شناسهٔ خبر: 42660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازدید دانشجویان سنگاپوری از پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی

در نشست صمیمانه دانشجویان دانشگاه ملی سنگاپور با چند نفر از اساتید دانشگاه و پژوهشگاه، عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه، هفت تلقی که از دین و اسلام وجود دارد را بیان کرد.

 

دانشجویان سنگاپوری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ خبرنگار مهر، صبح روز سه شنبه چهارم اسفندماه، نشست صمیمانه ای بین دانشجویان دانشگاه ملی سنگاپور و چند نفر از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این نشست، دانشجویانی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس با رشته های تحصیلی چون ارتباطات و رسانه، تاریخ، حقوق، جامعه شناسی، هنر، صنایع، طراحی صنعتی، علوم سیاسی، اقتصاد و مطالعات مالزی حضور داشتند. این گروه به سرپرستی پروفسور فرید العطاس، استاد دانشگاه ملی سنگاپور و عضو دپارتمان جامعه شناسی این دانشگاه از شنبه اول اسفندماه وارد ایران شدند و تا جمعه هفتم اسفندماه هم حضور دارند و از مراکز دیدنی وفرهنگی مختلف بازدید می کنند.

در این نشست که در سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، اساتیدی چون بیوک محمدی، بیژن عبدالکریمی و سیدجواد میری حضور داشتند و هرکدام به صورت مختصر سخنرانی کردند. همچنین تعدادی از دانشجویان دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این نشست، دانشجویان را همراهی می کردند.

پیش از این هم تعاملات این چنینی میان دانشگاه تهران و دانشگاه ملی سنگاپور برقرار شده بود و گروهی از دانشجویان دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به بازدید دانشگاه ملی سنگاپور رفته بودند.

بیوک محمدی، دانشیار پژوهشی‌ پژوهشگاه‌ علوم‌ انسانی‌ و مطالعات‌ فرهنگی‌ در ابتدای این جلسه درخصوص ادبیات کلاسیک ایران سخنرانی و داستان کوتاهی از مولانا با این مضمون که همه مشکلات ما و جامعه به خودمان برمی گردد برای حاضرین نقل کرد.

وی همچنین با خواندن این شعر صائب: «بي قدر ساخت خود را، نخوت فزود ما را بر ما و خود ستم کرد هر کس ستود ما را» توضیح داد: توجه به یکدیگر خوب است ولی حد و اندازه دارد، باید دقت کنیم این توجه وخودستایی از حد و اندازه نگذرد، در مورد مسائل علمی هم اینکه فکر کنیم ما در همه رشته ها بهترینیم ادعای گزافه ای است.

در ادامه این نشست عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره موضوع «دین و اگزیستانسیالیسم» یا «دین در مقابل بی دینی» سخنرانی کرد که بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

وی گفت: ما بیشتر وقت ها از دین و اسلام صحبت می کنیم اما معنی واضح این دو اصطلاح را نمی دانیم و وقتی از دین و اسلام حرف می زنیم معلوم نیست از چه می گوئیم.

عبدالکریمی در ادامه سخنرانی اش توضیح داد: هفت تلقی از دین و اسلام وجود دارد که عبارتند از: اسلام به عنوان فرهنگ، اسلام به عنوان یک سیستم تئولوژیک، اسلام به مثابه و به عنوان مراسم مذهبی، اسلام به عنوان یک نظام اخلاقی، اسلام به عنوان ابژه، اسلام به عنوان یک ایدئولوژی و اسلام به عنوان امکان وجودی انسان. وی در ادامه به تشریح هرکدام از این معانی پرداخت.

پس از سخنرانی عبدالکریمی، پرسش و پاسخ میان دانشجویان و اساتیدحاضر در جلسه برگزار شد. در این بخش با اینکه اغلب دانشجویان حاضر، تحصیلکرده رشته های فنی بودند و تعداد کمی دانشجوی رشته جامعه شناسی حضور داشت سوال های بسیار عمیق و دقیقی مطرح شد و  این بخش بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

در طی این بخش از مراسم، پرسش و پاسخ چالش برانگیزی هم میان العطاس و عبدالکریمی صورت گرفت. به عقیده العطاس همه جوامع امروزی ایدئولوژیک هستند ولی به عقیده بیژن عبدالکریمی چیزی که امروز از آن به عنوان ایدئولوژی یاد می شود با روح دین فاصله دارد.

 

عبدالکریمی در این بار گفت: من با این نظریه کانت که دین را به اخلاق تقلیل می دهد بسیارمخالفم چون در این صورت دین از همه چیز تهی می شود و چیزی برایش نمی ماند.

بحث درباره عقلانیت مدرن و عقلانیت ابزاری از دیگر بحث های مطرح شده در این نشست بود.

نظر شما