شناسهٔ خبر: 42902 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش تلفظ صحیح کلمات فارسی در رادیو

برنامه جدید «قند پارسی» از شبکه رادیویی تهران با هدف اعتلای زبان فارسی، درست گفتن و درست نوشتن را تبلیغ و توصیه می‌کند.

 

1446022383252_5.jpg

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  میثم کطائیان، تهیه‌کننده برنامه با تاکید بر این که قند پارسی به منظور پاسداشت زبان فارسی روی آنتن رادیو تهران می‌رود، گفت: در قند پارسی به مردم توصیه می‌شود، فارسی را در گفتار و نوشتار پاس بدارند. علاوه بر این که درست بگویند، درست هم بنویسند و تا حد امکان از به کار بردن وا‍ژه‌های بیگانه خودداری کنند.

به گفته این تهیه‌کننده، حذف غلط های گفتاری و نوشتاری و پرهیز از کاربرد انواع و اقسام واژه‌های بیگانه از جمله اهداف این برنامه است.

قند پارسی درست نویسی و انتخاب واژگان فارسی را آموزش می دهد و درباره تلفظ صحیح کلمات و ادی درست واژه ها صحبت می‌کند. دراین برنامه درباره کاربرد کلمات فارسی و جایگزینی آن با واژه های بیگانه که در صحبت‌های روزمره متداول شده است، گفت‌وگو می شود.

کطائیان با اشاره به دیگر بخش‌هایی این برنامه افزود: روش تلفظ و ادای صحیح آواها و واژه ها، ادا کردن حق کلمات و معرفی واژه‌های بیگانه از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.

دکتر علی غلامی، کارشناس ادبیات فارسی و حشمت‌الله صباغی کارشناس مجری برنامه قند پارسی هستند. صباغی، از سال ۱۳۸۹ تاکنون، به‌عنوان پژوهشگر ارشد، به‌صورت تمام‌وقت در گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی کار می‌کند.

«قند پارسی» کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران که به تازگی در جدول پخش این شبکه قرار گرفته است و هر روز ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه از موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز روی آنتن می‌رود.

نظر شما