شناسهٔ خبر: 42634 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

این مجسمه‌ها بالاخره نجات پیدا می‌کنند؟

به گفته مسؤولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران، موزه علی‌اکبر صنعتی و مجسمه‌هایش فروردین‌ماه سال آینده دوباره به روی مردم تهران باز می‌شود؛ اتفاقی که چند سالی است جامعه هنری و علاقه‌مندان به هنر در انتظار آن هستند.

 

p01b.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی، که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است از چند سال پیش به‌دلیل فرسودگی ساختمان موزه تعطیل و به محل تجمع دست‌فروشان تبدیل شده بود. همچنین بخشی از آثار موجود در این موزه، آسیب دیده و در حال از بین رفتن بودند. این موضوع در سال‌های گذشته واکنش خانواده این هنرمند و جامعه هنری را درپی داشت تا این‌که سازمان زیباسازی اعلام کرد با همکاری هلال احمر این موزه و مجسمه‌هایش را مرمت خواهد کرد.

موزه استاد علی‌اکبر صنعتی حدود ۹ سال پیش تعطیل شد و این تعطیلی مدت‌ها به بهانه‌ی مرمت موزه ادامه یافت و افتتاح دوباره موزه به تعویق افتاد. پس از انتقاداتی که به هلال احمر برای بی‌توجهی به مجسمه‌های یکی از مشهورترین هنرمندان مجسمه‌ساز کشور شد، مرمت این موزه از اواسط سال گذشته به‌شکل جدی توسط شهرداری و هلال احمر آغاز شد.

در حالی که قرار بود موزه ۲۲ بهمن‌ماه امسال و همزمان با سالروز پیروزی انقلاب افتتاح شود، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نشستی که سوم اسفندماه ۹۴ داشت، اعلام کرد کار مرمت موزه و مجسمه‌های علی‌اکبر صنعتی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های این سازمان تا یک‌ماه دیگر نهایی می‌شود و اوایل سال آینده شاهد بازگشایی موزه خواهیم بود.

در موزه علی‌اکبر صنعتی تعداد قابل توجهی از تابلوهای نقاشی و مجسمه‌های این هنرمند وجود دارد که در طول سال‌های گذشته به‌دلیل تعطیلی موزه و بی‌توجهی به وضعیت آن‌ها، در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. این مجسمه‌ها که بیشتر از جنس گچ هستند، دچار فرسایش شده‌اند و باید برای نگهداری اصل آثار، تدابیری اندیشیده شود.

سیدمجتبی موسوی - معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران - در نشست مدیرعامل این سازمان، درباره مرمت موزه علی‌اکبر صنعتی گفت: آثار این موزه عمدتا شامل نقاشی‌های آبرنگ و مجسمه‌هایی از جنس گچ است. این مجسمه‌ها که بیشترشان گچی هستند در طول زمان فرسوده شده‌اند و ممکن است براثر جابه‌جایی، آسیب جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد شود. شاید در ظاهر، مشکلی نداشته باشند، اما به‌محض این‌که کار مرمت آغاز شود، مشکلات‌شان نیز دیده خواهد شد، چون بدنه آن‌ها عمدتا پوک شده است.

او افزود: ما تا جایی که ممکن باشد، از آثار نگهداری می‌کنیم، اما ناگزیریم در آینده از این مجسمه‌ها قالب‌گیری کنیم و آن‌ها را با مواد مقاوم بسازیم.

محمود صنعتی - فرزند علی‌اکبر صنعتی - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره وضعیت موزه و مجسمه‌های پدرش، گفت: آخرین‌بار ۲۱ بهمن‌ماه به دیدن موزه پدرم رفتم تا ببینم اوضاع مرمت ساختمان و مجسمه‌ها چگونه است، چون اعلام شده بود که ۲۲ بهمن موزه افتتاح خواهد شد؛ اما به‌نظر می‌رسد موزه هنوز کار دارد و مرمت همچنان توسط کارکنان ادامه دارد.

او افزود: در این مدت، سازمان زیباسازی با همکاری هلال احمر همت کردند تا این موزه دوباره مرمت و بازگشایی شود. در بازدیدم از موزه متوجه شدم برای حفظ آثار در طول مرمت، روی آن‌ها را با فلز پوشانده‌اند.

صنعتی همچنین بیان کرد: پدر من همیشه به قشر پایین و فقیر جامعه توجه داشت. وقتی موزه‌اش در میدان راه‌آهن تخریب شد، خیلی افسرده شد و معتقد بود هنرمند باید درد بکشد و آن را احساس کند. پدر من خودش از قشر پایین بود و سعی کرد خود را از این قشر جدا نکند و آثارش هم نمودی از بینوایان و فقرا بود.

 علی‌اکبر صنعتی، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، در سال ۱۲۹۵ در کرمان متولد شد. وقتی شش ماهه بود، پدرش را که به بیماری طاعون مبتلا بود، از دست داد و مادرش که توانایی تأمین مخارج زندگی‌اش را نداشت، علی‌اکبر را به پرورشگاه صنعتی کرمان سپرد. آشنایی صنعتی با هنر نقاشی کمال‌الملک، او را به دنیای تازه‌ای وارد کرد. مدیر پرورشگاه با دیدن علاقه و استعداد او در هنر، زمینه‌ساز ورود او به این عرصه شد.

صنعتی در طول مدت فعالیت هنری‌اش، بیش از ۴۰۰ مجسمه و ۲۰۰۰ تابلوی رنگ روغن و آبرنگ خلق کرد. این آثار علاوه بر موزه‌های کرمان و تهران در مجموعه‌ها و موزه‌های مختلف داخل و خارج از کشور نگهداری می‌شوند.

از معروف‌ترین مجسمه‌های او می‌توان به «نبرد دو گاو با پلنگ»، «مرد زندانی»، «زن بینوا»، «استاد کمال‌الملک»، «مهاتما گاندی»، «سوته دلان»، «سرمازدگان بی‌خانمان»، «حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «کودکان یتیم»، «شام آخر»، «استاد علی‌اکبر دهخدا»، «زندانیان دربند» و «صحنه قتل میرزا تقی‌خان امیرکبیر در حمام فین» اشاره کرد.

نظر شما