شناسهٔ خبر: 42822 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره دوم «درسگفتارهای حیات شهری ایرانیان در سایه مدرنیته» برگزار می‌شود

محمد میلانی، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه و نقد مدرن، درباره برگزاری دومین دوره «درسگفتارهای حیات شهری ایرانیان در سایه مدرنیته» گفت: قصد دارم در دومین دوره این درسگفتارها بخش‌هایی از کتاب زیر چاپم با عنوان «مدرن مثل خیابان، مثل زندگی» را معرفی کنم.

 

دوره دوم «درسگفتارهای حیات شهری ایرانیان در سایه مدرنیته» برگزار می‌شود/ معرفی کتاب «مدرن مثل خیابان، مثل زندگی»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد میلانی، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه و نقد مدرن ضمن اعلام خبر برگزاری دومین دوره «درسگفتار‌های حیات شهری ایرانیان در سایه مدرنتیه» گفت: در این دوره آموزشی قصد دارم چهار بخش از کتاب زیر چاپم با عنوان «مدرن مثل خیابان، مثل زندگی» را به حاضران در این درسگفتار ارائه کنم.
 وی درباره عناوین بخش‌‌های قابل ارائه در این دوره اظهار کرد: نخستین بخش، که به‌عنوان پایه مباحث در نظر گرفته شده، شامل شناخت فلاسفه است. بخش دوم، «اخلاق در خیابان» نام دارد. بخش‌های سوم و چهارم به ترتیب به «معنویت» و «اعتیاد در خیابان» می‌پردازند.
 این محقق حوزه فلسفه مدرن، ادامه داد: کتاب «مدرن مثل خیابان، مثل زندگی» شامل ۳۲ یادداشت ژورنالیستی من درباره زندگی روزمره است که در بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۸۸ در روزنامه اعتماد منتشر شد. تمامی یادداشت‌های منتشر شده در این روزنامه دارای پسوند «خیابان» بودند. مجموع این یادداشت‌ها هم‌اکنون از سوی انتشارات بوتیمار مراحل چاپ را می‌گذراند.
 میلانی درباره انگیزه خود درباره ارائه این درسگفتار و گره خوردن با فلسفه گفت: یک دهه است که درباره زندگی روزمره و قرار دادن فلسفه در راستای زندگی روزمره تحقیق می‌کنم. در این بین به نظریات برخی از فلاسفه فرانسوی مانند فوکو و بودریار بسیار علاقه‌مند شدم و از برخی کتاب‌ها مانند «نظریه هزاره» بودریار و «نقد گفتمان زندگی روزمره» لوفر بهره گرفتم.
 وی ادامه داد: البته مسیریابی علاقه من به این موضوع محدود به کار فلاسفه اروپایی نمی‌شود بلکه از کار و نوشته‌های سینماگران و همچنین برخی اندیشمندان ایرانی مانند رضا داوری‌اردکانی، محمود سریع‌القلم، مراد فرهاد‌پور و یوسف اباذری و دیگر اندیشمندان نیز استفاده کرده‌ام.
 مترجم کتاب «بودریار و هزاره» درباره روند برگزاری «درسگفتارهای حیات شهری ایرانیان در سایه مدرنیته» گفت: این درسگفتارها از سوی مرکز فرهنگی هنری و نگارخانه سعدآباد برگزار می‌شود. این دوره‌ها در فهم مناسب از مدرنیته با محوریت تأثیرگذاری مدرنیسم بر زندگی ما ایرانیان، نحوه مواجهه ما با فرآیندهای مورد تحلیل و ارزیابی‌های سنتی و مدرن در این مقولات و ارائه رهیافت‌هایی مناسب مبتنی بر غنای سنت و الزامات مدرن موثر است.
 میلانی هدف از برگزاری دوره‌های «زندگی در خیابان» را در معیارهای عینی و ابژکتیوی دانست که مأمنی برای بروز و ظهور ابعاد و مشتقات مدرنیته است. از مترو گرفته تا ساختمان‌های سر به فلک کشیده، از فروشگاه‌ها گرفته تا زیبایی پیاده‌روها و ازدحام جمعیتی که در معابر به التزام و شاید اجبار مدرنیته، حرکت می‌کنند.
 «درسگفتار حیات شهری ایرانیان در سایه مدرنیته» پنجشنبه، ۱۳ اسفندماه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ در محل مرکز هنری سعدآباد واقع در میدان دربند روبه‌روی مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود.

نظر شما