شناسهٔ خبر: 42635 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تابوی هدیه دادن کتاب به جای پول باید شکسته شود

یک نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اهداف و کارکردهای چندگانه هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی، از بین بردن تابوی هدیه دادن کتاب به جای پول در ایام نوروز را از آن جمله برشمرد.

 

علی الله سلیمی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی‌الله سلیمی، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی در گفتگویی ضمن بیان این نکته که متاسفانه فرهنگ «هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی» در کشور ما نهادینه نشده است، گفت: اگر این امر محقق شود، به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور ما و بین جوانان کمک می‌کند که به دنبال خود توسعه چرخه نشر را به همراه دارد.

این نویسنده عنوان کرد: هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی اهداف و کارکردهای چندگانه‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به از بین بردن تابوی هدیه دادن کتاب به جای پول در ایام نوروز اشاره کرد. از این رو نباید نگران واکنش‌های مردم نسبت به اهدای کتاب به‌ عنوان عیدی باشیم.

وی بیان کرد: کاش مردم ما بدانند که کتاب ارزش مادی و معنوی زیادی دارد. اما آنچه که ما در واقعیت جامعه امروز ایران می‌بینم این است که در ایام پیش از سال تحویل و حتی در ایام نوروز، لباس‌‌فروشی‌ها و کفش‌ فروشی‌ها شلوغ‌تر از کتابفروشی‌ها است و کتابفروشی‌ها روزهای خود را در سکوت می‌گذرانند.

سلیمی پیشنهاد کرد: برای اینکه شاهد استقبال مردم از کتابفروشی‌ها در ایام نوروز باشیم، باید نویسنده‌ها و ناشران برای هدیه دادن کتاب پیش‌قدم شوند تا اولین گام توسط آنها برای رواج این سنت در جامعه برداشته شود.

این منتقد ادبی با بیان اینکه هدیه دادن کتاب در ایام نوروز برای اهالی مطالعه خجسته است و همه کسانی که دغدغه کتاب دارند از این طرح استقبال می‌کنند، ادامه داد:  وقتی ما هدیه‌ای می‌گیریم، به همه اطرافیان خودمان اعلام می‌کنیم اما وقتی کسی به ما کتاب هدیه می‌دهد، با کسی در مورد آن حرفی نمی‌زنیم. درحالی که نباید اینگونه باشد. بلکه باید کسانی که کتاب هدیه می‌گیرند، آن را در میان خانواده و دوستان به عنوان یک اتفاق خوب تبلیغ کنند و از کتاب به عنوان بهترین هدیه‌ای که گرفته‌اند، یاد کنند.

سلیمی اظهار کرد: در مراکز و نهادهای مختلف از چهره‌ها برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده می‌کنند چرا که مردم ما ارزش و اهمیت زیادی برای چهرهای ورزشی، بازیگران، موسیقی دانان، ورزشکاران و... قائل هستند و حرف‌ها و پیشنهاد‌های آنها برای مردم قابل باور است.

وی افزود: در ایام نوروز می‌توانیم در برنامه‌های مختلفی که به مناسبت سال تحویل برگزار می‌شود، از این چهره‌ها دعوت کنیم تا در مورد آخرین کتابی که خوانده‌اند یا هدیه گرفته‌اند، صحبت کنند. در این روزها رسانه‌های ما مخاطبان زیادی دارند و با این اتفاق می‌توانیم سنت هدیه دادن کتاب به مناسبت عید نوروز را گسترش دهیم.

نظر شما