شناسهٔ خبر: 42859 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکنون ۵۰ هزار واژه تصویب کرده است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در طول ۲۵ سال فعالیت اخیر این فرهنگستان افزون بر ۵۰ هزار واژه به تصویب رسیده و در دسترس عموم و متخصصان قرار گرفته است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ غلامعلی حداد عادل روز سه شنبه در 'سومین همایش زبانشناسی و آموزش زبان فارسی' در مشهد همچنین با تکذیب شایعه ریاست وی بر سازمان صدا و سیما افزود: علاقه به واژه گزینی باید تبدیل به یک فرهنگ شود و آنچه موجب افتخار این است که در وضعیت کنونی بتوان فارسی صحیح صحبت کرد.
وی ادامه داد: ۳۰۰ نفر در قالب ۷۰ گروه در رشته های مختلف تخصصی به واژه گزینی می پردازند و امید می رود با گسترش واژه گزینی، این فرهنگ در کشور وسعت بگیرد و زبان فارسی به زبان علم در ایران تبدیل شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در چارچوب فرهنگستان در ۷۰ رشته تخصصی فعالیت صورت می گیرد و در هر رشته تحصیلی که تعداد واژه ها از رقم هزار بگذرد یک فرهنگنامه تخصصی آن رشته به نام 'هزار واژه' منتشر می شود که تاکنون ۱۶ جلد از این سلسله کتابها انتشار یافته است.
وی افزود: سعی می شود فرهنگی ایجاد شود که نه تنها مردم عادی بلکه استادان در کلاس های درس نیز به جای کلمه های خارجی از واژه های فارسی استفاده کنند.
حداد عادل ادامه داد: آموزش در ایران به عنوان یک علم شناخته نشده و در حالی که قصد پرورش زبان فارسی وجود دارد اما به صورت تخصصی به آموزش توجه نشده و نیروی متخصص برای آموزش تربیت نمی شود لذا دانشگاه فرهنگیان باید این مهم را انجام دهد.
وی گفت: فرهنگستان تألیف فرهنگنامه فارسی را در دستور کار دارد که چند جلد آن نیز در بازار موجود است و حرف 'ج' در نمایشگاه آتی کتاب در تهران عرضه خواهد شد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: همچنین کتاب پنج جلدی 'فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی' از فعالیتهای دیگر است که امسال به عنوان کتاب برتر سال شناخته شد.
وی ادامه داد: دانشنامه زبان و ادب فارسی نیز در شش جلد تدوین و پنج جلد آن منتشر شده، جلد ششم آن نیز در نمایشگاه کتاب آتی عرضه خواهد شد.
حداد عادل همچنین گفت: رسانه ملی به حوزه زبان فارسی توجهی روز افزون دارد و عملکرد رسانه ای در پاسداشت زبان فارسی مناسب است.
وی افزود: سعی بر این است که همکاری بیشتری با صدا و سیما وجود داشته باشد تا از کلمات خارجی استفاده نشود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره عملکرد رسانه ملی در بحث انتخابات نیز گفت: در صدا و سیما فعالیت خوبی انجام شد و این سازمان بازده مثبتی داشته است.

نظر شما