شناسهٔ خبر: 42506 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گله‌های حاتمی كيا در مراسم بزرگداشتش

ابراهيم حاتمي‌كيا، كارگردان سينماي ايران كمتر در جمع خبرنگاران حاضر مي‌شود و صحبت مي‌كند. اما اين‌بار مراسم تجليلي براي او با حضور خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي و مدافع حرم در تالار ايوان شمس برگزار و فيلم «باديگارد» جديدترين ساخته حاتمي‌كيا نمايش داده شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ ابراهيم حاتمي‌كيا، كارگردان سينماي ايران كمتر در جمع خبرنگاران حاضر مي‌شود و صحبت مي‌كند. اما اين‌بار مراسم تجليلي براي او با حضور خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي و مدافع حرم در تالار ايوان شمس برگزار و فيلم «باديگارد» جديدترين ساخته حاتمي‌كيا نمايش داده شد. حاتمي‌كيا در اين مراسم حضور پيدا و در جمع خبرنگاران هم صحبت كرد. مشروح صحبت‌هاي حاتمي‌كيا را خبرگزاري مهر منتشر كرده و مهم‌ترين بخش‌هاي صحبت‌هاي او را در ادامه مي‌خوانيد.
ديالوگ‌هاي آشناي «باديگارد» براي خانواده‌هاي شهدا
حاتمي‌كيا در اين جمع درباره نظر خانواده‌هاي شهدا و تاثيرگذاري فيلم روي آنها توضيح داد: «من فكر مي‌كنم ديالوگ‌هايي كه در فيلم بيان شد براي خانواده‌هاي شهدا و فرزندان‌شان آشنا آمده است و احساس كرده‌اند موقعيت‌ها و رابطه‌هايي كه در فيلم به تصوير كشيده شده حرف دل‌شان است. خود من پيش‌بيني نمي‌كردم عزيزان خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي يا مدافعان حرم تا اين حد استقبال كنند و خدا را شكر احساس مشتركي بين ما و آنها پيدا شد.»
«حاتمي‌كيا»ي بي‌توجه به گيشه
آثار حاتمي‌كيا هميشه با استقبال خوبي در اكران عمومي روبه‌رو شده‌اند. اما بايد ديد آخرين ساخته وي تا چه اندازه در گيشه موفق است. از طرف ديگر، اين كارگردان از علاقه‌اش براي ساخت فيلمي درباره وضعيت سوريه و شهداي مدافع حرم گفته بود و به‌طور كلي بايد ديد چنين آثاري در گيشه سينما چه اندازه مي‌توانند بازخورد داشته باشند. اما حاتمي‌كيا معتقد است: «من چندان توجهي به گيشه ندارم چون بعضي از فيلم‌ها ممكن است در لحظه و در يك فصل جواب دهد و بعضي آثار در طول زمان جواب مي‌دهند. من سه دهه است در سينما فعاليت مي‌كنم و فكر مي‌كنم نسلي با فيلم‌هاي من شكل گرفته كه از فيلم‌ها خاطره دارد و با آنها پيش آمده است. اين همان معناي در زمان بودن فيلم‌ها است. اگر فيلم من فروش كند خوشحال مي‌شوم. اما اگر فروش نكند افسرده نخواهم شد چون معتقدم ممكن است حرفي كه در فيلم بيان مي‌كنم به زمان نياز داشته باشد تا نسبت به آن فهم و دركي اتفاق بيفتد.»
من از صاحبخانه‌هاي جشنواره هستم
نامزد نشدن فيلم «باديگارد» در رشته‌هاي اصلي جشنواره امسال اعتراضات و حاشيه‌هايي را به دنبال داشت. در همين راستا عوامل سازنده گروه «باديگارد» در مراسم تقدير از نامزدهاي جشنواره امسال كه پيش از مراسم اختتاميه برگزار شد حضور نيافتند. از همين رو حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي، در واكنش به حضور نداشتن گروه «باديگارد» در اين مراسم گفته بود: «اگر جشنواره بد است و دوستان علاقه‌اي به حضور در آن ندارند پس چرا شركت مي‌كنند؟ اعتراض آنها نشان‌دهنده اين موضوع است كه جشنواره براي‌شان مهم است.» در مراسم اختتاميه جشنواره هم برگزيدگان در بخش‌هاي مختلف يادي از حاتمي‌كيا كردند يا سيمرغ خود را به او اهدا كردند. حاتمي‌كيا در اين مراسم و درباره حاشيه‌هاي پيش آمده جشنواره گفت: «مي‌شنوم آقاي ايوبي در جايي بيان مي‌كند هر كس به جشنواره فجر علاقه ندارد به اين جشنواره نيايد. من با شنيدن اين حرف احساس كردم او، خود را صاحبخانه مي‌داند در حالي كه من فكر مي‌كنم آقاي ايوبي يك مستاجر چند ساله است. جشنواره فجر به افرادي چون ما تعلق دارد و من خود را در ميان اين خانواده يكي از صاحبخانه‌ها مي‌دانم. من كاري با سيمرغ ندارم چراكه براي من سيمرغ مساله نيست. صحبت بر سر سياستگذاري جشنواره فيلم فجر است؛ سياستگذاري‌اي كه اكنون گرفتار شده است. من از ايوبي سوال مي‌كنم اگر او را به‌عنوان رييس جشنواره بگذارند كه آقاي محمد حيدري را به عنوان دبير انتخاب كرده است؛ آيا قبول مي‌كرد افرادي همچون جواد شمقدري، جمال شورجه و... داور باشند؟ مگر اين افراد فيلمساز نيستند. ممكن است آقاي ايوبي بگويد سليقه‌اش با اين افراد نمي‌خواند. پس او بر اساس نوعي سليقه عده‌اي را انتخاب مي‌كند كه آنگاه آن اتفاقات رخ داده قابل پيش‌بيني بود.» حاتمي‌كيا رفتار مسوولان جشنواره را نوعي بازي كودكانه ديپلماسي سطحي مي‌داند و معتقد است: «اينكه گفته مي‌شود انتخاب فيلم‌ها بر اساس نظر داوران بوده بازي كودكانه‌اي است چراكه داوران انتخاب خود مسوولان جشنواره هستند و بايد نسبت به آن پاسخگو بود.»
