شناسهٔ خبر: 42744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب التدوین فی اخبار قزوین تصحیح می شود

یک جوان قزوینی کتاب «التدوین فی اخبار قزوین» را تصحیح می کند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ هادی درزی رامندی در گفت و گویی افزود: کتاب التدوین فی اخبار قزوین، مشحون از مطالب تاریخی، رجالی، فقهی و ادبی است که به زبان عربی توسط عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی در قرن هفتم تالیف شده است. 
به گفته وی، نام اصلی این کتاب 'التدوین فی اخبار اهل العلم بقزوین' بوده و یک بار از سوی شیخ عزیز الله عطاردی به زیور طبع آراسته شده و سپس در چند نوبت مورد تجدید چاپ قرار گرفت. 
این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران اضافه کرد: آن چه ضرورت تصحیح مجدد این اثر فاخر تاریخی، رجالی و ادبی را نشان می دهد، وجود غلط های گسترده در چاپ مرحوم عطاردی بود که به پاره ای از آنها در مقاله شماره ۴ منتشر شده در نشریه 'متن شناسی ادب فارسی' دانشگاه اصفهان در پاییز ۹۴ با عنوان «نقد تصحیح التدوین فی اخبار قزوین» اشاره شده است. 
وی اضافه کرد: مولف این کتاب عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی از علمای بزرگ شافعی در قرن هفتم هجری بوده و اهمیت آن به لحاظ داشتن اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، رجالی و قزوین شناسی است. 
درزی رامندی ادامه داد: اعتبار مولف کتاب تا آنجا بوده که حمدالله مستوفی مورخ و جغرافیدان قزوینی یک قرن بعد از وی در کتاب تاریخ گزیده خود با ذکر مطالب این کتاب و معجزات و کرامات نقل شده درباره وی می گوید 'امام رافعی را مرتبتی بسیار رفیع و کرامات وی نیز بی شمار است'. 
وی درباره نسخ خطی این کتاب یادآور شد: نسخه اقدم این کتاب که متعلق به ۵۰ سال بعد از زمان وفات مولف است اکنون در کتابخانه طوپقاپوسرای ترکیه نگهداری می شود و نسخه ای از آن نیز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران وجود دارد. 
این دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: نکته جالب توجه، وقف شدن این نسخه توسط مولف یا کاتب با عبارت 'وقف للمسلمین بقزوین' است اما از قرن دهم تا سیزدهم دیگر نشانی از آن در کتابخانه های ایران وجود نداشت تا اینکه به همت علامه قزوینی و دیگر طرفداران میراث کهن ایرانی - اسلامی نسخه ای از آن به وطن بازگشت. 
مدرس دانشگاه پیام نور ادامه داد: کار تصحیح جلد نخست این کتاب از شش جلد آن براساس نسخه خطی کتابخانه اسکندریه تا نام 'محمد بن اسحاق بن ابراهیم بن مخلد الحنظلی المروزی' به پایان رسیده و اکنون تهیه برخی فهرست ها و مطالب مقدمه آن در دستور کار قرار دارد. 
وی درباره محل نشر این اثر نیز اظهار کرد: برخی از ناشران معتبر داخلی برای چاپ این اثر فاخر ایرانی - اسلامی اظهار آمادگی کرده اند اما هنوز به صورت قطعی محل نشر و ناشر آن مشخص نشده است. 
درزی رامندی درباره اهمیت این کتاب خاطرنشان کرد: در اهمیت تاریخی و فقهی این کتاب و مولف آن همین بس که رهبر معظم انقلاب در سفر خود به استان قزوین در سال ۸۲ ضمن نام بردن این کتاب، استان قزوین را به خاطر داشتن چنین مفاخری موجب مباهات و افتخار دانست. 
وی در پایان از راهنمایی های اساتید خود از جمله دکتر محمدمنصور طباطبائی دانشیار و دکتر عبدالرضا سیف استاد دانشگاه تهران که او را در انجام این کار یاری کردند، تشکر و قدردانی کرد. 
کتاب 'التدوین فی اخبار قزوین' از سوی انتشارات عطارد و به اهتمام شیخ عزیزالله عطاردی در سال ۱۴۰۸ هجری قمری در بیروت و سپس ایران منتشر شد.

نظر شما