شناسهٔ خبر: 42861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی رهبری استعفا داد

علي رهبري پس از كش و قوس‌هاي فراوان بالاخره نامه سرگشاده و گلايه آميزي را از وضعيت رسيدگي به اركستر سمفونيك تهران خطاب به علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر كرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ علي رهبري پس از كش و قوس‌هاي فراوان بالاخره نامه سرگشاده و گلايه آميزي را از وضعيت رسيدگي به اركستر سمفونيك تهران خطاب به علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر كرد. او چند ماه پيش‌تر هم به رييس‌جمهور نامه‌اي درباره مشكلات مالي اركستر سمفونيك نوشته بود و از او خواسته بود كه به مشكلات اين اركستر رسيدگي كند. بعد از چند ماه از آن نامه به نظر مي‌رسد كه مشكلات اركستر سمفونيك تهران همچنان به روال سابق ادامه دارد، به خاطر همين علي رهبري ١١ اسفند با نوشتن نامه‌اي به وزير ارشاد استعفايش را از سمت رهبري و مديريت هنري اركستر اعلام كرد.
رهبري در اين نامه نوشته است: «احتراما به عرض مي‌رساند همان طور كه مستحضريد، اركستر و گروه كر سمفونيك تهران در ۱۲ ماه گذشته با زحمت فراوان و نظمي بي‌نظير، به بهترين شكل ممكن وظايف هنري خود را انجام داده و باعث افتخار اين مملكت شده است. اين اركستر در اين ۱۲ ماه نه‌تنها تمام كنسرت‌هاي خود را با بالاترين كيفيت اجرا كرده است، بلكه به كشورهايي چون چين و اتريش نيز دعوت شده كه نشان همين كفايت بالاي آن بوده است. همچنين در اين مدت آثار ۱۱ آهنگساز ايراني را نيز براي عرضه به بازار بين‌المللي ضبط كرده است، ولي متاسفانه دادن اختيار اين اركستر به بنياد رودكي از همان ابتداي كار، اشتباهي بزرگ بوده است و هر ماه كه از شروع فعاليت گذشته، اين اشتباه واضح‌تر خود را نشان داده است، تا جايي كه اين اركستر از نظر اداري هنوز بعد از ۱۲ ماه كوچك‌ترين پيشرفتي نداشته است.
مسووليت اداري اركستر با آقاي بهرام جمالي، مديرعامل بنياد رودكي بوده است. عدم مديريت، عدم شناخت كافي موسيقي كلاسيك، داشتن مشاوران بسيار غيرحرفه‌اي و بي‌نظمي‌هاي افراد زير دست آقاي بهرام جمالي و در آخر، بدقولي‌هاي اين بنياد نسبت به اين هنرمندان ايراني سبب آن شده است كه چند نوازنده و خواننده بسيار خوب ما، اركستر را ترك كنند و افراد با استعداد ايراني هم كه از خودگذشتگي نشان داده و تمام مشكلات را تحمل كرده‌اند و در اركستر مانده‌اند، حتي يك‌ماه آرامش نداشته‌اند. همچنين با وجود اخبار غير واقعي در رسانه‌ها از طرف آقاي جمالي در شش‌ماه گذشته، حتي يك‌بار هم دستمزد اين افراد به‌طور كامل پرداخت نشده است و قراردادي هم براي آينده در دست ندارند. بنده هم تا به امروز تمام مشكلات را تحمل كرده‌ام، ولي نه‌تنها ديگر اميدي براي ادامه كار با اين بنياد غيرحرفه‌اي ندارم، بلكه با تقديم استعفاي خودم از سمت رهبر دايم و مدير هنري اين اركستر، راه را براي نوازندگان باز مي‌كنم تا شايد بتوانند سازمان ديگري را در اين مملكت براي ادامه كار خود پيدا كنند. با تجربه بنده كه شش بار مديريت هنري اركسترهاي كشورهاي مختلف را به عهده داشته‌ام، واگذاري اركستر سمفونيك تهران به دست افرادي غيرحرفه‌اي و ضعيف در مديريت و بنيادي مانند بنياد رودكي، از روز اول اشتباهي بزرگ بوده است كه اميدوار هستم ديگر تكرار نشود. اركستر سمفونيك تهران بايد مانند بيش از ۲۰ اركستر دولتي در كشور همسايه تركيه صد درصد مستقل باشد.»

نظر شما