شناسهٔ خبر: 42513 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختتامیه جایزه «ققنوس» برگزار شد/ تجلیل از سه رسانه برتر

آیین اختتامیه جایزه سینمایی «ققنوس» همراه با جشن تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 

سینما انقلاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیین اختتامیه پنجمین جایزه سینمایی «ققنوس» و نخستین جایزه سینمایی «آینه» با حضور نخبگان و اندیشمندان جنبش فکری فرهنگی انقلاب و همچنین فیلمسازان، منتقدان و اهالی رسانه عصر جمعه ۳۰ بهمن ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

روح الله رجبی دبیر جنبش فکری فرهنگی «سینما انقلاب» و محسن یزدی دبیر جشن تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب میزبانان این مراسم بودند.

محسن یزدی با حضور روی سن در سخنانی گفت: مجمع نویسندگان و منتقدان سینما انقلاب امسال نخستین جشن خود را برای تجلیل از سینمای انقلاب و نویسندگان مطبوعاتی در حوزه سینمای انقلاب برگزار می کند. داوری فیلم ها با رای گیری از ۵۰ منتقد و نویسنده انجام گرفته است.

وی افزود: ما جمعی هستیم که آرزو داریم سالن های سینما مملو از مردم باشد و فیلم های خوب به نمایش درآید.

پس از صحبت های وی جوایز بخش های مختلف اعلام شد و جایزه بخش نقد «آینه» به محمدرضا باقری، جایزه بخش معرفی فیلم به رضا محرری، جایزه بخش یادداشت به سجاد مهرگان و جایزه بخش گزارش به محمدرضا شهبازی رسید.

فیلم های برتر «آینه» اینگونه اعلام شد:

انیمیشن فهرست مقدس به کارگردانی محمد همدانی و تولید موسسه اوج مورد تجلیل قرار گرفت.

فیلم سینمایی بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی احسان محمدحسنی مورد تجلیل قرار گرفت که جایزه به محمدحسنی تقدیم شد.

وی پس از دریافت جایزه اش در سخنانی گفت: دستکشی که آن مادر در جشنواره عمار به من داد از صدها سیمرغ و‌ مرغ برتر بود.

مدیر موسسه فرهنگی اوج در سخنانی خطاب به روحانی گفت: بادیگارد را مردم دیدند و پسندیدند پس چطور شما در جشنواره فیلم فجر آن را ندیدید. آیا مردم از نظر شما جنتلمن های جشنواره ای هستند یا آنهایی که به راهپیمایی اربعین می روند. ما نیازی به جایزه های فجر نداریم ولی چرا در آنچه شما در فجر نشان دادید خبری از فیلم هایی درباره مدافعان حرم و داعش نبود.

وی افزود: اگر هم به ایستاده غبار جایزه دادید آنقدر اثر قوی ای بود که نتوانستید چشم تان را روی آن ببندید ضمن اینکه می خواستید ویترین تان از آثار دفاع مقدسی خالی نباشد.

تجلیل از بابک‌ حمیدیان بازیگر بادیگارد دیگر بخش این مراسم بود. وی در سخنانی گفت: نقدهایی که منتقدان می نویسند خیلی به من کمک کرده است و از آنها تشکر می کنم. من همیشه سعی کردم خودم باشم و از بزرگانی مانند علی نصیریان درس می گیرم.

فیلم دیگری که مورد تجلیل قرار گرفت سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمود رضوی بود.

شعیبی گفت: خوشحالم که این جایزه را از خانواده شریف واقفی گرفتم و آقایان افخمی و ایل بیگی هم اینجا حضور دارند.

ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تولید موسسه اوج نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت. بازیگر نقش جاویدالاثر متوسلیان این جایزه را گرفت و یادداشت مهدویان را که در سفر است خواند.

در ادامه مراسم حبیب والی نژاد از پیشکسوتان روایت فتح مورد قدردانی قرار گرفت.

