شناسهٔ خبر: 42730 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جدیدترین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

شماره ۱۱۹ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه پزشکی» منتشر شد.

 

حکمت و معرفت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شماره ۱۱۹ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه پزشکی» منتشر شد. منوچهر دین­ پرست، دبیر دفترماه، بر این نظر است که «فلسفه پزشکی» برای نخستین بار نه از سوی فیلسوفان بلکه از سوی پزشکان در ایران طرح شده است و اکنون این بحث در کشور جریان یافته و در گوشه و کنار افرادی هستند که بحث «فلسفه پزشکی» را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند.

دبیر دفتر ماه بحث فلسفه پزشکی را موضوعی سابقه ­دار در سنت فلسفی غربی می­داند و می­گوید: «اگرچه باید اعتراف کرد که این بحث هم مانند بسیاری از موضوعات فلسفی که طی سال‌های اخیر به آن «فلسفه مضاف» گفته شده است، از سوی کشورهای غربی و آمریکایی و آن هم به واسطه ترجمه وارد جریانات فلسفی ایران شده است؛ لذا ما با بحثی ریشه‌دار در سنت فلسفی غربی رو به رو هستیم که از سوی محافل «فلسفی» و «پزشکی» به جد مورد توجه است» پرسش‌های بسیار مهمی در باب زندگی و حیات وجود دارند که در دو زمینه «فلسفه» و «پزشکی» طرح می‌شود و با رشته «فلسفه پزشکی» گره خورده است.

 عمدتا محتوای مقالات دفترماه این شماره از مجله بیشتر به تعریف و تبیین و چیستی «فلسفه پزشکی» اختصاص دارد. دفتر ماه مشتمل بر هفت مقاله است. نخستین نوشتار گفت و گویی است با  عنوان «فلسفه پزشکی و شناخت دقیق‌تر انسان» با دکتر احمدرضا همتی مقدم. مطلب دوم نیز گفت و گویی است با عنوان «تقدم فلسفه پزشکی بر سیاست‌گذاری سلامت» با حمیدرضا نمازی. دکتر همتی مقدم و دکتر نمازی هر دو در حوزه "فلسفه پزشکی" طی سال‌های اخیر فعالیت کرده‌اند و هدف آنها نیز در این گفت و گو تبیین چیستی و چرایی و معنای دقیق فلسفه پزشکی است.

دکتر همتی مقدم در ابتدا به تبیین فلسفه پزشکی پرداخته و وجه ممیزه آن را با دیگر فلسفه‌های مضاف طرح کرده است. همچنین فارغ از موضوعات فلسفی، این نوشتار بر این نکته تاکید دارد که طرح بحث فلسفه پزشکی چه دستاوردی برای جامعه فلسفی از یکسو و جامعه پزشکی از سوی دیگر دارد. در گفت و گو با دکتر نمازی نیز فلسفه پزشکی از منظر سلامت و بیماری بررسی شده است. «اگرچه سلامت و بیماری دو مفهوم پزشکی هستند اما در فلسفه پزشکی جایگاه ممتازی دارند. چرا که ابعاد وجودی انسان حتی به لحاظ جسمی و روحی با موضوع سلامت و بیماری رو به رو است.» سومین نوشتار مقاله ایست با عنوان «فلسفه پزشکی» به قلم جیمز ای. مارکوم، استاد دانشگاه بیلر آمریکا. مولف در این مقاله درصدد است معنای فلسفه پزشکی را که رشته تحصیلی‌ای جدا از رشته‌های فلسفی و پزشکی است، تبیین کند.

همچنین در این مقاله «به مسائل و مشکلات معرفت‌شناسانه، به خصوص خردگرایی در برابر تجربه‌گرایی، تفکر و داوری‌های پزشکی درست، تبیین‌های پزشکی محکم، و دانش تشخیصی و درمانی صحیح» پرداخته شده است. چهارمین نوشتار مقاله ایست با عنوان "علم و عمل پزشکی از منظر فلسفه علم" اثر فرد گیفورد که فلسفه پزشکی را از منظر فلسفه علم بررسی می‌کند. یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث فلسفه پزشکی مورد توجه است، نسبت آن با روان‌پزشکی است.

