شناسهٔ خبر: 42919 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یادمانی برای هنرمندان جاویدان هنر ایران / از صنعتی و مارکو تا جلالی و ترقی‌جاه در جشنواره تجسمی فجر

آیدین آغداشلو، ناصر آراسته، اکبر عالمی و هادی سیف از جاودانگان هنر ایران که آثارشان در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده، می‌گویند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ در میان آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، آثاری از هنرمندان جاویدان ایران نیز حضور دارد. آثاری که در هرکدام به نوبه خود جریان نوگرایی هنر در دهه‌های مختلف هنر، پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. در این گزارش نگاهی به برخی از این آثار می‌کنیم.

علی اکبر صنعتی

علی اکبر صنعتی از نقاشان و مجسمه‌سازان به نام ایرانی است. بچه یتیمی که در مکتب هنری کمال‌الملک پرورش یافت و به یکی از چهره‌های تابناک هنر ایران بدل شد. اگرچه او را بیشتر با مجسمه‌هایش می‌شناسند اما استاد صنعتی در نیمه دوم عمر، به فکر اعتبار بخشیدن به نقاشی آبرنگ افتاد. به گونه‌ای که آرام آرام آبرنگ‌هایش منزلت مکتب شدن را یافت. مکتب نوین آبرنگ سید علی اکبر صنعتی، تحولی بود بنیادین و شگفت‌انگیز که بی‌اغراق نسلی را در عرصه نقاشی رهرو خویش ساخت.

 

هادی سیف پژوهشگر عرصه هنر درباره استاد صنعتی می‌گوید:"استاد صنعتی در خلاقیت و توانایی در میان هنرمندان معاصر ایران در نقاشی و مجسمه‌سازی شخصیتی قابل تحسین است. استاد همیشه می‌گفت بیش از آن که به عنوان یک هنرمند از من یاد کنید، آرمان‌هایم را که هنر در خدمت انسانیت و جامعه است مطرح کنید. او در قریب به ۷۰ سال زندگی هنری خود آثاری آفرید که نشان دهنده چیره دستی و مهارت هنرمند در کنار شخصیت والا و وظیفه شناس است."

مارکو گریگوریان

مارکو گریگوریان نقاش، ارمنی ایرانی از هنرمندان نوگرای ایرانی محسوب می‌شود که در زمان حیات خود همواره گرایش به هنر پیشرو داشت. او نقش مهمی در صحنه هنر مدرن در ایران داشت. مارکو با تاسیس گالری استتیک در تهران مرکزی برای تجمع مدرنیست‌های جوان و کانونی برای نقاشانی که شیوه بیان آزاد را اتخاذ کرده بودند فراهم کرد.

آیدین آغداشلو درباره مارکو می‌گوید: "پیش از این که مارکو گریگوریان هنرمندی آوانگارد باشد و تاثیری که بر هنرمندان دیگر داشته، خود این هنرمند و معنایش برای ما باید مهم باشد. وجود مارکو و حضورش برای ما مغتنم بود، چرا که تاثیرش در جای جای هنر و فرهنگ دیده می‌شود. او جزو کسانی بود که به دنیا معنایی را اضافه کرد. مارکو زندگی بی‌تابی داشت و هر چیزی برایش گذرا بود، نگاهش به هنرهای تجسمی از همین بی‌قراری مایه گرفت و ادامه پیدا کرد. او در دوره بسیار کوتاهی اگر از سبک، روش یا عنصری به شگفت می‌آمد، در نهایت استادی با این تاثیر آثارش را می‌آفرید."

بهمن جلالی

بهمن جلالی عکاس سرشناس ایرانی یکی از هنرمندان مطرح کشور است که نقش موثری در نسل تازه عکاسان ایرانی داشت. جلالی سالها در دانشکده‌های عکاسی تدریس ‌کرد و تعداد زیادی از عکاسان جوان کشور از شاگردان او بوده‌اند. او از جمله عکاسان صاحب نامی بود که روزهای پیروزی انقلاب اسلامی را به تصویر کشید.

اکبر عالمی درباره بهمن جلالی می‌گوید:" بهمن جلالی گنج پیدای عکاسی ایران بود که ۴۹ سال به صورت تخصصی با ثبت نور، لحظات زندگی ما را با دوربین به تصویر کشید و هربار ما را به فکرکردن واداشت. او تاریخ، هنر و ایران را عاشقانه دوست داشت و همین‌ها را همواره به تصویر کشید. بهمن جلالی بی‌شک در هشت شاخه حیرت‌انگیز از عکاسی استاد بود. او همان‌گونه که می‌خواست زندگی کرد و در این مسیر با کسی تعارف نداشت و زندگی‌اش خالی از هرگونه تملق بود و به همین دلیل هم صریح سخن می‌گفت و تحلیلگر و معلم بی‌بدیل عکاسی بود."

محمدعلی ترقی جاه

محمدعلی ترقی جاه هنرمند نقاش را می‌توان یکی از هنرمندان نوگرا در هنر پس از انقلاب اسلامی دانست. او که از بنیانگذاران هنر انقلاب محسوب می‌شود با اسب‌های تجرید یافته (استیلیزه)اش معروف است.

ناصر آراسته هنرمند نقاش درباره محمدعلی ترقی جاه می‌گوید:" ترقی‌جاه، یکی از نقاشان نابغه ایران بود که از نظر سبک و اصول نقاشی مهارت خاصی داشت و نوآوری‌هایی در آثارش داشت. ترقی‌جاه ابتدا آثارش را از طبیعت شروع کرد و سپس این طبیعت را به انتزاع بسیار زیبایی رساند که شخصیت خاص خودش را داشت و موفقیت نقاش هم در این است که آثارش صاحب شخصیت خاص هنرمند باشد و فرد دیگری نتواند آثار او را کپی کند. آثار ترقی‌جاه، منش و ایده و تفکر او را داشت و شخصیت خاص او را یافته بود که در مجامع هنری هم بسیار شناخته شده و ارزشمند بود. ترقی جاه هنرمندی معناگرا و با اخلاق و اندیشه بود که نگاهی مجدانه، حساس و دقیق به هنر داشت و به موضوع هنر و لطافت‌های انسانی در آثارش بسیار دقت می‌کرد."

برای دیدن آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانید همه روزه تا ۱۷ اسفندماه به موسسه فرهنگی هنری صبا در خیایان ولیعصر، نرسیده به چهار راه طالقانی، جنب ساختمان فرهنگستان هنر مراجعه کنید.

نظر شما