شناسهٔ خبر: 42726 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برپایی بیش از ۲۰۰ نشست علمی ـ فرهنگی در «سرای اهل قلم و نشر»

مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برپایی بیش از ۲۰۰ نشست علمی ـ فرهنگی در سرای «اهل قلم و نشر» این دوره از نمایشگاه خبر داد.

 

برپایی بیش از 200 نشست علمی ـ فرهنگی در «سرای اهل قلم و نشر»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یحیی دهقانی در گفت‌وگویی اظهار کرد: برنامه‌های کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست‌و‌نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در دو بخش اصلی «سرای اهل قلم و نشر» و «جنبی» اجرا می‌شوند؛ «سرای اهل قلم و نشر» نیز خود از سه زیرمجموعه «پاتوق اهل قلم» و «نشست‌های علمی ـ فرهنگی» و «بخش تخصصی، ویژه نشست‌های تشکل‌های صنفی» تشکیل شده است.
 مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست‌و‌نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: «پاتوق اهل قلم» مانند سال‌های گذشته میزبان نویسندگان و اصحاب فرهنگ و هنر است و تدارکات لازم برای گپ و گفت فرهنگی فراهم می‌شود. در نمایشگاه کتاب تهران سال آینده، پیش‌بینی شده است حدود ۴۰۰ نفر از نویسندگان و اهالی قلم در این محل در طول برپایی نمایشگاه، حضور یابند.
 وی درباره بخش «نشست‌های علمی ـ فرهنگی» سرای اهل قلم و نشر بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی شده در این سالن بیش از ۲۰۰ نشست علمی ـ فرهنگی برگزار شود. اقتصاد نشر، چالش‌های توزیع کتاب و حقوق مؤلفان و ناشران از جمله موضوع‌هایی هستند که در این نشست‌ها بحث و بررسی خواهند شد. می‌کوشیم این بخش از سرای اهل قلم و نشر را با توان مضاعف برگزار کنیم چرا که پُررنگ کردن بخش نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت محسوب می‌شود.
 دهقانی عنوان کرد: هر کدام از صنوف مختلف نشر، نمایندگان خود را برای حضور در «بخش تخصصی، ویژه نشست‌های تشکل‌های صنفی» نمایشگاه کتاب تهران و اجرای ویژه‌برنامه‌ها، معرفی کرده‌اند. تعداد برنامه‌های این بخش، در مقایسه با سال گذشته بیشتر است؛ البته با این پیش‌مقدمه که هنوز این برنامه‌ها در شورای برنامه‌ریزی تصویب نشده‌اند. پیش‌بینی می‌کنم در کمتر از ۱۰ روز آینده کلیات این برنامه‌ها به تصویب برسند.
 مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره بخش «جنبی» این کمیته گفت: در این بخش شاهد برپایی سالن‌هایی مانند  کارنامه‌نشر و پایتخت کتاب ایران خواهیم بود. همچنین سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در این بخش به ارائه برنامه‌های خود اقدام خواهند کرد.
 وی درباره تغییر مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب، گفت: تقریباً برای همه ما، برپایی نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب قطعی شده است اما این‌که تا چه اندازه برپایی نمایشگاه در این مکان، عملیاتی شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چرا که در این مکان، ساخت و ساز صورت می‌گیرد و ممکن است به هر دلیلی این ساخت و سازها متوقف شوند. با وجود این مسائل، تمام هم و غم ما کسب آمادگی لازم به منظور حضور جدی و پُرشور در شهر آفتاب است. بنابراین برنامه‌های خود را بر اساس همین مکان تنظیم می‌کنیم.

نظر شما