شناسهٔ خبر: 42532 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال کتابفروشی‌ها از طرح عیدانه کتاب

مدیرعامل خانه کتاب، موسسه مجری طرح «عیدانه کتاب»، با اشاره به آغاز اجرای این طرح در سراسر کشور، استقبال کتابفروشی‌ها را از آن رضایتبخش خواند.

 

عیدی کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در گفتگویی با اعلام آغاز ثبت نام کتابفروشی‌های سراسر کشور در طرح «عیدانه کتاب» گفت: ثبت نام کتابفروشی‌های متقاضی از هفته قبل آغاز شده و کماکان ادامه دارد و آمار ثبت‌نامی‌ها تاکنون، نشان از استقبال خوب کتابفروشی‌ها از این طرح به نسبت طرح قبلی (کتابفروشی به وسعت ایران) است.

طرح «عیدانه کتاب» در پی طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب امسال و با هدف تشویق مردم به حضور در کتابفروشی ها و خرید کتاب و کمک به این واحدهای فرهنگی از طریق یارانه‌ای که از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اختصاص یافته، از ۲۲ بهمن به مرحله اجرا درآمده و تا عید نوروز ادامه دارد. بر اساس طرح عیدانه کتاب، مردم در ۴۰ روز مانده به نوروز، می‌توانند با حضور در کتابفروشی‌هایی که عضو این طرح شده‌اند، کتاب‌های مورد علاقه خود را با تخفیف ۲۰ درصدی تهیه کنند.

به گفته مسئولان خانه کتاب، در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که به مدت حدود دو هفته اجرا شد، ۲۱۵ کتابفروشی از سراسر کشور درخواست مشارکت داده بودند که در نهایت و با توجه به یارانه تخصیص یافته (حدود ۱۰۰ میلیون تومان)، امکان مشارکتد دادن ۱۰۵ کتابفروشی در این طرح فراهم شد که در پایان مدت یادشده، در مجموع حدود ۲ میلیارد تومان کتاب از سوی ۱۴ هزار و ۴۳۵ نفر از مردم در نقاط مختلف کشور خریداری شد.

استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۲، ۲۰ و ۱۰ کتابفروشی بیشترین سهم را در مشارکت در طرح کتابفروشی به وسعت ایران داشتند با این وجود بالاترین سهم خرید به ترتیب مربوط به شهروندان استان‌های اصفهان، تهران و گیلان بوده است. کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی مشمول طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» نمی‌شدند و تنها کتاب‌های عمومی با ۱۵ درصد و کتاب‌های کودک و نوجوان با ۲۰ درصد تخفیف در این طرح قابل خرید و فروش بودند.

مدیرعامل خانه کتاب حداقل یارانه تخصیصی به هر کتابفروشی را در طرح «عیدانه کتاب» ۲ میلیون و سقف آن را حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: حداکثر میزان خرید توسط هر نفر هم - که همانند طرح کتابفروشی به وسعت ایران تنها یک بار و با ارائه کارت ملی صورت می‌گیرد - ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین در فاز دوم این طرح ۱۰ استانی که نتوانستند در طرح کتابفروشی به وسعت ایران مشارکت کنند، مشارکت داده خواهند شد.

نظر شما