شناسهٔ خبر: 42558 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روبه‌روی چهارم با «اسفند اصلاحات» آمد

تازه ترین شماره دوهفته نامه روبه رو، هفت روز مانده به انتخابات هفتم اسفند با تیتر «اسفند اصلاحات» منتشر شد.

 

1455976751664_6.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ چهارمین شماره مجله روبه‌رو با طرحی از یک برگ رأی و دستی با علامت پیروزی که شبیه عدد «۷» روز برگزاری انتخابات است، منتشر شد.

در روبه روی این شماره، پرونده سیاسی درباره دلایل شرکت در انتخابات هفتم اسفند آمده است. این پرونده که دو بخش دارد در بخش نخست خود با طرحی از اردشیر رستمی و با عنوان «ضدِ ضدمشارکت» نگاهی تاریخی داشته است به دوره‌های مختلف انتخابات در ایران و ضمن بررسی آماری برخی از انتخابات که کمترین میزان مشارکت را داشته است، دلایل تاریخی ضرورت حضور مردم را از این آمار استخراج کرده است و در گفت‌وگویی با کیوان صمیمی سردبیر سابق نشریه نامه، دلایل این فعال سیاسی را برای شرکت در انتخابات مستند کرده است.

در این گفت‌وگو، صمیمی به نقد صداهایی که به نوعی عدم مشارکت در انتخابات را تبلیغ می‌کند پرداخته و عنوان کرده است که تحریم، قهر با صندوق‌ها و مشارکت حداقلی کمکی به بسط دموکراسی نخواهد کرد.

در بخش دوم این پرونده با عنوان «نامه‌های مردم به مردم»، نامه های اختصاصی نزدیک به ۲۰ تن از فعالان مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران، خطاب به مردم ایران منتشر شده است که تمامی این افراد دلایل خود را برای شرکت در انتخابات هفتم اسفند برشمرده و از مردم دعوت کرده‌اند که به صورت حداکثری در انتخابات پیش رو شرکت کنند.

از جمله نام‌هایی که در این پرونده نامه‌هایی به مردم نوشته‌اند می توان به آیت الله العظمی بیات زنجانی، حجت الاسلام احمد منتظری، جواد اطاعت، آذر منصوری، سیدمصطفی تاجزاده، پروین فهیمی، حسین زمان، عبدالجبار کاکایی و ابراهیم یزدی اشاره کرد.

«سفارشی نویسی» موضوع پرونده فرهنگی این شماره روبه رو است. در این پرونده گزارشی تاریخی از روند تولید محتوای سفارشی در ادبیات فارسی از عصر فردوسی تا به امروز می خوانید. در این پرونده بررسی شده است که سفارشی نویسی و سفارش در ادبیات آیا کمکی به روند ادبیات کرده است یا خیر. در همین راستا در گفت و گوهایی با مدیا کاشیگر، حافظ موسوی، بیژن اشتری و مجید قیصری تلاش شده است تا وجوه مختلف سفارش نویسی از جمله سفارش در حوزه ترجمه، سفارش در گروه های ایدئولوژیک اعم از گروه های چپ و انقلابی چه در حوزه شعر و چه داستان و سفارش نویسی در سطح جهانی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

پرونده اجتماعی شماره اخیر روبه رو، به موضوع واگذاری برخی از مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران به بخش خصوصی پرداخته و در گفت و گوهایی با بیش از ۱۰ تن از فعالان زیست محیطی و مسئولین کشوری تلاش شده است تا ابعاد فاجعه بار این اتفاق بررسی و هشدارهایی نسبت به از دست رفتن محیط امن طبیعت ایران داده شود. در همین راستا به مساله جزیره آشوراده در دریای خزر به عنوان شاهدمثالی در این خصوص به صورت جزئی تر پرداخته شده است. البته این پرونده، گذاری هم به وضعیت مناطق حفاظت شده در جهان داشته و در بعد جهانی نیز این مساله سرنوشت ساز را بررسی کرده است.

پدیده شوم «قاچاق» موضوع پرونده اقتصادی این شماره است. در این پرونده ضمن بررسی آمارهای رسمی اعلام شده از قاچاق کالا به کشور که موجب بی ثباتی اقتصادی و از دست رفتن برنامه های توسعه ای کشور می شود، تلاش شده است تا مبادی ورود قاچاق و تصورهای عامیانه در این خصوص مورد کنکاش قرار گیرد. یکی از مباحثی که این پرونده سعی در تبیین آن دارد تصور غلط عامه مردم در خصوص نقش کول بران در قاچاق کالاست. در این بخش ضمن گفت و گوهای میدانی با برخی کول بران تلاش شده برآورد منطقی از میزان قاچای که توسط کول بران در مرزهای کشور اتفاق می افتد داده شود و ضمن مقایسه آن با میزان قاچاق اعلامی رسمی، بررسی شود که مبلغ حداکثری باقی مانده از چه راه هایی به کشور منتقل می شود. در این پرونده همچنین گزارشی تاریخی از برخی مهمترین قاچاقچیان کشور که به دام قانون افتاده و با محکومیت هایی روبه رو شده اند می خوانید.

اما در سرمقاله این شماره روبه رو با عنوان «اسفند اصلاحات» سرمقاله نویس تلاش کرده است، ضمن برشمردن جغرافیای سیاسی امروز کشور، مزیت های حضور حداکثری اصلاح طلبان در انتخابات را تحلیل و رویکردهای برخی گروه ها در خصوص دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات را با روشن ساختن دلایل پشت پرده این گروه ها، برملا کند. سروش فرهادیان در این مطلب به مردم پیشنهاد داده است که حوصله کنند و از روی لیست منتشره اصلاح طلبان چه در حوزه مجلس چه خبرگان، نام تک تک لیست ۱۶+۳۰ نفره انتخابات را در تهران (و در شهرستان های لیست های مربوطه را) در روز رأی گیری به روی برگه رأی بنویسند و اضافه کرده حتی اگر می توانند لیست را از آخر به اول بنویسند تا انگیزه رسیدن به نام سرلیست ها، مزید حوصله آنها برای نوشتن نام تمام افراد شود.

چهارمین شماره دوهفته نامه اصلاح طلب روبه رو که با مدیرمسئولی پوریا سوری و سردبیری سروش فرهادیان منتشر می شود در ۱۰۰ صفحه و با قیمت ۸هزار تومان از شنبه اول اسفندماه بر روی دکه های مطبوعاتی و کتابفروش های معتبر قابل دسترسی است.

نظر شما