‌كننده «والدراما» نيز نخستين نمايش اين اثر سينمايي در بخش «نسل نو» جشنواره برلين را به فاطمه معتمدآريا، بازيگر سينماي ايران تقديم كردند. اميني، كارگردان فيلم «والدراما» درباره بازتاب نمايش اين فيلم در جشنواره برلين به «مهر» گفته است: «نخستين نمايش در جشنواره فيلم برلين مرا شگفت‌زده كرد و با تماشاگران بسياري در سالن مواجه شدم كه از اين استقبال خوشحال هستم. » اين فيلم در جشنواره برلين دو نمايش ديگر به ترتيب در روزهاي ٢٨ بهمن و دوم اسفند خواهد داشت. فيلم سينمايي «والدراما» درباره نوجواني در آبادان است كه به دليل موهاي فري كه دارد به والدراما، بازيكن فوتبال كلمبيايي شباهت دارد و به نام اين بازيكن نيز معروف شده است. همچنين مستند «روياهاي دم صبح» مهرداد اسكويي كه برنده سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني فيلم مستند از سي‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم فجر بود در بخش «نسل نو» جشنواره برلين به نمايش درمي‌آيد. نخستين نمايش بين‌المللي فيلم «اژدها وارد مي‌شود!» ماني حقيقي در برلين هم جمعه ١٩ فوريه (٣٠ بهمن) در كاخ جشنواره خواهد بود. اين فيلم شنبه ٢٠ فوريه (يك اسفند) و سه بار ديگر نيز در برليناله نمايش داده مي‌شود و آخرين نمايش آن يكشنبه ٢١ فوريه (دوم اسفند) است.

اين روزها سينماتك خانه هنرمندان در برنامه «مروري بر آثار سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر» منتخبي از آثار جشنواره امسال را نمايش مي‌دهد. بر همين اساس، عصر امروز (٢٨ بهمن) دو فيلم «وارونگي» به كارگرداني بهنام بهزادي و «پل خواب» به كارگرداني اكتاي براهني در سينماتك خانه هنرمندان نمايش داده مي‌شود.

اكران سه فيلم سينمايي «كفش‌هايم كو» كيومرث پوراحمد، «باديگارد» ابراهيم‌ حاتمي‌كيا و «ابد و يك روز» سعيد روستايي در نوبت نوروزي قطعي‌تر از گزينه‌هاي ديگر است. خبرگزاري مهر نوشت؛ باتوجه به اينكه هر سال در نوبت اكران نوروزي پنج فيلم سينمايي نمايش داده مي‌شود، گزينه‌هاي بعدي در اين ليست مي‌تواند «رسوايي ۲» به كارگرداني مسعود ده‌نمكي، «باركد» به كارگرداني مصطفي كيايي، «خشم و هياهو» به كارگرداني هومن سيدي و «اژدها وارد مي‌شود» به كارگرداني ماني حقيقي باشد.
روز دوشنبه منوچهر محمدي، تهيه‌كننده فيلم «امكان مينا» به كارگرداني كمال تبريزي اعلام كرد براي اين فيلم متقاضي اكران نوروزي نيست. از طرفي به گفته سعيد خاني، تهيه‌كننده سينما و مدير شركت نسيم صبا قرارداد پخش دو فيلم «من» به كارگرداني سهيل بيرقي و «خشم و هياهو» ساخته هومن سيدي با دفتر پخش نسيم صبا براي اكران بسته شده است و احتمالا يكي از اين دو گزينه براي اكران نوبت عيد انتخاب مي‌شوند.

نظر شما