شناسهٔ خبر: 42810 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب هایی درباره انیمیشن

پنج کتاب درباره انیمیشن با اصول و هنجارهای علمی و روزآمد از سوی انتشارات سوره مهر برای مخاطبان به بازار نشر عرضه شد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ کتاب اسرار انیمیشن نوشته مارک اسپس با ترجمه سلما محسن اردهالی است و به نحوی نوشته شده که علاقمندان و حتی حرفه ای های انیمیشن عروسکی بتوانند با کمترین هزینه و صرف وقت، عروسک مورد نیاز خود را تهیه کرده و شروع به ساخت فیلم کنند.
نویسنده در این کتاب، تولید یک فیلم انیمیشن خمیری را از ساخت عروسک تا عرضه آن به شرکت های فیلمسازی شرح داده و بر این اساس، اثر خود را با مباحثی نظیر ابزار، خمیرها، مفصل بندی، ساخت پیکره عروسک، ساخت صحنه و غیره فصل بندی کرده است.
این کتاب ۱۵۴ صفحه ای سعی دارد نشان دهد آن سوی صفحه تلویزیون و در استودیوها چه می گذرد. 
جایی که هرکس باید کار مخصوص به خود را انجام دهد تا محصولی منحصر به فرد خلق شود. این کار مملو از فنون و ریزه کاری های کوچک در زمینه حرفه های گوناگون است، از کوبیدن یک میخ کوچک تا جا انداختن فیلم خام در دوربین و این کتاب روشهایی را برای ساخت این نوع فیلم انیمیشن پیشنهاد می کند.

** کتاب همه چیز درباره انیمیشن، هنرمندان انیماتور را با تمام ابزارها و آنچه برای شروع طراحی و متحرک سازی لازم دارند آشنا می کند. 
نویسنده، مجموعه ای از اطلاعات باارزش درباره ساخت فیلم انیمیشن را در اختیار خوانندگان قرار می دهد و در آن از این هنر و تکنیک پیچیده، با زبانی سهل و قابل درک صحبت می کند به طوری که برای طیف وسیعی از علاقمندان این رشته، از تهیه کننده تا انیماتور قابل استفاده است.
در این کتاب، موضوعاتی مانند نقش کارگردان هنری، انواع نمادها، لی اوت، تصویرسازی، طراحی کاراکتر، مراحل خلق استوری بورد و غیره مطرح شده است. 
نکته مهم این کتاب در مقایسه با برخی از آثار دیگر ترجمه شده در ایران، جامع بودن آن است و این که تقریبا تمامی مباحث مربوط به انیمیشن به ویژه تاریخچه مفصل و جامعی از سیر تحول انیمیشن از ابتدا تا امروز را در بر می گیرد.
نویسنده این کتاب ۲۵۲ صفحه ای، هوارد بکرمن بوده و فرناز خوشبخت و مریم کشکولی نیا، ترجمه آن را به عهده داشته اند.
** تهیه کنندگی انیمیشن نوشته زهرا دولت آبادی بوده و در ۳۱۷ صفحه منتشر شده است.
این کتاب، مجموعه ای آموزشی و حرفه ای در زمینه تولید صنعتی انیمیشن است و نقش مفید و موثری در بالا بردن دانش و آگاهی فعالان این عرصه دارد. 
در این اثر حتی جزئی ترین اطلاعات لازم در زمینه نحوه بودجه بندی، برنامه زمان بندی، عیب یابی پروژه و همین طور طرحها و نقشه های مورد استفاده در چنین کارهایی برای کسانی که دانشجو یا علاقمند به این رشته هستند، توضیح داده شده و به سوالات فراوان و رایجی پاسخ می دهد.
** کتاب جامع انیمیشن نوشته کیت لی بورن بوده و راهنمای موثری برای دانش آموزان، دانشجویان، علاقمندان و حتی فعالان عرصه انیمیشن است.
** محمدهادی ایراندوست، نویسنده انیمیشن به زبان ساده است که فاکتورها و عناصر جذابیت در سینما را با نگاهی کاملا تخصصی در قالب چهارفصل مورد بررسی قرار داده است. در فصل نخست کتاب، عناصر ساختاری سینما شامل فیلمنامه، دکوپاژ، تدوین، قطع فیلم، صداگذاری، فیلمبردار، زوایا و حرکتهای دوربین، پلانها، قابها، سکانسها و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.
بررسی نقش عناصر زیبایی شناسی مانند زمان بندی، اغراق، جزییات، جاندارپنداری، وزن و همچنین سایر عناصر فرهنگی از جمله اسطوره ها و افسانه ها، مراسم و نمایشهای بومی و موسیقی ملی و بومی در سینمای انیمیشن از دیگر موضوعات مطرح شده در این بخش است.
در این کتاب همچنین پیرامون میزان تاثیر آن دسته از عناصر موثر در سینما (ترکیب بندی، رنگ بندی و نورپردازی) که به نحوی از سایر هنرها وارد این عرصه شده، توضیحاتی ارائه شده است. 
نویسنده سعی کرده از کلی گویی دوری کند و با نثر روانی که برای نگارش این اثر انتخاب کرده، تحلیل مسائل را برای مخاطب آسان کرده است.

نظر شما