شناسهٔ خبر: 42838 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امکان خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصد برای حداقل ۵۰ هزار نفر فراهم شد

مدیرعامل خانه کتاب با تشریح طرح «عیدانه کتاب» گفت: با توجه به یارانه تخصیصی به این طرح یعنی یک میلیارد تومان، امکان خرید کتاب برای حداقل ۵۰ هزار نفر ازمردم فراهم شده است.

 

عیدانه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» صبح امروز سه‌شنبه ۱۱ اسفند با حضور مدیرعامل خانه کتاب و معاون فناوری این موسسه و خبرنگاران رسانه‌های گروهی در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در سخنانی با بیان اینکه یکی از اتفاقات مثبتی که در سال جاری به همت وزارت ارشاد افتاد، سوق دادن بخشی از یارانه مصرف‌کننده کتاب به سمت کتابفروشی‌ها بود، این در حالی است که سابق بر این کتابفروشی‌ها از کمترین حمایت‌های چرخه حمایت حوزه نشر و کتاب بی‌بهره بودند.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب امسال بخش اول این حمایت‌ها در قالب اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» صورت گرفت، گفت: در این طرح ۱۰۳ کتابفروشی مشارکت داشتند و در بازه زمانی دو هفته‌ای که طرح به مرحله اجرا گذاشته شد، بالغ بر ۱۵ هزار نفر از ۲۶ استان کشور با استفاده از یارانه اختصاص یافته از طرف وزارت ارشاد، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان کتاب از کتابفروشی‌های یاد شده خریداری کردند.

مدیرعامل خانه کتاب بازخورد طرح یاد شده را مثبت ذکر کرد و گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی و آسیب‌شناسی طرح کتابفروشی به وسعت ایران، ما به این جمع‌بندی رسیدیم که چنین طرح‌هایی را در مناسبت‌های مختلف در طول سال ادامه دهیم و اجرا کنیم. با تاکید آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) تصمیم بر این شد که با توجه به فضای پرنشاطی که در آستانه عید و در ایام نوروز در کشور شکل می‌گیرد، فرصت خرید کتاب از کتابفروشی‌ها با هدف دادن عیدی از طرف مردم به همدیگر به وجود بیاید.

وی با اشاره به پویش و تکاپویی که در میان نویسندگان، هنرمندان و اهالی قلم و رسانه برای تشویق مردم به عیدی دادن کتاب به جای پول، سررسید و کالاهای دیگر، شکل گرفته است یادآور شد: در طرح جدید که عنوان آن «عیدانه کتاب» است مردم می‌توانند با حضور در کتابفروشی‌هایی که در این طرح مشارکت کرده‌اند تا سقف ۱۰۰ هزار تومان کتاب خریداری کنند و از ۲۰ درصد تخفیفی که از طریق وزارت ارشاد اعمال می‌شود، بهره‌مند شوند.

جلیسه تنها شرط برخورداری مردم از این تخفیف را ارائه کارت ملی به کتابفروشی که به آن مراجعه می‌کنند عنوان کرد و گفت: مردم می‌توانند در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین نسبت به خرید کتاب از کتابفروشی‌های معین طرح عیدانه کتاب اقدام کنند.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه در طرح کتابفروشی به وسعت ایران، سقف یارانه تخصیصی وزارت ارشاد برای بهره‌مندی هر کتابفروشی ۲ میلیون تومان بود، اعلام کرد: در طرح عیدانه کتاب این مبلغ کف یارانه‌ای است که به هر کتابفروشی اختصاص می‌یابد و هر میزان که خرید مردم از کتاب‌های آن کتابفروشی بالاتر باشد، امکان افزایش یارانه یاد شده از طرف وزارت ارشاد وجود دارد.

وی همچنین از افزوده شدن ۵ استانی که در طرح کتابفروشی به وسعت ایران مشارکت نکرده بودند، به استان‌های مشارکت‌کننده در این طرح خبر داد و گفت: به این ترتیب طرح عیدانه کتاب تقریبا در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.

جلیسه تعداد کتابفروشی‌هایی را که تاکنون در طرح یاد شده ثبت‌نام کرده‌اند ۱۸۰ کتابفروشی اعلام کرد و با اشاره به باقی ماندن مهلت ثبت‌نام، پیش‌بینی کرد تعداد کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح عیدانه کتاب به ۲۰۰ کتابفروشی در سراسر کشور بالغ شود.

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های سامانه‌ای که برای ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه کتاب در سایت خانه کتاب (KETAB.IR) طراحی شده است، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای افزایش ضریب امنیت این سامانه و جلوگیری از بروز برخی سوء‌استفاده‌های مالی طراحی شده است، گفت: در طرح عیدانه کتاب، ساز و کارهای امنیتی نسبت به شکل‌های قبلی اجرای طرح‌های مشابه در زمینه اختصاص یارانه به مصرف‌کننده، از درجه بالاتری برخوردار است.

