شناسهٔ خبر: 42508 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جای صندلی احمدشاه در موزه مجلس خالی است

احمد مسجدجامعي در آخرين تهرانگردي بهمن‌ماهي خود با حضور در ميدان بهارستان از مرمت‌هاي تاريخي اين ميدان بازديد كرد و از نزديك درجريان مرمت آثار تاريخي اين ميدان قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ احمد مسجدجامعي در آخرين تهرانگردي بهمن‌ماهي خود با حضور در ميدان بهارستان از مرمت‌هاي تاريخي اين ميدان بازديد كرد و از نزديك درجريان مرمت آثار تاريخي اين ميدان قرار گرفت. او و همراهانش ميهمان موزه هنرهاي ملي در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شدند كه نخستين توقفگاه‌شان بود. وي در اين موزه پس از رونمايي از مجسمه ابوالحسن صديقي از شاگردان كمال‌الملك، با انتقاد از رنگ‌آميزي ديواره بيروني موزه گفت: بايد اين رنگ از روي بنا برداشته شود.
وي با بيان اينكه اين موزه قسمتي از ميراث ميدان بهارستان است ادامه داد: از آنجايي كه اين موزه جزو نما و منظر شهري محسوب مي‌شود، شهرداري تهران مي‌تواند در بهسازي آن كمك كند، چراكه اين موزه جزوي از ميدان بهارستان است. مسجدجامعي با اشاره به اهميت بازسازي سريع كاشي‌هاي شكسته و ريخته شده اين موزه گفت: شيرواني اين موزه نيز بايد به سرعت ترميم شود.
دومين ايستگاه گردشگري مسجدجامعي اتحاديه قهوه‌خانه‌داران بود. در اين بازديد، نظري، رييس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران با ذكر اينكه بيش از ١٠٠٠ قهوه‌خانه داراي مجوز در تهران فعاليت مي‌كنند گفت: ٣٠٠ قهوه‌خانه ديگر نيز در انتظار صدور مجوز هستند ولي مابقي قهوه‌خانه‌ها به صورت غيرمجاز فعاليت دارند. در اين ديدار، مسجدجامعي نيز با اشاره به نقش تاريخي قهوه‌خانه‌ها در تهران گفت: در قديم قهوه‌خانه‌ها محفل‌‌هايي صنفي و... بوده‌اند به گونه‌اي كه در ناصرخسرو قهوه‌خانه‌هايي مختص صنف بناها و در حسن‌آباد نيز قهوه‌خانه صنف گچ‌كارها وجود داشت كه علاوه بر اينكه محل اسكان و تجمع اين صنف بود، پايگاهي براي اتحاديه‌‌شان بود. در اين ديدار مسجدجامعي ضمن وعده براي كمك به ثبت جهاني قهوه‌خانه گفت: با استفاده از نظر كارشناسان خبره مي‌توانيم درخواست شما براي ثبت جهاني قهوه‌خانه را انجام دهيم و درخصوص طي مراحل اداري نيز به شما كمك خواهيم كرد و درخصوص سرو قليان نيز قراري با معاون اجتماعي وزير بهداشت (ايازي) خواهيم گذاشت تا مشكلات خود را مرتفع كنيد.
دومين اثرتاريخي ميدان بهارستان و سومين توقفگاه مسجد جامعي و تيم تهرانگردي همراهش خانه‌ ويرانه منتسب به كمال‌الملك بود. جايي كه مسجد جامعي ضمن ابراز تاسف از تخريب اين خانه آن را يكي از مايملك بانك مركزي اعلام كرد و وقتي كه دكتر دارستاني، مديركل پشتيباني بانك مركزي پيشنهاد خريد آن را ازسوي شهرداري مطرح كرد، مسجد جامعي در پاسخ به وي و به طنز گفت: بانك مركزي مي‌گويد كه قاليباف پول بدهد؟ اما در عوض به پيشنهاد اين عضو شوراي شهر مقرر شد تا در جلسه‌اي مشترك براي رفع دغدغه‌هاي اين ملك فكر شود و در مورد آن تصميم‌گيري صورت گيرد. او گفت حل مشكلات اين ملك از دغدغه‌هاي طرفين است كه پيشنهاد مي‌شود بانك مركزي و شهرداري تهران جلسه‌اي درخصوص حل مشكلات مرمت اين خانه يا فروش برگزار كنند.
كافه رستوران لوقانته كه در حال حاضر تبديل به باشگاه ورزشي شده است، و بعد از آن ساختمان مجلس قديم ميزبانان بعدي مسجدجامعي و گروه همراه وي بودند. در موزه مجلس نيز دوباره مسجدجامعي به تغييرات ناميمون اين موزه انتقاد كرد. به عنوان مثال وي با بيان اينكه در ابتدا مجسمه‌هاي شيرهاي شمشير به دست كه در حال حاضر در جلوي موزه مجلس قديم كاشته شده است، در گذشته روي ستون‌هاي اصلي مجلس قرار داشت، گفت: پس از مدتي شيرها برداشته و بر روي زمين قرار گرفتند. مسجدجامعي همچنين با اشاره به تابلويي بزرگ كه روي آن كلمه عدل مظفر نوشته شده بود و اوايل انقلاب دچار ريزش ‌شد، گفت: استاد حائري كه از روساي كتابخانه ملي بوده، اين كلمات را جمع‌آوري و در يك تشت مسي و در اتاق خود نگهداري مي‌كند تا شرايط مرمت آن فراهم شود كه مي‌توان از اين اقدام شايسته و ارزشمند حائري تشكر ويژه داشت. وي با بيان اينكه شير و شمشير نماد اسدالله است و خورشيد پشت سر آن نماد پيامبر است، گفت: در حال حاضر مجسمه شير و شمشير در مبادي ورودي مجلس قديم نگهداري مي‌شود.
مسجدجامعي ضمن بازديد از قسمت‌هاي مختلف موزه مجلس قديم گفت: اين مجلس سه بار در زمان پهلوي و قاجار طعمه حريق مي‌شود و بازسازي‌هاي موجود پس از حريق‌هاي صورت گرفته است و اين مجلس، محصول بازسازي پس از اطفاي حريق است. وي با بيان اينكه كتابخانه مجلس منبع غني از نسخ خطي و كتاب‌هاي منتشر شده است، گفت: در حوزه مطبوعات دوره مشروطه كتابخانه مجلس ملي، منابع خوب و قابل اتكايي دارد كه در اين سال‌ها توجه زيادي را مي‌طلبيد.
مسجدجامعي همچنين افزود: احمدشاه قاجار در زمان به سلطنت رسيدن خود، دوران طفوليت خود را طي مي‌كرد و زماني كه به مجلس مي‌آمد، صندلي كوچكي كه به قد و قامت وي بخورد، داشت كه بر روي آن مي‌نشست اما جاي اين صندلي در موزه مجلس قديم خالي است.

نظر شما