جان لیک، متخصص روان‌پزشکی از استنفورد، سعی کرده بحث روان پزشکی و جایگاه و اهمیت آن را تبیین کند. در مباحث فلسفه پزشکی بحث مراقبت نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.   در مقاله‌ای با همین موضوع رابطه میان "مراقبت" و" پزشکی" از یونان باستان تا عصر حاضر بررسی می‌شود. به زعم نگارندۀ این مقاله در یونان، مراقبت حکم دلیل وجودی و خاستگاه پزشکی را داشت، اما به تدریج در قرون وسطی و سپس در قرن ۱۹ راه این دو از یکدیگر جدا شد. «امروزه، تنش میان مراقبت و پزشکی به واسطه توجه جامعه و نیز توجه علم پزشکی به بیمار، به عنوان یک فردِ دارای هویتِ انسانی از نو شدت گرفته است؛ اما خلط عامدانه این مسئله با تعریف و لوازم فلسفه فردیت‌گرایی، از سوی متولیان امر و از سر برخی ملاحظات اقتصادی، عملا مسوولیت مراقبت از سلامت را بر شانه‌های ناتوان خود بیمار قرار داده است.»

آخرین مطلب دفتر ماه مقاله­ایست با نام "عقل باوری و تجربه گرایی" که تالیف جیمز مارکوم است. در این مقاله نیز جدال میان عقل باوری و تجربه‌گرایی در فلسفه پزشکی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نویسنده مدعی است «اگرچه در حوزه درمان، الگوی زیست پزشکی حکمفرماست و معرفت‌شناسی آن بر تجربه‌گرایی استوار است، با این حال نباید نقش عقل‌باوری را در مسائل حل نشده معرفت شناسیِ پزشکی نادیده گرفت. وی می کوشد به سنتزی میان این دو رویکرد معرفتی در پزشکی دست یابد.»

دومین بخش مجله اطلاعات حکمت و معرفت «گنجینۀ مخطوطات» نام دارد و مشتمل بر یک مقاله با عنوان «رقم شکسته» به قلم مرضیه سلیمانی است. بخش سوم این نشریه با عنوان «ادب و هنر» دربرگیرندۀ دو مقاله است. نخستین نوشتار با عنوان «خوانشی اگزیستانسیالیستی از زیست جهان فروغ» به قلم محمد رضا واعظ شهرستانی است و نوشتار بعدی با عنوان «خیال و خلاقیت هنری» را سکینه سخاجو، مهدی شریفی، محمد پیرمحمدی نگاشته اند.

بخش چهارم نشریه «اندیشه و نظر» نام دارد و مشتمل بر سه مقاله است که به ترتیب عبارتند از:  هایدگر و زبان متافیزیک به قلم هانس گئورگ گادامر و ترجمه عبدالله امینی؛ زبان دینی(بخش دوم و پایانی) نوشتۀ ویلیم آلستون و با ترجمه انشاءالله رحمتی و در نهایت مقالۀ «مقدمه‌ای بر فلسفه روانشناسی و علوم معرفتی» به قلم پل تاگارد و  ترجمه فاطمه سادات حسینی. دو بخش پایانی این نشریه «کتاب» و «گزارش» هستند. منیره پنج­تنی در بخش کتاب دو گفت و گو با مهرداد و مهدی پارسا انجام داده است. در نخستین گفت و گو آرا و آثار ژولیا کریستوا بررسی شده است و در گفت و گوی بعدی کتاب «ایدۀ دانشگاه» نوشتۀ کارل یاسپرس(نشر ققنوس) نقد و بررسی شده است. آخرین بخش به گزارش برخی از رخدادهای فرهنگی در حوزۀ اندیشه در یک ماه گذشته اختصاص دارد. شمارۀ ۱۱۹ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با سردبیری دکتر انشاءالله رحمتی با قیمت ۲۰۰۰ تومان در اختیار علاقه­مندان قرار گرفته است.

نظر شما