شناسهٔ خبر: 42685 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد عرفان های صوفیانه منتشر شد

کتاب نقد عرفان های صوفیانه نوشته حجت الاسلام حسین روحانی نژاد از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ در این کتاب کوشش شده تا پاره ای از عقاید و اندیشه های صوفیه، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در عین حال، میراث عظیم عرفان ناب اسلامی نادیده گرفته نشود. 
در فصل اول این کتاب ماهیت تصوف و وجه اشتقاق واژه صوفی و نسبت تصوف و عرفان و اندیشه عرفانی شیعه بررسی شده و در فصل دوم نیز سرچشمه تصوف و تبار دینی صوفیان و منابع خارجی اثرگذار بر این پدیده مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 
تاریخچه و علل ظهور صوفیه، موضع گیری پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در برابر گرایش به رهبانیت، دیدگاه های مخالفان و موافقان صوفیه اعم از شیعه و سنی، بررسی ادعای کشف و شهود صوفیان و تجارب دینی و عرفانی آنان و همچنین بحث درباره توحید، فنا و فرق بین فنای وجودی و فنای شهودی و حلول و اتحاد از دیگر مطالبی است که در فصل های سوم تا هفتم مطرح شده است.
در فصل هشتم شطحیات صوفیه از دیدگاه عده ای از اندیشمندان بررسی شده، در فصل نهم توجیهات و دفاعیات صوفیه از شطحیات آمده، در فصل دهم موضوع امامت و ولایت از دیدگاه صوفیه مورد بحث و نقد قرار گرفته، در فصل یازدهم اباحی گری بررسی شده و در فصل دوازدهم نیز به مسلک اهل حق که مدعی عرفان است و در زیرمجموعه صوفیه می گنجد، با تاکید بر مکتب نورعلی الهی اختصاص یافته است. 
یکی از پدیدهای فرهنگی که از سده دوم هجری، در عالم اسلام ظهور کرد، تصوف است و اگرچه آموزه های اسلامی می تواند الهام بخش حقایق عرفانی باشد و مشایخ صوفیه هم مدعی ابتنای اندیشه و عمل خود بر آنها هستند اما واقعیت این است که در تصوف تاریخی، به تدریج اندیشه ها، عقاید، آداب و رسومی پدید آمد که برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارند. 
در این کتا آمده است: از این رو صوفیه در طول تاریخ، همواره مورد نقد درونی و بیرونی قرار گرفته و دیدگاه های مختلفی درباره آن پدید آمده است، به گونه ای که بعضی صوفیه را از اولیای مقرب خداوند می دانند و برخی آنان را به کفر منسوب می کنند و عده ای نیز راهی میانه را برگزیده اند.

نظر شما