شناسهٔ خبر: 42528 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکه روزنامه‌ای که نام بزرگان هنر را بر خود دارد / اسناد تاریخ هنر ایران طی چهار دهه

کجا می‌توان بخشی از تاریخ هنر معاصر ایران را به روایت اسناد دید؟

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ حفظ و یادآوری خاطرات گذشته برای همه مردم حس نوستالژیک به همراه دارد، بر همین اساس هم موزه‌ها شکل یافتند تا با ارائه اشیا و اسناد علاوه بر حفظ هویت ملی، مخاطبان را با احساسات‌شان درگیر کنند.

این روزهای در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر؛ گالری به اسناد و آثار چهار دهه، از ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۰ اختصاص پیدا کرده که در خود گنجینه را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

این پروژه هنری که از سوی جمشید حقیقت شناس هنرمند نقاش، ارائه شده بخشی از اسناد تاریخی هنرهای تجسمی ایران  گردآوری شده است که بخشی از آنها توسط خود هنرمندان و خانواده‌هایشان ارائه شده‌اند. در این بخش از نام آوران هنر ایران که در روند نوگرایی هنر تاثیرگزار بودند آثار، اسناد و حتی لوازم شخصی آنها در قالب‌های مختلف روی دیوار رفته است. عکس‌های سهراب سپهری، عکس و تبلیغات فیلم‌هایی که مارکو گریگوریان نقاش نوگرای ایرانی در آن ایفای نقش کرده، تکه روزنامه‌ای از قبول‌شدگان کنکور سال ۱۳۵۰ در رشته‌های هنری که نام بزرگانی را در خود جای داده و خیلی از اسناد دیگر که در ادامه بخشی از آنها را در قالب عکس مرور می‌کنیم و اما برای دیدن کامل آن پیشنهاد می‌کنیم به نمایشگاه هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا فرهنگستان هنر سر بزنید و از نزدیک شاهد این گنجینه هنری باشید.

 دیوار دهه 40 و 50 مزین به آثار  و اسناد هنرمندانی همچون علی اکبر صنعتی، احمد اسفندیاری، سهراب سپهری، مارکو گریگوریان، فرامرز پیلارام، پرویز کلانتری و....

دیوار دهه 60 و 70 مزین به آثار و اسناد هنرمندانی همچون رضا بانگیز، منوچهر معتبر، کامبیز درم بخش، نیما پتگر محمدعلی ترقی‌جاه و...

ادای دین تصویری کامبیز درم‌بخش به رضا بانگیز

اسامی قبول شدگان کنکور هنر سال 1350 که نام هنرمندانی همچون، رضا درخشانی، واحد خاکدان، مصطفی اسدالهی، فرح اصولی و پروانه اعتمادی را در رشته هنرهای تجسمی

زنده یاد احمد آقالو، قطب الدین صادقی، جمشید گرگین، حسن دادشکر و محمود جعفری را در رشته نمایش

  داریوش طلایی، هوشنگ کامکار و ملیحه سعیدی را در رشته موسیقی  بر خود دارد.

چیدمان یادگاری‌های نیما پتگر: در عکس قاب شده روی دیوار، زنده یاد نیما پتگر را با شالی که به گردن بسته به همراه پسر بچه‌ای می‌بینید که در کنار پوستر نمایشگاهش ایستاده، حال در این چیدمان همان شال گردن و پوستر در کنار عکس این قرار گرفته اند.

یادگاری‌های پرویز کلانتری: لباس کار پرویز کلانتری در کنار عکس این هنرمند که این لباس را به تن دارد و مشغول کشیدن نقاشی است بر دیوار دهه 40 و 50 چیدمان شده است.

نظر شما