شناسهٔ خبر: 42907 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاعران شایسته‌ترین افراد برای اندیشیدن در حقیقت زبان هستند

محمدمهدی سیار در جمع بانوان جوان شاعر گفت: در من معتقدم که اگر کسی شایسته آن باشد که درباره حقیقت زبان بیاندیشد، بی‌شک ما شاعران هستیم.

 

محمد مهدی سیار

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدمهدی سیار در نشست «درآمدی بر زبان شعر» که عصر دیروز، سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه در نخستین روز از پنجمین دوره آموزشی بانوان شاعر جوان انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان این‌که امیدوارم عالم شاعری به درد شما و شما به درد عالم شاعری بخورید، از قرآن به عنوان کتابی پُر از کلمه یاد کرد و گفت: این جلسه شاید دعوتی باشد به تولد دوباره برای ابزاری که تاکنون بارها از آن استفاده کردیم و در واقع بهترین ابزار برای ما شاعران است. پس باید به این پدیده؛ زبان، و نسبت آن با شاعر و تاثیر زبان بر شعر دقیق‌تر شد. پیشنهاد من برای شما شاعران که تمام زندگیتان با شعر پیوند خورده این است که قدری بر این ابزار بیاندیشید.

وی در ادامه با اشاره به آیات متعددی که در قرآن درباره زبان وجود دارد، اظهار کرد: بهتر است جستجویی در این زمینه داشته باشیم تا حقیقت آنچه وجود دارد را بیابیم. من معتقدم که اگر کسی شایسته آن باشد که درباره حقیقت زبان بیاندیشد، بی‌شک ما شاعران هستیم. البته در آغاز راه عده‌ای گمان کردند که شاید این ابزار آنچنان جذاب نباشد زیرا در شاعری انسان دوست دارد خود را بیشتر درگیر بازی کند.

مولف کتاب «رودخوانی» با بیان اینکه شعر کلام است و ما با کلام سروکار داریم، ادامه داد: در عالم زبان نام‌هایی برای نشانه اشیاء و مفاهیم وجود دارد و خداوند همه نام‌ها را به انسان آموخت. در احادیث آمده است که منظور از نام‌ها یعنی همه چیز؛ یعنی قدرت زبان، تکلم و نامگذاری که در نهایت منتهی شد به سجده ملائک بر انسان. بد نیست که ما شاعران بدانیم که سجده ملائک بر انسان دخلی بر زبان داشته است در نتیجه این برتری دخلی بر زبان و کلمات داشته است.

سیار ادامه داد: در قرآن بارها با کلمه‌الله و کلام‌الله روبه‌رو می‌شویم. منظور از کلام‌الله همان واژه‌های خداوند است، انگار مهمترین کار خداوند سخن گفتن است. حالا سوال این جاست که مگر خداوند پاره‌ای گوشت یا تارهای صوتی دارد. در پاسخ به این پرسش باید گفت که سخن گفتن خداوند به صورت دیگری است.

وی افزود: شاید عده‌ای معتقد باشند که سخن گفتن مجزا از پاره‌ای گوشت است. سخن گفتن حقیقت دیگری دارد که همان طور که درباره خداوند صدق می‌کند درباره دیگران نیز صادق است. در واقع شاید سخن گفتن حقیقت دیگری دارد که اصل تکلم آن دیگری است. من فکر می‌کنم که اصل تکلم همان چیزی است که شعرا به آن زبان می‌گویند که البته همان تعریف سنتی درباره سخن گفتن، اظهار ما فی ضمیر است.

این دکتر فلسفه با بیان اینکه ما شاعران اگر بخواهیم حقیقت کلام و سخن گفتن را بشناسیم باید بدانیم که سخن گفتن چه نسبتی با بودن دارد، ادامه داد: خداوند وجود محض است، پس همان نسبت را با خدا می‌توان یافت. اگر حقیقت سخن گفتن را اظهار را بدانیم، هر موجودی سخن‌گوست زیرا هر موجودی میل به اظهار دارد.

این استاد دانشگاه گفت: هر چیزی که هست و از بود بهره‌مند است، نمودی یا اظهاری دارد پس سخن گفتن و تکلمی دارد. سخن گفتن نه تنها مختص خداست (که البته مرتبه خاص آن را داراست) که هر شیء کلام خداست. انسان با زبان و قلم تکلم می‌کند اما میز، گل و... قرار نیست که با زبان و قلم تکلم داشته باشند.

پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی از سه‌شنبه ۱۱ تا جمعه ۱۴ اسفندماه در مجموعه فرهنگی، تفریحی، آموزشی کردان کرج برگزار می‌شود.

نظر شما