شناسهٔ خبر: 42521 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

باران‌ساز

باران ساز نویسنده در نمایشنامه‌ی باران‌ساز، بیش از دیگر آثارش، مقوله‌ی چالش زندگی اجتماعی را با چاشنی روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی به‌طور عام، به تماشا می‌گذارد.

باران‌ساز

ریچارد ناش

مترجم: کمال‌الدین شفیعی

ناشر: لاهیتا

تعداد صفحات: ۱۱۶ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

 

 

نام واقعی ریچارد ناش، نمایشنامه‌نویس آمریکایی، ناتانائیل ریچارد نوس‌بوآم است. وی در نوشتن، بیشتر به نمادگرایی گرایش دارد، اما این به آن معنا نیست که او واقعیت‌ها را نادیده می‌انگارد، یا چشم بر آنها می‌بندد. نمادها بیشتر در ایجاد فضای ملموس و دستیافتنی به کار می‌آیند. خشکسالی که موضوع اصلی نمایشنامه‌ی باران‌ساز است، مضمونی نمادین دارد. آدم‌ها در چنین محیطی از خودبیگانه و با دیگران نیز بیگانه می‌شوند. نویسنده در نمایشنامه‌ی باران‌ساز، بیش از دیگر آثارش، مقوله‌ی چالش زندگی اجتماعی را با چاشنی روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی به‌طور عام، به تماشا می‌گذارد.

ریچارد ناش و بسیاری دیگر از نمایشنامه‌نویسان آمریکا از نوادگان نخستین کوشندگانی هستند که در راهی سخت و دشوار گام نهادند و همچنان تلاش می‌ورزند تا هنر تئاتر بتواند در کشورشان مانند تئاترهای اروپا از حمایت‌های مادی دولت بهرمند شود. وی بیشتر در زمینه‌ی فیلم‌نامه ‌نویسی، تئاتر موزیکال و تله‌تئاتر فعال است و کمتر به اجراهای صحنه‌ای می‌اندیشد و می‌کوشد تا کارهایش را به گستره‌ی فیلم و تلویزیون بکشاند.

نظر شما