باديگاردهاي فرهنگي
جشنواره امسال و فيلم‌هاي آن از نظر حاتمي‌كيا بسيار متنوع بوده و معتقد است «فيلمسازان بسياري كار كرده و زحمت كشيده بودند و جايزه‌هاي خوبي هم گرفتند» اما مساله حاتمي‌كيا به گفته خودش جريان فرهنگي جشنواره است. به گفته وي: «در اين جريان فرهنگي آنهايي كه محافظ نظام و ارزش‌هاي نظام هستند در نظر گرفته نمي‌شوند، آنهايي كه ما اكنون مي‌بينيم‌شان باديگارد هستند. اين باديگاردهاي فرهنگي كساني هستند كه به آنها تعارفي زده شده و وارد اين حوزه شده‌اند. هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعيت خود كنار بروند و وارد سفارتي يا كشور ديگري بشوند. ‌اي كاش زودتر بروند و ما در مسير طبيعي كار خود را ادامه دهيم. من معتقد هستم جشنواره امسال برگ سياهي براي دوستان بود.»
عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگي مي‌خواهد
حاتمي‌كيا درحالي كه از جشنواره امسال به عنوان برگي سياه ياد مي‌كند از پيش‌بيني اين رويدادها توسط خودش خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «آقاي ايوبي و آقاي جنتي از دنياي ديپلماسي و وزارت امور خارجه آمده‌اند. عالم وزارت امور خارجه عالم ديگري است و عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگي مي‌خواهد كه پاي آن بايستند. اكنون آنها كه مدافع آمدن اين دوستان بوده‌اند خودشان دل‌شكسته هستند؛ كساني كه ابتدا فكر مي‌كردند افكارشان با اينها يكي است و حالا مي‌بينند اتفاق مورد نظرشان رخ نداده است و حتي احساس ترس مي‌كنند. افرادي كه به عنوان مشاور در حلقه‌هاي اين مديران هستند از جنسي است كه ارتباطي با خانواده‌هاي شهدا و آنچه باعث ارزش‌هاي نظام است، ندارد. من اگر مي‌توانستم در جشنواره امسال شركت نمي‌كردم. اما گاهي اوقات با خود فكر مي‌كنم بچه‌ها و عوامل زيادي در فيلم من شركت كرده‌اند كه نياز به تشويق شدن دارند و بايد ديده شوند. اما وقتي اين نوع رفتارها را مي‌بينم متحير مي‌مانم تا كجا اين رفتارها ادامه خواهد داشت.»
مساله من گرفتن سيمرغ نيست
حاتمي‌كيا اقدام جشنواره امسال را نوعي سركوب كردن مي‌داند و معتقد است: «من مي‌ترسم كه از ضربه زدن به من، ديگران كه قرار است اين مسير را طي كنند ضربه بخورند. اگر به منزل من بياييد تعداد زيادي سيمرغ دارم بنابراين گرفتن سيمرغ مساله من نيست. تعدادي سكه هم نمي‌تواند مشكلي از من حل كند اما آنچه درد من است اين است كه فكر مي‌كنم نوعي اراده پشت اين جريان است كه تحمل افرادي مثل ما را ندارد. آنچه در پشت اين جريان قرار دارد تنبيه كردن جرياني مثل ما است كه مي‌خواهند بگويند هركس چنين مسيري را مي‌رود، بداند اين راه خريداري ندارد. در همين روزها ديديم كه دو شبكه تلويزيوني پشت سر هم درباره فيلم «باديگارد» حرف مي‌زنند؛ نه اينكه من تحمل نقد فيلمم را نداشته باشم. اما سوالم اين است كه چرا اين تركيب‌ها انتخاب مي‌شوند؛ تركيبي كه اگر اسم افراد را عوض كنيد و به‌طور مثال به جاي مجيد بگوييد جرج، فرقي ندارد چراكه نگاه آنها از طرف اين كشور نيست. مجري هم در اين برنامه تنها به خود و به ظاهر خود رسيده است تا اينكه بخواهد نظر بدهد و سوالي بپرسد حتي شخصي مي‌گويد «من فيلم حاتمي‌كيا را نديده‌ام اما فكر مي‌كنم اتفاقي كه در سينما رخ داده است و استقبال مردم به دليل كنجكاوي است.» حاتمي‌كيا مي‌گويد: «من حاضرم قسم بخورم كه پشت اين ماجرايي كه اكنون شكل گرفته است نوعي اراده وجود دارد. هدف از اين اراده تنبيه كردن فيلمسازاني است كه مي‌خواهند مثل حاتمي‌كيا بشوند؛ اينكه اگر كسي بخواهد اينچنين فيلم بسازد و بحث روز را به چالش بكشد غريب واقع مي‌شود.»از سوي ديگر مجتبي راعي، از اعضاي هيات داوران جشنواره فيلم فجر امسال در برنامه «سينماي ايران» درباره فيلم «باديگارد» گفت: عده‌اي مي‌گفتند شما فيلم «باديگارد» را رد كرده‌ايد تا حاتمي‌كيا مظلوم بماند؛ در حالي كه چنين نبود. اگر همه كساني كه كشور را دوست دارند اجازه دهند فرهنگ درگير هدف‌هاي سياسي نشود، به نفع همه است.»

نظر شما