شناسهٔ خبر: 42774 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشور ما همواره کشور علم بوده است

داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم درمراسم گرامیداشت روز مهندسی و تجلیل از مهندسان برجسته کشور گفت:در میان مردم جهان تنها ما بودیم که علم یونانی، هندی و چینی را فرا گرفتیم و بر آنها افزودیم.

 

داوری اردکانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم گرامیداشت روز مهندسی و دوازدهمین دوره تجلیل از «مهندسان» برجسته و چهارمین دوره تجلیل از «استادان» و «دانشمندان جوان» برجسته مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه پنجم اسفندماه، همزمان با روز مهندسی، توسط گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم برگزار شد.

داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم در این مراسم گفت: اینکه ما روز مهندس را جشن می‌گیریم و تبریک می گوییم و هدیه‌ کوچکی به مهندسان و استادان و دانشمندان برجسته مهندسی کشور اهدا می‌کنیم، نشانه احترام به علم و مهندسی است.

وی افزود: ما در واقع علم را عزیز می‌‌داریم و اصولاً وظیفه فرهنگستان هم احترام و اعزاز علم است. استقبالی هم که از مراسم شده است نشان می‌دهد که نزد ما مثل همیشه علم عزت دارد هرچند که در کار پژوهش از مشکلات نباید چشم پوشید.

وی با بیان اینکه روی هم رفته علم در کشور ما پیشرفت کرده و یکی از دلایل آن هم استعداد و علاقه دانشجویان و سابقه تعلق خاطر به علم است، گفت: این کشور همواره کشور علم بوده است. در حدی که من می دانم هیچ کشوری در دنیا و در طی تاریخ مثل ایران مواظب نبوده است که کانون علم کجاست و هرجا که هست آن را بیاموزد.

داوری اردکانی اظهار داشت: در میان مردم جهان تنها ما بودیم که علم یونانی، هندی و چینی را فرا گرفتیم و بر آنها افزودیم. اکنون هم اگر برنامه توسعه تکنیک داشتیم و علم دانشمندان ما از سطح تکنولوژی کشور بالاتر نبود، یعنی اگر دانشمندان ما شرایط لازم برای پژوهش داشتند، اثر وجودی آنان بیش از این آشکار می‌شد، اما وجود این فاصله مانع فعلیت یافتن همه توانایی‌های ما شده است. درست است که در تشریفات روز مهندس روزی است که نام روز مهندسی را دارد اما همه روزها در جهان کنونی روز مهندس است و از زمان گالیله و کوپرنیک چنین شده و چنین بوده است. به عبارت دیگر زمان ما زمان مهندسی است و این ۴۰۰ ـ ۳۰۰ ساله اخیر همه روزش روز مهندسی است.

وی در پایان گفت: کاش بتوانیم برنامه هماهنگ توسعه تکنیک را هم فراهم کنیم تا از دانش و توانایی دانشمندان و مهندسان بیشتر بهره ببریم و قدر دانشمندانمان هم بیشتر معلوم شود.

نظر شما