شناسهٔ خبر: 42584 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسدزاده و نگارش کتاب در ۹۲ سالگی

نخستین نشست «کتاب‌خوان» ویژه هنرمندان پیشکسوت با معرفی ۱۰ کتاب در حوزه ادبیات و هنر از سوی هنرمندان عرصه‌ سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  نخستين نشست «كتاب‌خوان» ويژه هنرمندان و پيشكسوتان هنر و ادبیات با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «احمد مسجدجامعی»، «حجت الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از هنرمندان و بازیگران سینما روز يكشنبه ۲ اسفندماه در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

در این نشست، اکبر عالمی، نرگس آبیار، داریوش ارجمند، داریوش اسدزاده، ایرج راد، شمسی فضل اللهی، ملکه رنجبر، داوود رشیدی، مسعود فراستی، رضا فیاضی، اسماعیل آذر، محمود عزیزی، راضیه تجار و ... حضور داشتند. اجرای این نشست برعهده اسماعیل آذر بود که از تک‌تک هنرمندان برای معرفی آثارشان به جایگاه دعوت می‌کرد.

داریوش اسدزاده و نگارش کتاب در ۹۲ سالگی

در این مراسم داریوش اسدزاده از پیشکسوتان عرصه بازیگری و مؤلف کتاب «سیری در تاریخ تئاتر ایران» (از قبل از اسلام تا سال ۵۷) به معرفی اثر خود پرداخت و بیان کرد: من در حدود سال‌های ۱۳۱۹ در هنرستان هنر پیشگی کار تئاتر را با اساتیدی چون عنایت‌الله شیبانی و سید علی نصر آغاز کردم  و کتابی با عنوان «تاریخ تئاتر» نوشتم که ثابت می‌کرد ما صد سال پیش از اسلام دارای تئاتر بودیم.

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به ۹۲ سال زندگی خود در عرصه فرهنگ و هنر ادامه داد: از آنجا که فکر می‌کنم به لحاظ سن و سال تاریخ و خاطرات بسیاری از دوران گذشته ما در عرصه تئاتر را به خاطر دارم، سعی کردم آنها را مکتوب کنم که منجر به تألیف دو کتاب «گزیده تاریخ تئاتر» و «تماشاخانه تهران» شد.

وی به کتابخانه شخصی خود اشاره کرد و گفت: در خانه کوچکم کتابخانه بزرگی دارم که بسیاری دوستان از آن کتاب برمی‌دارند و می‌برند و دیگر برنمی‌گردانند، اما همین قدر که دوستانی اهل مطالعه دارم باز هم برایم خوب است. این کتابخانه جز علاقه مندی‌های زندگی من است که روزانه ۸ ساعت در آن مطالعه می‌کنم.

خوشحالی هوشنگ توکلی از مطرح شدن موضوع کتاب‌خوانی بعد از ۳۷ سال

هوشنگ توکلی از پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی طی سخنانی گفت: از شروع قرن، دو دوره پهلوی و جمهوری اسلامی را طی کردیم. رضاخان با کودتا به قدرت رسید و اهالی  فرهنگ و هنر ناراضی بودند و مقاومت‌ها بخصوص از ناحیه روشنفکرانی که از دوره مشروطه به دوره پهلوی پرتاب شدند، بیشتر بود. آنها بار امانتی را حمل می‌کردند و آثار زیادی از خود به جای گذاشتند.

وی با اشاره به روی کار آمده محمدرضا پهلوی به عنوان شاه ایران افزود: آن دوره، دوره اجتماعات کوچک و بزرگ مردم به دلیل نارضایتی بود. تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و این پیروزی، به خواست مردم بود؛ همین امر تفاوت ایران دوره پهلوی و ایران دوره جمهوری اسلامی است.

توکلی افزود: متأسفانه هنوز جامعه فرهنگی ما به خاطر مشکلات و تنبل شدن روشنفکران خود را پیدا نکرده، ولی خوشحالم که بعد از ۳۷ سال موضوع کتاب‌خوانی بار دیگر در سطح کلان کشور حال مطرح شدن است.

فردوسی ما نه از افرادی مانند شکسپیر چیزی کمتر ندارد

داریوش ارجمند به جایگاه ادبیات در هنرهای نمایشی اشاره کرد و توضیح داد: هنرمندان هنرهای نمایشی در همه جای دنیای با اتکا به آثار ادبی خود رشد کرده‌اند، اما متأسفانه گویا به از تاریخ و فرهنگ خودمان بریده‌ایم. ما تاریخ و فرهنگی بسیار غنی داریم. فردوسی ما نه تنها از افرادی مانند شکسپیر چیزی کمتر ندارند، بلکه در بسیاری موارد برتر از آنها هستند.

ارجمند با اشاره به ریشه‌های دینی در تاریخ و فرهنگ ما گفت: دنیای غرب بسیار سعی کرد ک ه اسطوره‌های خود را با مسیحیت تلفیق کند، اما موفق نبود؛ در حالی که وقتی آثار کلاسیک ایرانی مانند شاهنامه را می‌خوانیم، پیوند اسطوره و دین را به بهترین شکل درمیابیم. ما باید از این ظرفیت‌های عظیم به بهترین شکل استفاده کنیم.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه به نمایشنامه‌ای از خود با عنوان «شغاد» اشاره کرد و گفت: این نمایشنامه درباره مرگ رستم به دست برادر خود است که این داستان را از لا به لای شاهنامه فردوسی دریافت کردم و نوشتم. شاید بخش‌هایی که به این موضوع اشاره کرده است حدود ۱۸ بیت باشد، اما کشف پیچیدگی‌های این داستان از شاهنامه، کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

نقد ۴۰ سال سینمای ایران در «لذت نقد» فراستی

در ادامه این نشست مسعود فراستی، منتقد سینما به معرفی کتابی از خود پرداخت و گفت: بیش از دو دهه است که به کار نقد مشغولم و در این مدت حدود ۲۲ عنوان کتاب تألیف و ترجمه کرده‌ام که از این میان کتاب«لذت نقد» را از سایرین بیشتر دوست دارم؛ چراکه این کتاب ۴۰ سال نقد سینمای ایران را دربرمی‌گیرد. شاید بسیاری از جمله مدیران دولتی این کتاب را دوست نداشته باشند، اما کار نقد همین است، ممکن است عده‌ای را تشویق و عده‌ای دیگر را برآشوبد.

 جواد انصافی در این مراسم به اجرای قطعه‌ای نمایشی با موضوع کتاب‌خوانی پرداخت که با استقبال و تشویق حاضرین رو به رو شد.

همچنین به تمامی هنرمندان پیشکسوت حاضر کارت عضویت کتابخانه‌های کشور اعطا شد و با توجه به اینکه قرار است باشگاه هنرمندان کتاب‌خوان احداث شود، این کارت‌ها مقدمه‌ای برای سامان دادن به این باشگاه معرفی شدند که در سراسر ایران، کمک‌کننده خواهد بود.

نظر شما