شناسهٔ خبر: 42495 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سه مدخل جدید از «دانشنامه فلسفه استنفورد» منتشر شد/ از «زیبایی‌شناسی» تا «عشق»

سه مدخل جدید از «دانشنامه فلسفه استنفورد» با عناوین «گادامر و زیبایی‌شناسی او»، «عشق» و «زیبایی‌شناسی گودمن» از سوی انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار کتاب‌های فلسفی شد.

 

سه مدخل جدید از «دانشنامه فلسفه استنفورد» منتشر شد/ از «زیبایی‌شناسی» تا «عشق»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «گادامر و زیبایی‌شناسی او»، «عشق» و «زیبایی‌شناسی گودمن» عناوین جدیدی از «دانشنامه فلسفه استنفورد» است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

مسعود علیا، دبیر مجموعه «دانشنامه فلسفه استنفورد» در پیشگفتار این مجموعه نوشته است: «بسیاری از کسانی‌که در ایران به نحوی از انحا کار فلسفی می‌کنند و با فضای مجازی اینترنت نیز بیگانه نیستند نام «دانشنامه استنفورد را شنیده‌اند و چه بسا از این مجموعه کم‌نظیر بهره نیز برده باشند. کتابی که در دست دارید حاصل طرحی برای ترجمه و انتشار گزیده‌ای از مدخل‌های این دانشنامه است با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و فراهم کردن امکان دسترسی هر چه بیشتر خوانندگان فارسی‌زبان به مقالات راهگشایی که در این مجموعه آمده است. با توجه به ویژگی‌های «دانشنامه فلسفه استنفورد» شاید بیراه نباشد که بگوییم برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مساله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه آغاز کند.»
 
«گادامر و زیبایی‌شناسی او» 
 
«گادامر و زیبایی‌شناسی او» مدخل جدیدی از «دانشنامه فلسفه استنفورد» است. این مدخل جدید را جف مَلپاس و نیکولاس دیوی نوشته و وحید غلامی‌پور آن را به فارسی برگردانده است.
 
گادامر در حلقه‌های فلسفی خارج از اروپا، نسبت به برخی از متفکران تقریبا هم‌روزگارش شاید کمتر شناخته شده باشد و بی‌شک کمتر ارج دیده است. با این حال، او که تاثیری عظیم بر طیفی از حوزه‌ها از زیبایی‌شناسی گرفته تا حقوق نهاده و احترام و شهرتی در آلمان و جاهای دیگر اروپا کسب کرده است، که بسیار فراتر از حدود معمول عالم دانشگاهی است، بی‌شک یکی از مهمترین اندیشمندان قرن بیستم محسوب می‌شود.
 
کتاب حاضر در دو بخش «هانس گئورک گادامر» و «زیبایی‌شناسی گادامر» نوشته شده است. در بخش نخست، به زندگی و مبانی فکری گادامر اشاره شده است.
 
در بخش دوم «هنر در مقام طرف مکالمه»، ««جوهر» انفسی بودگی زیبایی‌شناختی»، «امر معاصر و تجربه هنر»، «بازی» و «عید» از منظر گادامر را بررسی کرده است. خوانندگان در ادامه مطالعه این اثر می‌توانند مطالبی درباره «نماد»، «هنر و زبان» و «سنت» را از نظر بگذرانند.

«گادامر و زیبایی‌شناسی او» در ۱۳۰ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه به بهای ۷ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.
 
«عشق» 

«عشق» عنوان دیگر مدخل «دانشنامه فلسفه استنفورد» است. این اثر نوشته «بنت هِلم» با برگردان ندا مسلمی است.

در درآمد کوتاهی که بر این کتاب نوشته شده است، به پرداخت نویسنده و تمرکز وی بر عشق شخصی یا عشق به اشخاص خاص به معنای دقیق کلمه اشاره شده است.

هِلم در اثر خود به تمایزات مقدماتی پرداخته و عشق را به عنوان اتحاد بررسی کرده است. در ادامه این کتاب مباحثی درباره «عشق به عنوان تعلق خاطر شدید»، «عشق به عنوان ارزش نهادن» و «دیدگاه‌های ناظر بر عاطفه» و نیز «ارزش و توجیه عشق» را می‌خوانیم.
 
«عشق» در ۹۵ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، به بهای ۶ هزار تومان به چاپ رسیده است.
 
«زیبایی‌شناسی گودمن» 
 
«زیبایی‌شناسی گودمن» اثری از اَلساندرو جووانلّی است که هدی ندایی‌فر آن را ترجمه کرده است. 

در درآمد این کتاب به جایگاه «نلسون گودمن» اشاره شده است. وی یکی از تاثیر‌گذارترین شخصیت‌ها در زیبایی‌شناسی معاصر و به طور کلی فلسفه تحلیلی بوده است، رویکرد نامتعارف گودمن به هنر بخشی است از رویکردی عام به شناخت و واقعیت، و همواره به شیوه‌ای فراگیر از شناخت‌گرایی، نام‌انگاری، نسبی‌گرایی و برساخت‌گرایی او شکل می‌پذیرد.
 
مولف در کتاب خود، ابتدا به خلاصه احوالی از «گودمن» پرداخته و در ادامه نیز «دسته‌بندی و برساختن جهان‌ها»، «نظریه نظام‌های نمادین در زبان‌های هنر» و «از زبان‌های هنر تا مفهوم‌پردازی‌های تازه: نگاه‌های نو به موضوعات زیبایی‌شناختی» را بررسی کرده است.
 
«زیبایی‌شناسی گودمن» در ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، به بهای ۵ هزار تومان منتشر شده است.
 
هر سه مدخل منتشر شده «دانشنامه فلسفه استنفورد» دارای «کتابنامه» و «واژه‌نامه انگلیسی به فارسی» است و هر سه اثر از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما