شناسهٔ خبر: 42771 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری کتابخانه ملی ایران با ۵۷ کتابخانه ملی و ۵۳ آرشیو ملی جهان

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از همکاری این سازمان با ۵۷ کتابخانه ملی، ۵۳ آرشیو ملی جهان و سه سازمان بین المللی شامل «ایفلا»، «ایکا» و «یونسکو» خبر داد.

 

سیدرضا صالحی امیری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدرضا صالحی امیری امروز یکشنبه ۹ اسفند در دیدار با سفیر ارمنستان در ایران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی نهاد فعال فرهنگی است که همواره در آن کارهای تحقیقاتی و فعالیت‌های پژوهشی بنیادین انجام می‌شود.

وی افزود: در اندیشگاه کتابخانه ملی روزانه برنامه‌هایی نظیر نقد کتاب، رونمایی کتاب و مراسم تجلیل از نخبگان و فرهیختگان برگزار می‌شود، به طوری که در سال جاری بیش از ۳۰۰ نشست در آن برگزار شده است.

صالحی امیری با بیان اینکه ما ۵۷ کتابخانه ملی و ۵۳ آرشیو ملی جهان همچنین سه سازمان بین المللی (ایفلا، ایکا، یونسکو) همکاری داریم، گفت: موفق شده‌ایم تاکنون ۴۳ اثر در سطح ملی، چهار اثر در سطح منطقه‌ای و هفت اثر را در یونسکو به ثبت برسانیم، هر چند گواهی دو اثر مکتوب تاریخی را هم در سفر رئیس جمهوری به پاریس به ما اهدا کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به سفیر ارمنستان در ایران پیشنهاد داد که نمایشگاه مشترک فرهنگی در تهران و ایروان به منظور معرفی فرهنگ، سنن و تاریخ دو کشور برگزار شود و در ادامه بر همکاری مشترک کتابخانه‌های ملی دو کشور تاکید و اضافه کرد: جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با ارمنستان در گذشته و حال نداشته و ندارد زیرا ارمنستان کشوری آرام و با سابقه تاریخی روشن است و مردم ایران نسبت به ارامنه ذهنیت مثبت دارند.

صالحی امیری تصریح کرد: می‌توان علاوه بر همکاری‌های فرهنگی از ظرفیت گردشگری دو کشور نیز بهره برد، زیرا سالانه پنج میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند این در حالی است که ارمنستان از کشورهایی است که دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری است و به اندازه کافی این ظرفیت‌ها معرفی نشده است.

وی گفت: بعد از برجام فضای کشور باز شده به طوری که طبقه متوسط در ایران بزرگ شده است، این طبقه پس از پاسخ به نیازهای اولیه به دنبال نیازهای ثانویه (تفریح و گردشگری) است. کتابخانه ملی علاوه بر آنکه در حوزه تخصصی کتاب فعالیت دارد در حوزه مرمت و نگهداری اسناد هم تجربه خوب قابل انتقال دارد.

صالحی امیری، روابط فرهنگی را مانند ریشه‌های درختی دانست که می‌تواند شاخ و برگ‌ها را سبز نگهدارد و افزود: روابط سیاسی زودگذر، روابط اقتصادی پایدار و روابط فرهنگی قطعا پایدار است.

سفیر ارمنستان در ایران نیز در این دیدار گفت: ایران و ارمنستان ساکنان بومی منطقه هستند اما کشورهای دیگر بر اساس اسناد تاریخی جزو بومیان نبودند بلکه به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.

آرداشس تومانیان افزود: ایران و ارمنستان به اندازه کافی از یکدیگر شناخت ندارند به طوری که حقایق وارونه جلوه داده می‌شود و بیشتر افرادی که به ارمنستان سفر می‌کنند دغدغه فرهنگ و تاریخ را ندارند.

وی ادامه داد: بیشتر گردشگران ارمنستان با هدف تفریح به این کشور سفر می‌کنند هرچند مخالف این قضیه نیستیم اما نباید محدود به این شویم.

سفیر ارمنستان در ایران بر همکاری‌های پژوهشگران دو کشور تاکید کرد و گفت: در دانشگاه دولتی ایروان، دانشکده شرق‌شناسی وجود دارد که یکی از کرسی‌های آن ایران‌شناسی است.

وی از صالحی امیری برای سفر به ارمنستان دعوت و ابراز امیدواری کرد: این سفر سرآغاز همکاری‌های بیشتر دو طرف باشد.

سفیر ارمنستان در ایران قبل از دیدار با صالحی امیری از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی بازدید کرد.

نظر شما