شناسهٔ خبر: 42672 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنفرانس یادبود سعدی در ارمنستان برگزار می‌شود

رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه ملی ارمنستان از برگزاری کنفرانس یابود سعدی در این کشور خبر داد.

 

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  آقای کارپتیان معاون نخست وزیر ارمنستان در حوزه جهانگردی همراه با وارتان رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه ملی این کشور در این بازدید بر ضرورت توسعه همکاری های دوجانبه به منظور تقویت روابط و تعاملات فرهنگی میان دو ملت تاکید نموند.

سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در ابتدای این بازدید ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: براساس تاکیدرئیس جمهور محترم ارمنستان در خصوص ضرورت تعمیق روابط ایران و ارمنستان، بخصوص درحوزه تبادل جهانگردی و جهانگردی فرهنگی، درسفری که همراه با مدیر جلسه سه شنبه های شعر نیاوران به دعوت سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان  به این کشور داشتیم  مقدمات اعزام تورهای فرهنگی به ویژه حضور در برنامه های شب شعر مشترک که قراراست درمسجد کبود ایروان برگزار شود فراهم شد و به زودی شاهد اجرای این برنامه مشترک در حوزه فرهنگ و هنر خواهیم بود.

سجادی همچنین  درادامه افزود :ما ایرانی ها نسبت به مردم ارمنستان حس خوبی داریم و آنها را به سلامت و صمیمیت می شناسیم. این حس متقابل ناشی از رابطه تاریخی دو ملت است و زمینه مناسبی برای گسترش همکاری ها در حوزه فرهنگ و هنر به شمار می رود چرا که اشتراکات فرهنگی زیادی بین مردم ایران و ارمنستان وجود دارد.

آقای وارتان رئیس دپارتمان  ایران شناسی دانشگاه ملی ارمنستان نیز در این ملاقات عنوان کرد:من ایران را ازضلع دیگر می شناسم. ایرانیان مردمانی مهربان و دوست داشتنی هستند و ملت ارمنستان و اقلیت ارامنه ای که درایران زندگی می کنند با هم تعاملات چند هزارساله دارند.

این استاد دانشگاه ارمنستان همچنین اضافه کرد: آقای کارپتیان در این سفر تحت تأثیر فرهنگ دیرینه ایرانیان قرارگرفته است. فرهنگ دیرینه ای که الان هم درهنرهای معاصر و شعر ایرانی بین شعرای ایران تجلی پیدا کرده و  باعث تعجب ایشان شده است.

 وارتان اضافه کرد: برای ملت ارمنستان ایران به عنوان یک نماد فرهنگ، برادری و دوستی مطرح است. من به عنوان یک مسئول ایران شناس در ارمنستان فرقی بین ایرانی و ارمنی نمی بینم زیرا ما از یک قوم، ملت و دارای یک جغرافیا در دو کشور هستیم و حتی مردم ارمنستان ازاسامی ایرانی برای فرزندان خود استفاده می کنند .

رئیس دپارتمان ایرانشناسی دانشگاه ملی ارمنستان در پایان این ملاقات بیان داشت:درماه می (اردیبهشت ماه) کنفرانسی درارمنستان به مناسبت روز یاد بود سعدی شیراز برگزارخواهد شد و شاعران همچنین شخصیت های فرهنگی صاحب نامی از ایران در این برنامه حضور پیدا می کنند.

گفتنی است مشاور نخست وزیر و  رئیس دپارتمان  ایران شناسی دانشگاه ملی ارمنستان با حضور در سالن گوشه میهمان نشست سه شنبه های شعر فرهنگسرای نیاوران بودند و پس از آن در ضیافت شام بنیاد آفرینش های هنری نیاوران حضور یافتند.

نظر شما