جلیسه همچنین گفت: ما چندین فیلتر قوی و مناسب را برای اجرای این طرح طراحی کرده‌ایم که یکی از مهمترین آنها ارائه کارت ملی از سوی شهروندان به کتابفروشی‌هاست. بر این اساس هر فرد تنها می‌تواند تا سقف ۱۰۰ هزار تومان از مزایای این طرح بهره‌مند شود و قطع به یقین سیستم و سامانه تعبیه شده اجازه بهره‌مندی او را از مزایای این طرح در یک کتابفروشی دیگر و یا یک شهر دیگر، نخواهد داد و اگر اتفاقات خلاف عرف و قاعده‌ای بیفتد، سامانه به طور هوشمند عمل خواهد کرد و آلارم‌های مدیریت پروژه آن فعال خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب کل مبلغ یارانه اختصاص یافته از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای اجرای طرح «عیدانه کتاب» یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست ۹۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است و همانطور که گفتم در صورت استقبال مردم از طرح و خرید کتاب از سوی تعداد بیشتری از شهروندان، امکان افزایش این اعتبار وجود دارد.

جلیسه همچنین در پاسخ به سئوال مبنی بر اینکه علاوه بر تبلیغات رسانه‌های گروهی و اطلاع‌رسانی خانه کتاب در خصوص طرح عیدانه کتاب، چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای کشاندن مردم به کتابفروشی‌ها جهت خرید کتاب طراحی شده است و آیا برنامه‌ای برای همراه کردن چهره‌های محبوب حوزه‌های مختلف اعم از سیاسیون، هنرمندان، ورزشکاران و ... دارید؟ گفت: خوشبختانه در حال حاضر کمپین‌های مختلفی در فضاهای مجازی و حقیقی برای اجرای مناسب این طرح و تشویق مردم به خرید کتاب در قالب طرح عیدانه کتاب شکل گرفته است.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به نشستی که مسئولان مجری طرح عیدانه کتاب با برخی دستگاه‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده در آن داشته‌اند، گفت: خوشبختانه نهادهایی مانند سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب، پای کار آمده‌اند و در حال ایفای نقش خود در طرح عیدانه کتاب هستند.

وی همچنین از همکاری مناسب رسانه ملی با طرح عیدانه کتاب خبر داد و گفت: چندین برنامه رادیویی و تلویزیونی و چندین تیزر تبلیغاتی برای تشویق مردم به خرید کتاب از کتابفروشی‌ها و استفاده از مزایای طرح عیدانه کتاب در حال ساخت است. علاوه بر این ما از تبلیغات محیطی در تهران و شهرهای مختلف کشور و همچنین کتابفروشی‌ها بهره‌مند خواهیم بود.

جلیسه در پاسخ به سئوال دیگر که پرسیده شد در طرح کتابفروشی به وسعت ایران حدود ۱۵ هزار نفر از مردم مشارکت کردند که در نهایت ۶۰۰ میلیون تومان از کتابفروشی‌ها خریداری شد، پیش‌بینی شما در خصوص میزان مشارکت مردم در طرح عیدانه کتاب و سقف خریدی که صورت می‌گیرد چیست؟ گفت: ما هیچ گونه پیش‌بینی در خصوص خرید مردم نداریم اما همانطور که گفتم هدفمان این است که میزان مشارکت مردم را افزایش دهیم و سقف خرید کتاب را از کتابفروشی‌ها بالاتر ببریم. البته مطلوب ما این است که یکایک ۷۵ میلیون شهروند کشور در این طرح مشارکت کنند، اما در حال حاضر و در گام نخست با توجه به مبلغ اولیه یارانه تخصیص یافته، یعنی یک میلیارد تومان، امکان خرید کتاب برای حداقل ۵۰ هزار نفر از شهروندان فراهم شده است که امیدواریم با استقبال مردم، این سقف به مراتب بالاتر و بالاتر برود.

در این نشست همچنین مجتبی تبریزی‌نیا مدیرعامل خانه کتاب با ارائه توضیحاتی فنی در خصوص نحوه ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه کتاب از قطعی بودن تسویه حساب با کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در این طرح تا پایان فروردین ۹۵ خبر داد و با اشاره به اهداف این طرح از تمامی کتابفروشی‌های سراسر کشور خواست با مراجعه به سایت خانه کتاب و ثبت‌نام در طرح عیدانه کتاب، امکان عیدی دادن کتاب به جای پول را از سوی مردم-که شعار این طرح است- در سال جاری فراهم کنند.

نظر شما