شناسهٔ خبر: 42576 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ دبیر جایزه غنی‌پور به انتقادات/ اولویت برای ما «مضمون» است

دبیر پانزدهمین جایزه ادبی شهید غنی‌پور در واکنش به انتقادات مطرح شده به نامزدهای دریافت این جایزه گفت: تفاوت ما با سایر جشنواره‌ها اولویت دادن مضمون بر ساختار است.

 

محمد ناصری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب‌ غنی‌پور، حضور برخی آثار در میان فهرست نامزدهای این دوره از جایزه منجر به نقدهایی از سوی اهالی رسانه و ادبیات شده بود تا جایی که برخی خطر دور شدن از خط و اندیشه مرحوم امیر‌حسین فردی را درباره این جایزه گوشزد کردند.

در واکنش به این حواشی محمد ناصری دبیر این جایزه درباره نحوه و چرایی حضور این آثار در میان فهرست نامزدهای این جایزه گفت: ما همیشه در جایزه ادبی شهید غنی‌پور خیرالموجودین ادبیات کشور را که در قالب کتاب منتشر شده است را معرفی می‌کنیم.

ناصری تأکید کرد: برخی آثار از حیث مضمون بسیار قوی هستند و به همین دلیل وارد این فهرست می‌شوند و برخی از نظر ساختار روایت. در نهایت نیز برگزیده از میان آنها و البته با تاکید بر برتری مضمون بر ساختار انتخاب می‌شود.

وی افزود: مضمون آثار، خط قرمز جایزه شهید غنی‌پور است. شاید برخی بگویند ادبیات برایشان مهمتر از مضمون است. برای ما ولی مضمون حرف نخست را می‌زند. ادبیات و ساختار برای ما شرط لازم حضور یک اثر در میان نامزدهای جایزه هست اما شرط کافی نیست و در نهایت نیز داوری ما با توجه ویژه به مضمون انجام می‌شود.

ناصری تاکید کرد: نامزدهای این دوره از جایزه ادبی شهید غنی‌پور با تکیه بر هردوی این ساختارها انتخاب می‌شوند اما در نهایت انتخاب ما بر اساس تفوق مضمون بر ساختار خواهد بود. برای همین هم هست که در برخی دوره‌ها ما تنها اثر شایسته تقدیر داشته‌ایم و به معرفی برگزیده نپرداخته‌ایم.

اختتامیه این دوره از جایزه ادبی شهید غنی‌پور ۱۷ اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نظر شما