شناسهٔ خبر: 42500 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد دوم «تاریخ اندیشه‌های دینی» منتشر شد

جلد دوم کتاب «تاریخ اندیشه‌های دینی» اثر میرچا الیاده منتشر شد.

 

1454158121692_6.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جلد دوم کتاب «تاریخ اندیشه‌های دینی (از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت)» اثر میرچا الیاده و ترجمه بهزاد سالکی، در ۶۸۰ صفحه، با شمارگان ۷۰۰ نسخه در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل این فصل‌ها است: ادیان چین باستان، آیین برهمنی و هندوئیسم: نخستین فلسفه‌ها و روش‌های رستگاری، بودا و معاصرانش، پیام بودا: از وحشت بازگشت ابدی تا سعادت ذات وصف‌ناپذیر، دین رومی: از خاستگاه‌های آن‌ها تا تعقیب با کانال‌ها، سلت‌ها، ژرمن‌ها، تراس‌ها و گتاها، اورفئوس فیثاغورس و آخرت‌شناسی جدید، تاریخ بودیسم از مهاکاشیاپا تا ناگارجونا. آیین جین پس از مهاویرا، تلفیق هندویی: مهابهاراتا و بهگود گیتا، ابتلائات سخت یهودیت: از مکاشفه تا تجلیل تورات، تلفیق و خلاقیت در دوره هلنی: وعده رستگاری، تلفیق جدید ایرانی، تولد مسحیت، شرک، مسیحیت و معرفت باطنی در دوره امپراتوری، افول خدایان.

در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «تاریخ اندیشه‌های دینی» را میراث بزرگ میرچا الیاده و منبعی ضروری برای نسل‌ها آینده می‌دانند؛ میراث و منبعی برای تجدیدنظر مستمر در رابطه ما با امر مقدس. این اثر سه‌جلدی، گویای عشق او به دانش و اشراف عمیق او به بعد دینی تاریخ انسان است. کمتر اندیشمندی با این میزان دانش و معرفت، در عرضه علم و شناخت خود، چنین سخاوتمند و باوجدان بوده است.

الیاده در جلد دوم این مجموعه، به قواعد دینی، تحول فزاینده الهیات و فلسفه آن‌ها پرداخته است؛ و این‌که چگونه بعد از پیامبران و در جریان تحولات تاریخی، اصول دینی نیز دچار تغییرات – گاه بنیادی – شدند.

نظر شما