وی در سخنانی گفت: خوشحالم که تعدادی از چهره های هنری انقلاب را اینجا می بینم ولی جای خیلی ها چون بهزاد بهزادپور و فرج الله سلحشور اینجا خالی است.

در ادامه این مراسم جایزه ققنوس به برگزیدگان اهدا شد. روح الله رجبی دبیر این جایزه با حضور روی سن گفت: از اهالی سینما و مدیران و اندیشمندان و اهالی رسانه تشکر می کنم که در این مراسم حضور یافتند.

وی افزود: هدف ما این بوده که اهالی رسانه و هنر و اندیشمندان را به هم نزدیک کند. گاهی سال هایی بوده که مورد حمایت قرار نگرفتیم ولی امسال نهادهای مختلف و اهالی رسانه کنار هم قرار گرفتند و این هم اندیشی مطلوب ما است.

رجبی اشاره کرد: سینمای ما متعلق به مردمی است که انقلاب کردند نه سینمای اشرافیت. 

در ادامه این مراسم جایزه ویژه ققنوس و آینه به ابراهیم حاتمی کیا برای یک‌ عمر فعالیت هنری در عرصه انقلاب رسید. وی در سخنانی گفت: حوزه هنری برای ما خانه حساب می شود و خاطرات زیادی داریم. جای خیلی ها خالی است و امیدوارم حال فرج الله سلحشور بهتر شود.

حاتمی کیا افزود: یک اتفاقی در حال رخ دادن در سینما است و این اتفاق در برنامه هفت افخمی هم وجود دارد. مساله ظرف و‌ مظروف در هنر خیلی مهم است و یک دهه ای است که سینما برای عده ای بت شده و‌ گوساله سامری شده و دیگر برایشان مهم نیست در این ظرف چه ریخته می شود. دغدغه من گفتن این حرف ها است.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت در این مراسم مورد تجلیل ویژه قرار گرفت و گفت: خیلی ممنونم که چنین جایزه ای را به من می دهید ولی این جوایز را باید به جوانان داد زیرا شور و انگیزه زیادی در آنها می بینم. جوانان ما در حال رشد هستند و آرزو می کنم کارهای درخشان خلق شود. تجلیل از حاتمی کیا شایسته است و این نکته که درباره محتوا در سینما مطرح کرد خیلی مهم است. عده ای فکر می کردند من پول زیادی گرفتم‌ که در فیلم شکارچی شنبه بازی کردم ولی اتفاقا زیر دستمزد همیشگی ام‌ گرفتم ولی این سناریو را و شخصیتی که پیشنهاد شده بود دوست داشتم. من به آن کار اعتقاد داشتم اگر دروغ بگی و باور نداشته باشی زود لو می روی. هنر باید از درون بجوشد.

در ادامه مراسم فیلم بادیگارد به عنوان فیلم برتر اعلام شد. 

همچنین در این بخش از رسانه های برتر شامل خبرگزاری تسنیم، مهر و روزنامه جوان تجلیل به عمل آمد. همچنین از محمد حسین تیرآوران و رسولی به عنوان منتقد تجلیل شد.

در ادامه مراسم فیلم های سیانور، جشن تولد نیز جایزه ققنوس گرفتند. همسر شهید روح الله قربانی مدافع حرم با خواندن متنی حاضران را تحت تاثیر قرار داد.

دلبری به کارگردانی سیدجلال اشکذری دیگر فیلمی بود که جایزه ققنوس را به خود اختصاص داد.

کارگردانان انیمیشن فهرست مقدس و فیلم ایستاده در غبار هم موفق شدند در کنار تندیس آینه، جایزه ققنوس را نیز دریافت کنند.

تجلیل از محمد کاسبی بازیگر سینما و سپس نمایش فیلم بادیگارد پایان بخش این مراسم بود.

علی نصیریان، محسن مومنی شریف، محمد خزاعی، حبیب ایل بیگی، ابراهیم حاتمی کیا، محمد کاسبی، امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، بهروز افخمی، بابک حمیدیان، محمدحسین قاسمی، محمود گبرلو و... از جمله مهمانان این مراسم بودند.

نظر شما